Dropshipping: online verkopen zonder voorraad
- Marcel Hoebink
- De basis
- Bijgewerkt 19 december 2024
- Runnen en groeien
- Internationaal
Bij online winkelen maken webshops soms gebruik van dropshipping. Bij dropshipping bestelt de klant een product in je webwinkel. Daarna bestel je het product pas bij je leverancier. Die stuurt het product direct naar je klant. Met dropshipping heb je dus zelf geen voorraden. Je bespaart zo op kosten van investeringen.
Maak van je exportplannen een succes
Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren
Dropshipping heeft voor- en nadelen. Een klant bestelt het product in je webwinkel. Daarom ben je als dropshipper verantwoordelijk voor een juiste bezorging. Klachten en problemen los je zelf op, niet je leverancier. Deze leverancier zit in Nederland of in het buitenland. Bij internationale dropshipping heb je met extra regels te maken. In dit artikel lees je waar je als dropshipper op moet letten.
- Voordelen van dropshipping
- Nadelen van dropshippng
- Buitenlandse leveranciers en regels
- Dropshipping beginnen
- Richtlijn DAC7
Voordelen van dropshipping
Dropshippers plaatsen producten van dropshipleveranciers in hun webshop. Deze leveranciers zijn meestal producenten of groothandelaren uit binnen- of buitenland. Dropshipping heeft verschillende voordelen:
- Je hebt geen voorraad. Dus huren of kopen van opslagruimte is niet nodig.
- Je loopt geen inkooprisico. Je betaalt je leverancier pas nadat een klant een product koopt in je webshop. Je verkoopprijs bestaat uit de inkoopprijs, kosten voor het verwerken van de bestelling en de verzending door je dropshipleverancier, plus je winstmarge.
- Je hebt geen personeel nodig voor het inpakken en verzenden van de bestelling naar je klant.
- Je vergroot eenvoudig je assortiment omdat je geen dure voorraden aanlegt. En je hebt geen last van restpartijen die onverkoopbaar zijn.
Nadelen van dropshipping
Dropshipping lijkt een makkelijke manier van geld verdienen met minimale investeringen. Maar dropshipping heeft ook nadelen:
- Je bent verantwoordelijk voor een juiste klantenservice bij het oplossen van problemen tijdens een levering. Bijvoorbeeld als een pakket te laat, niet of beschadigd aankomt bij je klant. Als je dropshipleverancier een fout maakt, dan beschadigt dit je reputatie. Maak vooraf goede afspraken met je leverancier over zaken als garantie en levertijden. Maar ook over het terugsturen van producten en beschikbare voorraden.
- Dropshipleveranciers verkopen hun producten meestal ook aan andere webwinkels. Mogelijk gevolg is dat concurrerende webwinkels deze producten tegen hele lage prijzen aanbieden. En akkoord gaan met lagere marges dan jij zou willen.
- Je kunt niet controleren of een product in goede staat is als de leverancier het naar je klant stuurt. Je weet ook niet zeker of de leverancier het juiste product levert aan je klant.
Buitenlandse leveranciers en regels
Samenwerken met buitenlandse dropshipping leveranciers brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld langere levertijden, communicatieproblemen, douaneregels en hogere verzendkosten.
Bij internationale dropshipping zet je producten van buitenlandse leveranciers op je website. Zij versturen deze rechtstreeks naar je klant. Maak duidelijke afspraken met je buitenlandse dropshipleverancier over levertijd, garantie en retourzendingen. Leg deze afspraken vast in een overeenkomst. Je mag geen verhandelen. Laat je leverancier in de overeenkomst opnemen dat er geen sprake is van inbreuk op een intellectueel eigendomsrecht.
UPV: uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Geldt er een UPV voor jouw product? Dan ben je ook verantwoordelijk voor je product als het afgedankt of opgebruikt is. Je krijgt te maken met extra kosten en regels, bijvoorbeeld voor inzameling en recycling. Er zijn UPV's voor textiel, wegwerpplastic, verpakkingen, autobanden en auto's, batterijen en accu's en elektronische apparatuuur.
