E-commerce buiten de Europese Unie

Online winkelen groeit in alle landen van de wereld. Meer dan een kwart van de wereldbevolking winkelt over de grens. Lagere prijzen of een ruimere keuze trekt klanten naar internationale webshops. Dit biedt voor je webshop kansen over de grens. Als je start met e-commerce buiten de EU kom je verschillende regels en wetten tegen.

Maak van je exportplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren

Meld je aan

Eisen voor een webshop verschillen per land. Zoals de beveiliging van je website en privacybescherming van je klant. In de EU zijn de regels meestal hetzelfde. Buiten de EU zijn de regels en eisen per land regelmatig anders. Sommige niet-EU-landen zitten dichtbij. Zoals het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Zorg voor een vertaling en uitleg van je algemene voorwaarden op je website. En voorkom zo een juridisch meningsverschil. 

Producteisen

Bij export buiten de EU zijn de producteisen in het land van je klant misschien anders dan in Nederland of in de EU. Controleer wat dit voor je product betekent. Denk ook aan de verpakking en etikettering van je producten. Soms is er een invoerverbod. Bijvoorbeeld voor pornografisch getint materiaal dat Saudi-Arabië niet in mag. Ook leggen vervoerders en landen af en toe beperkingen op. Je mag niet alle producten zomaar versturen.

Webshop en domeinnaam

Je kunt zelf starten met een eigen webshop in een ander land en moet dan zelf aan alle regels voldoen. Of je biedt je producten aan op marktplaatsen zoals Amazon, eBay of AliExpress. Zo gebruik je de logistiek, marketing en betaaldiensten van het platform. De nationale regels voor e-commerce bestuderen is dan minder belangrijk.  

Kies je voor een eigen webshop? Vertaal je teksten dan goed. Zo voorkom je misverstanden en begrijpen klanten wat ze kopen. Lukt dit niet zelf? Huur dan een professionele vertaler in. Pas je webshop zoveel mogelijk aan je buitenlandse klanten aan. Deze kopen alleen iets als het hen aanspreekt. En als ze je webshop vertrouwen. Een keurmerk voor je webshop straalt vertrouwen uit.

Domeinnaam

Met een internationale domeinnaam die eindigt op .com ben je over de hele wereld goed te vinden. In Europa gebruiken webshops vaak een domeinnaam die eindigt op .eu. Wil je gericht in een land aan de slag? Kies dan voor een nationale domeinextensie. Bijvoorbeeld .ch voor Zwitserland of .us voor de Verenigde Staten.

Manier van betalen 

Betalen via IDEAL is de standaard manier van betalen in Nederland. Dit is niet in ieder land zo. Onderzoek eerst hoe je buitenlandse klanten het liefst betalen. Een bestelling en betaling goed afsluiten, voorkomt irritatie bij je klant en jezelf.

PayPal wordt in veel landen gebruikt en is een makkelijke betaalmanier. Je klant heeft hiervoor een creditcard nodig. Alles zelf uitzoeken en regelen is niet nodig. Er zijn bedrijven die internationale betalingen voor je verzorgen. Ze combineren betaalmanieren van verschillenden landen in één systeem.  

Versturen over de hele wereld 

Klanten willen hun bestelling onbeschadigd en op tijd ontvangen. Buitenlandse pakketten zijn langer onderweg. En ze raken vaker zoek dan binnenlandse zendingen. Denk na of je een transportverzekering wilt afsluiten. Verpak je pakket zo, dat je klant het in perfecte staat ontvangt. En zet het goede adres erop. Met een goede service krijg je hogere beoordelingen van je klanten. Dit doe je zo:

  • Stuur je klanten een track & trace-e-mail van hun pakket. Zo kunnen ze het pakket volgen.
  • Geef duidelijk aan hoe buitenlandse klanten hun pakket kunnen terugsturen.
  • Stuur een vooraf ingevuld retourformulier mee. 
  • Doe er een retouretiket bij met postzegels. Of haal achteraf de kosten voor het terugsturen van het retourbedrag af. Hoe je dit met je klant regelt zet je in je leveringsvoorwaarden.

