Zakelijk ruilen: zakendoen zonder portemonnee
- Gé Sletterink
- Achtergrond
- Bijgewerkt 20 januari 2025
- 3 min
- Runnen en groeien
- Geldzaken
Als je omzet daalt heb je minder geld beschikbaar voor je bedrijf. Een dalende omzet kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld inflatie, hogere kosten of gebrek aan personeel. Je kunt geld lenen en hiermee goederen en diensten betalen. Of je bedenkt een creatievere oplossing. Zoals zakelijk ruilen, waardoor je geen geld uitgeeft. Welke afspraken je hierbij maakt en hoe het werkt met belasting lees je in dit artikel.
Zoek je financiering voor je bedrijf?
Bel met experts via de hulplijn 088 585 11 11 of gebruik informatie uit de FinancieringsGids
Zakelijk ruilen kan voor jou interessant zijn. Leg de afspraken wel vast in een contract. En zorg ervoor dat beide partijen een goed gevoel hebben over de waarde van de ruil. Regel ook de factuur met btw goed. Met zakelijk ruilen houd je cash in je bedrijf.
Wat is zakelijk ruilen?
Zakelijk ruilen betekent dat je producten of diensten levert met gesloten beurs. Dus zonder dat jij en de partner waarmee je ruilt geld betaalt. De waarde van de diensten of producten bepaal je in onderling overleg en is gelijk aan elkaar.
Voorbeelden van ruilhandel
Wat kun je allemaal zakelijk ruilen? Hier een aantal voorbeelden:
- Een influencer laat producten zien via YouTube en ontvangt in ruil daarvoor producten.
- Een hotel betaalt de leveranciers van drank en voedsel in hotelovernachtingen.
- Een tekstschrijver maakt een tekst voor een websitebouwer en de websitebouwer maakt een website voor de tekstschrijver.
- Een stukadoor doet een klus voor een garagebedrijf en het garagebedrijf verzorgt het onderhoud van zijn bestelbus.
Voordelen
Bij zakelijk ruilen is er geen financiële transactie, omdat je geen geld overmaakt. Je houdt geld op je bankrekening zodat je geld bespaart. Daarmee kun je in je bedrijf investeren of kosten betalen. Ook groeit je netwerk als je ruilhandel toepast. Je gaat samenwerkingen aan met bekende en nieuwe partners.
Nadelen
Ruilhandel kost geen geld, maar je ontvangt ook geen geld voor je diensten of goederen. Daarnaast moet je de waarde en kwaliteit van de tegenprestatie van tevoren inschatten. Bij iemand die je nog niet goed kent, kan dat lastig zijn. Bij ondernemers met wie je al samenwerkt, weet je wat je kunt verwachten. En je moet rekening houden met de administratieve verplichtingen bij zakelijk ruilen. Bijvoorbeeld een contract, een factuur en het verwerken in je administratie.
Zakelijk ruilen in stappen
Ga je ruilen? Doorloop dan de volgende stappen:
1. Waarde bepalen
Bij een zakelijke ruil moet je samen de economische waarde van de ruil in euro’s bepalen. De economische waarde is het bedrag waarbij zowel de koper als de verkoper een goed gevoel heeft. Als basis voor de waarde van de goederen of diensten geldt de verkoopprijs. De waarde van de producten of diensten die je ruilt, moet aan elkaar gelijk zijn. Zie het als een normale zakelijke transactie, dus stuur een offerte en algemene voorwaarden.
2. Afspraken vastleggen
Leg de afspraken schriftelijk vast. Hiermee voorkom je problemen. Deze gegevens leg je vast:
- De bedrijfsgegevens van beide partijen, datum en handtekening.
- Een beschrijving van de goeden of diensten die je gaat ruilen.
- De waarde van de goederen of diensten. Basis voor de ruilwaarde die je afspreekt is de verkoopprijs.
- De periode waarin je de goederen of diensten levert.
- De afspraak dat beide partijen elkaar op tijd een factuur sturen voor de geleverde goederen of diensten.
3. Btw of omzetbelasting
Bij zakelijk ruilen gaat er geen geld heen en weer. Er wordt wel btw in rekening gebracht. Deze btw neem je mee in je btw-aangifte. De btw bereken je over de waarde van het ontvangen product of de ontvangen dienst. De waarde is gelijk aan de waarde van het product of de dienst die jij aanbiedt bij de ruil. Je berekent de btw als volgt:
- Bepaal de waarde van het geruilde product of de dienst.
- Bepaal welk hiervoor geldt: 0%, 9%, 21% of een vrijstelling.
4. Btw bij internationaal ruilen
Ruil je met bedrijven in het buitenland? Dan heb je te maken met internationale btw-regels.
- Bij levering van aan een ondernemer in een ander land binnen de Europese Unie geldt het btw-tarief van 0%. Je ruilpartner berekent de btw volgens het tarief dat in zijn land geldt en betaalt daar ook de btw.
- Bij levering van de meeste aan ondernemers binnen de EU, stuur je een factuur zonder btw. Daar zet je dan op: 'btw verlegd'. De ondernemer aan wie je levert, betaalt btw in het eigen land.
- Bij levering van producten buiten de is de basisregel dat je 0% btw in rekening brengt.
- Bij levering van diensten aan afnemers buiten de EU kijk je of de dienst in Nederland of in het andere land belast is. Dat doe je met een van de Belastingdienst.
5. Factuur sturen
Je stuurt elkaar een factuur voor de geleverde goederen of diensten met het normale btw-tarief. De verzonden factuur verwerk je in je administratie bij inkomsten. De factuur die je van je ruilpartner ontvangt, zet je bij je uitgaven. De uitkomst is nul omdat je beide facturen tegen elkaar mag wegstrepen.
Zakenpartners vinden
Zakenpartners met wie je al jaren goed samenwerkt zijn geschikt als ruilpartners. Je weet wat je aan elkaar hebt en welke kwaliteit je kunt verwachten. Je kunt ook nieuwe contacten zoeken en daarmee je zakelijke netwerk uitbreiden.
Deeleconomie versus zakelijke ruilhandel
Zakelijk ruilen werkt net even anders dan deeleconomieplatforms. Bij zakelijk ruilen betaal je geen geld voor producten of diensten. Je krijgt wel een product of dienst geleverd. In de deeleconomie gaat het om gebruik in plaats van bezit. Je kunt soms 'betalen' met een tegenprestatie. Maar meestal betaal je met geld als je een platform gebruikt. Regel je bijvoorbeeld een elektrische scooter via een deelplatform? Dan betaal je daar een bedrag voor. Op deeleconomie in vind je meer dan 150 ruil- en deelplatforms.