Voordat je gaat inschrijven
1. Controleer of je ondernemer bent
Je wilt jezelf inschrijven maar is dat echt nodig? Bekijk de 3 criteria en 4 controlevragen om dit te checken.
2. Neem contact op met het UWV of de gemeente als je een uitkering hebt
Wil je een onderneming starten en heb je een uitkering? Bespreek dan eerst je plannen met het UWV of, als je een bijstandsuitkering hebt, met de gemeente.
3. Heb je al een eenmanszaak?
Je kunt maximaal één eenmanszaak inschrijven. Een eenmanszaak mag meerdere handelsnamen en activiteiten hebben. Bedrijfsactiviteiten wijzigen of toevoegen kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je belastingen, verzekeringen of vergunningen. Bekijk en wijzig de gegevens van jouw eenmanszaak in Mijn KVK.
4. Meer over de eenmanszaak
Een eenmanszaak is een rechtsvorm waarbij jij de enige verantwoordelijke bent voor het bedrijf. Bij een eenmanszaak ben je privé aansprakelijk voor zakelijke schulden. Lees meer over de eenmanszaak.
Inschrijven bij KVK: zo werkt ‘t
1. Log in met DigiD
Alleen de eigenaar van een eenmanszaak kan de inschrijving doen.
2. Vul het inschrijfformulier in
Vul stapsgewijs alle onderdelen in van het digitale inschrijfformulier. Tussendoor uitgelogd? Geen probleem. Je gegevens worden bewaard.
3. Controleer je gegevens
Je hebt een compleet ingevuld formulier nodig om een afspraak te kunnen maken en je eenmanszaak in te schrijven. Toch je gegevens verkeerd ingevuld? Tijdens de afspraak kan dit nog aangepast worden.
4. Maak een afspraak
Heb je het inschrijfformulier volledig ingevuld? Dan kun je direct een afspraak maken bij een KVK-kantoor naar keuze. Je kunt de afspraak makkelijk online wijzigen of annuleren.
5. Je voorbereide inschrijving wijzigen of annuleren
Log opnieuw in met DigiD. Kies “lopende inschrijving” en daarna 'inschrijving bewerken” om je inschrijving te bewerken. Of klik op het prullenbakje om alles te verwijderen. De afspraak, als die gemaakt is, wordt ook meteen verwijderd.
Over de afspraak bij KVK
Tijdens je afspraak controleert een KVK-medewerker je legitimatie en of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet.
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
- Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
- Je kunt direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
Ga naar je inschrijving
Start of bewerk je inschrijving door in te loggen met DigiD. Klaar met het invullen van het inschrijfformulier? Maak dan meteen een afspraak.
Veelgestelde vragen over inschrijven eenmanszaak
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Alleen de eigenaar van de eenmanszaak kan de inschrijving doen. Een vriend, familielid, boekhouder, accountant of tussenpersoon kan dat niet, maar kan wel helpen bij de inschrijving. De eigenaar moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD.
Schrijf je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten in. Bereid je inschrijving online voor. En maak een afspraak voor de identiteitscontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je identiteitsbewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
Je kunt je onderneming alleen inschrijven als je in Nederland bedrijfsactiviteiten en een bezoekadres hebt. Woon je in een aan Nederland grenzend gebied en kun je ons overtuigen dat je bedrijfsactiviteiten in Nederland hebt? Dan kun je je ook inschrijven met je buitenlandse woonadres als bezoekadres. Inschrijven doe je zo:
- Kies een rechtsvorm en vul het (online) inschrijfformulier helemaal in.
Voor het inschrijven van een eenmanszaak heb je een DigiD nodig. Deze vraag je aan met een Burgerservicenummer (BSN). Heb je geen BSN, dan volg je deze stappen:- Schrijf je in bij de Registratie (RNI).
- Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN).
- Met je BSN vraag je een DigiD aan. Op de website van staat hoe dit moet.
- Met je DigiD schrijf je je eenmanszaak in.
- Maak daarna online een afspraak op een KVK-kantoor om je inschrijving definitief te maken.
- Neem het volgende mee:
- Een geldig identiteitsbewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
Let op: Het bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Lever dit bewijs aan in een voor ons leesbare taal. Als de gegevens niet leesbaar zijn, kan KVK vragen om het bewijs te laten vertalen in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Deze vertaling hoeft niet van een beëdigd vertaler te zijn. - Een kopie van het door 2 partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het (Nederlandse) bezoekadres.
- Je mobiele telefoon: je betaalt de inschrijfvergoeding via een QR-code.
- Een geldig identiteitsbewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
Nee, bij een hobby gaan we ervan uit dat je weinig of geen geld verdient. Of dat je veel tijd besteedt aan je hobby en er weinig mee verdient. Volgens de Handelsregisterwet is dit geen onderneming en voldoe je niet aan de criteria voor een onderneming. We schrijven je bedrijf niet in. Verdien je met je hobby wat bij? Dan moet je de inkomsten wel opgeven bij de Belastingdienst.
Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Registreer je je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten, dan ontvang je direct je KVK-nummer.
Eerder langskomen
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. Bereid dan online je inschrijving voor en maak een afspraak op één van onze kantoren. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
We registreren je onderneming vanaf een week voor de door jou opgegeven startdatum. Na de inschrijving ontvang je per post een schriftelijke bevestiging, je KVK-nummer en een factuur voor de inschrijfvergoeding.
Voortzetting onderneming
Neem je een onderneming over? Dan versturen we het nieuwe KVK-nummer op de datum van de voortzetting.
Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na inschrijving van jouw onderneming geven wij dit door. Je krijgt binnen twee weken na de startdatum van je bedrijf per post bericht van de Belastingdienst.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.