Stap 2 van 5

Vernieuw je businessmodel

De uitkomst van de vorige stap laat zien dat het anders moet met je bedrijf. Je gaat je businessmodel aanpassen. Nu zoek je extra inspiratie en praktische hulp.

Product of dienst

Onderzoek hoe je een nieuw of vernieuwd product aanbiedt, of een nieuwe dienst. Welke extra service willen je klanten? Bied bijvoorbeeld onderhoudsservice op je product. Lever je een dienst? Bied die dienst ook online aan via een website, webshop of platform. Bestaande klanten kunnen dan makkelijker aankopen doen. En je haalt nieuwe klanten binnen.

Je kunt ook denken aan abonnementen. Zoals bij softwarebedrijven die antivirusprogramma’s aanbieden. Of maak gebruik van de creativiteit van je klanten. Dat bespaart je als aanbieder tijd en geld. Op je website of app stellen klanten zelf hun producten samen. Bijvoorbeeld T-shirts, mokken, puzzels, fotoboeken of behang. Jij voert de opdracht alleen maar uit.

Verdienmodel

Een verdienmodel is een belangrijk deel van je bedrijfsplan en onderdeel van een businessmodel. Je verdienmodel is de manier waarop je geld verdient. Een verdienmodel geeft kort en eenvoudig aan hoe je bedrijf zich onderscheidt. Dus: waaraan verdien jij je geld nu écht en is het een verdienmodel dat lang meegaat?

Er zijn tientallen verdienmodellen. Denk naast verkoop van producten, je per uur laten betalen en een abonnement bijvoorbeeld ook aan het gratis-model.  Je deelt gratis informatie of een basisdienst in de vorm van een app. Voor meer diensten moet je klant betalen.

Andere verdienmodellen werken via sociaal ondernemen en de lean startupmethode. Een sociaal bedrijf levert een product of dienst voor een maatschappelijke behoefte. Of levert een product of dienst voor een schoon milieu, eerlijke handel of gelijke kansen voor iedereen. De kern van lean startup is dat je snel leert wat werkt en wat niet. Je gaat al de markt op met een simpele testversie (prototype). Met je prototype test en meet je in de markt of het in de smaak valt. En hoe je het kunt verbeteren. Het testen doe je bij de klant. Die geeft feedback en helpt bij de doorontwikkeling van je product. Zo vernieuw je zonder risico op een mislukking.

Bedrijfsvoering en techniek

Ook je bedrijfsvoering, organisatiecultuur en processen kun je vernieuwen. Met nieuwe materialen en technieken maak je je product bijvoorbeeld mooier, duurzamer of goedkoper. Via digitalisering van bedrijfsprocessen werk je sneller, slimmer en met minder fouten. Bijvoorbeeld digitaal factureren, een CRM-systeem voor klantbeheer of een digitale variant van je product of dienst. Een opleidingstraject helpt ook mee aan vernieuwing in je bedrijf.

Duurzaam ondernemen

Bij duurzaamheid voorkom je verspilling en vermindert de schade aan het milieu. Bijvoorbeeld via elektrisch rijden, zonnepanelen en milieuvriendelijke verpakkingen. Voor een duurzame aanpak zijn subsidies beschikbaar.

Business model canvas

Heb je genoeg ideeën voor het aanpassen van je dienst, product of bedrijf? Bekijk dan met het Business Model Canvas de situatie van je bedrijf met de nieuwe plannen. In het canvas beschrijf je alle onderdelen van je bedrijf. Denk aan de organisatie, de klanten, leveranciers, kosten en opbrengst. Het canvasmodel maakt duidelijk wat de sterke en zwakke punten van je bedrijf zijn en waar de behoefte van je klant ligt.

De basis van je bedrijf is de toegevoegde waarde die je levert aan je klanten. Dus waar je klanten naar zoeken en waarom ze voor jou kiezen en niet voor je concurrent. Heb je alles tot in detail uitgewerkt? Dan ontdek je of je bedrijf levensvatbaar is voor de toekomst.

Als zzp’er tijdelijk in loondienst

Je wilt snel iets bijverdienen. Een baan naast je werk als zzp’er is misschien de oplossing. Met de extra komsten uit loondienst kun je blijven ondernemen. De combinatie heeft mogelijk gevolgen voor de belasting die je moet betalen. Zoek een baan bij een werkgever die niet je opdrachtgever is. Lees waar je op let en kies wat voor jou het meest gunstig is.

KVK Adviesteam

Heb je vragen over een nieuw verdienmodel of het Business model canvas? Bel met het KVK Adviesteam 088 585 22 22.