Levertijd en terugsturen
Informeer je klant vooraf over de verwachte levertijd. Komt je leverancier uit China, dan is het product al snel twee tot drie weken of langer onderweg. Leg duidelijk uit hoe retourzendingen werken. Wil je dat je klant producten terugstuurt naar de buitenlandse leverancier? Laat dit dan vooraf aan je klant weten. Als je dit niet doet, moet je zelf de retourkosten betalen. Duidelijkheid voor alle partijen voorkomt vervelende verrassingen, ruzies en ontevredenheid.
Productveiligheid
Werk je samen met een dropshipleverancier buiten de EU? De producten die je verkoopt in de EU moeten altijd veilig zijn en voldoen aan producteisen. Daarbij maakt het niet uit of je grootschalige of kleinschalige activiteiten hebt of dat je verkoopt vanuit je eigen webshop of via een online platform.Â
Er is een Europese verordening (EU) 2023/988 voor algemene , de General Product Safety Regulation (GPSR). De GPSR Â geldt voor alle non-food consumentenproducten die op de Europese markt komen. Geneesmiddelen, diervoeder, levende planten en dieren, dierlijke bijproducten, gewasbeschermingsmiddelen, antiek, en levensmiddelen vallen niet onder de GPSR.
Voor veel producten zijn er daarnaast speciale eisen. Dit geldt onder andere voor speelgoed, cosmetica en elektr(on)ische producten. Je klant kan jou aansprakelijk stellen bij (letsel)schade door een gebrekkig product. Vraag je leverancier om technische die bewijzen dat diens producten veilig en van goede kwaliteit zijn. Lees meer over de rollen voorverantwoordelijkheden voor .
Klant buiten de EU
Zit je klant in een land buiten de EU? Producteisen, consumentenbescherming en internetaankopen kunnen verschillen per land.
Douane en invoerrechten
Komen de producten van buiten de EU en is de waarde van de zending meer dan 150 euro? Dan betaalt de importeur in de EU vaak invoerrechten. De hoogte van het invoerrecht hangt af van het product. De importeur betaalt ook altijd invoer-btw. Klanten verwachten niet dat zij deze kosten moeten betalen aan de pakketbezorger. Behalve als je ze dit vooraf laat weten. Maak afspraken met je buitenlandse dropshipleverancier over het transport en de inklaring bij de douane.
Heb je klanten buiten de EU? Dan zijn er vaak andere douaneregels en invoerbelastingen. Ben ook hier duidelijk. Laat klanten weten dat de inklaringskosten een onderdeel zijn van de verkoopprijs van je product. Of dat je klanten deze kosten achteraf moeten betalen bij de bezorging van hun product.
Btw-regelsÂ
De btw-regels voor handel met het buitenland hangen af van verschillende dingen. Het maakt uit of je iets verkoopt aan een particulier of aan een ondernemer. Ook is het belangrijk of je zaken doet binnen de EU of buiten de EU. Elke situatie is anders en je moet met meerdere dingen rekening houden. De Belastingdienst geeft uitleg over dropshipping en . Voor ingewikkelde situaties en specialistisch advies kun je een fiscalist inschakelen.
Dropshipping beginnen
Heb je goed nagedacht over de voor- en nadelen en wil je beginnen met dropshipping? Registreer dan een domeinnaam, schrijf je webshop in bij KVK en houd een administratie bij. Houd je aan de standaard wetten en regels voor webwinkels. Geef de juiste informatie over de levertijd en over de regels voor het terugsturen van producten. Zorg dat je webshop een klantenservice heeft. In de Checklist online staat een overzicht van alle regels. En lees de informatie over dropshipping op .
Verkopen via platformen
Je kunt je producten ook verkopen via online platformen zoals AliExpress, eBay, Zalando, Bol.com en Amazon. Wil je deze online platformen gebruiken als marketingkanaal voor je producten? Verdiep je dan goed in de voor- en nadelen.
Richtlijn DAC7
Verkoop je producten via Europese digitale platformen en digitale platformen met Europese klanten? Dan moeten deze platformen informatie over jou als verkoper doorgeven aan de Belastingdienst.Denk aan de inkomsten die je via een platform krijgt, je rekeningnummer, naam en adresgegevens. Dit staat in de Europese richtlijn (EU) 2021/514. Deze richtlijn is ook bekend als richtlijn .