Douane

Als je producten verstuurt naar een land buiten de EU doe je een uitvoeraangifte bij de Nederlandse Douane. Elk land heeft eigen regels voor douane- en invoerrechten. Verkopen via webshops en marktplaatsen blijven toenemen. Daardoor is de controle van producten bij binnenkomst in een land streng. 

Verstuur je pakketten naar een land buiten de EU? Dan heb je vaak documenten nodig. Verzend je deze via een post- of koeriersbedrijf? Meestal ontvang je de douaneverklaringen dan van dat bedrijf. Het formulier dat je hiervoor nodig hebt, hangt af van het soort zending. Dit ligt bijvoorbeeld aan het gewicht en de waarde van je zending.    

Invoerrechten en btw

Meestal wil je dat je klanten de mogelijke invoerrechten, btw of andere importbelastingen over hun bestelling betalen. Je hoeft je bedrijf dan niet te registeren in het land van je klant. Noem dit heel duidelijk in je webshop. Dan is je klant hiervan op de hoogte en voorkom je problemen achteraf. De hoogte van de extra invoerbelasting hangt af van je product. Soms gebruiken landen vrijstellingen tot een bepaalde waarde.

Wil je meer informatie over de regels bij export van je producten? In deze video zie je hoe je Access2Markets goed invult. En wat de uitkomst ervan voor je betekent. Post- en koeriersbedrijven geven ook advies over invoerrechten, btw en importbelastingen. Deze bedrijven berekenen zogeheten ‘handlingskosten’ als ze douanezaken voor je regelen. Spreek vooraf af om welk bedrag het gaat en wie dit betaalt. De ontvanger van de zending of jijzelf.

Bij export van goederen naar niet-EU-landen bereken je 0% Nederlandse btw aan je afnemer. Hierbij maakt het niet uit of je klant een ondernemer of persoon is. Bij een controle moet je de export van je product bewijzen. Dit doe je via je administratie.

Voorbeeld btw in Zwitserland

Via je webshop lever je producten aan Zwitserse consumenten. Zwitserland is geen EU-land. Zwitsers betalen het liefst met Zwitserse franken, CHF. Je voert je goederen in Nederland uit en berekent 0% btw aan je Zwitserse klant. Je klant betaalt Zwitserse import-btw. Voor het leveren van producten en diensten heeft Zwitserland twee btw-tarieven:

  • een algemeen tarief van 8,1%
  • een verlaagd tarief van 2,6%

Verstuur je de producten via je webshop vanuit Nederland? En heb je geen btw-nummer in Zwitserland? Dan betalen je Zwitserse klanten de invoer-btw.  

Btw-nummer Zwitserland

Je hebt een Zwitsers btw-nummer nodig als:

  • je een webshop buiten Zwitserland hebt en
  • je per jaar een omzet van meer dan CHF 100.000 over de hele wereld hebt.

Is de omzet van je webshop met kleine zendingen per jaar meer dan CHF 100.000? Registreer je webshop dan voor de btw in Zwitserland. Dit doe je vanaf de maand volgend op de maand waarin je over het drempelbedrag gaat. Ga je bijvoorbeeld in oktober over het drempelbedrag, dan registreer je je webshop vanaf november voor de Zwitserse btw.

Vrijwillig registreren voordat je over het drempelbedrag gaat, mag ook. Misschien verwacht je dat je binnenkort deze grens haalt. Zo voldoe je op tijd aan je btw-verplichtingen. En zijn je systemen op orde voor het factureren met Zwitserse btw.

Heb je geen bedrijf in Zwitserland? Dan heb je een Zwitserse fiscaal vertegenwoordiger nodig voor je btw-registratie in het land. De btw-registratie doe je online.