Afspraak: andere rechtsvorm

Bij sommige ondernemingsvormen regelt een notaris de inschrijving in het Handelsregister. Maar voor andere ondernemingsvormen moet je een afspraak maken bij KVK om de inschrijving definitief te maken. Check hier of je een afspraak moet maken en welke documenten je nodig hebt.

Is een afspraak nodig om mijn onderneming in te schrijven?

Als je een van de volgende rechtsvormen wilt inschrijven, moet je een afspraak maken bij KVK:

  • maatschap
  • commanditaire vennootschap (cv)
  • kerkelijke organisatie

Voor de volgende rechtsvormen regelt de notaris de inschrijving: 

  • besloten vennootschap (bv) 
  • naamloze vennootschap (nv) 
  • coöperatie

Voorbereiding op je afspraak

Regel voordat je een afspraak maakt de volgende zaken:

Meenemen naar je afspraak 

Via onderstaande knop ‘Inloggen met DigiD’ plan je je afspraak in. Neem naar je afspraak de volgende documenten mee: 

  • Het ingevulde formulier waarmee je je nieuwe onderneming inschrijft. 
  • De ingevulde formulieren voor de UBO’s.
  • Indien nodig, een door twee partijen ondertekende kopie van je huur- of koopovereenkomst of een toestemmingsverklaring. 
  • Een geldig legitimatiebewijs.

Over je afspraak 

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. 
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen. 
  • Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer betaal je een inschrijfvergoeding.

Veelgestelde vragen over afspraken

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD. 

Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:

  • De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
  • Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
  • Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Je kunt je afspraak tot het laatste moment verzetten of afzeggen. Houd er wel rekening mee dat als je je afspraak op het laatste moment verzet of afzegt, je het tijdslot voor anderen bezet houdt.

Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â