'Er is altijd een oplossing'
- KVK Redactie
- Achtergrond
- 10 januari 2022
- Bijgewerkt 21 maart 2023
- 5 min
- Zwaar weer
- Geldzaken
Jouw onderneming heeft financiële problemen. De omzet loopt terug en jij kijkt met zorgen naar de cijfers. Advies van een externe expert helpt je om met een frisse blik naar de situatie te kijken. De adviseurs van het KVK Adviesteam staan voor je klaar. Ze denken met je mee, helpen met het maken van een plan en bieden een luisterend oor. Daarbij schakelen zij met organisaties uit het grote netwerk van KVK. Maak kennis met vijf adviseurs. Hun specialiteit: ondernemers met financiële problemen.
Verken je toekomst
Met de Zwaar weer routewijzer weet je waar je staat met je bedrijf
De adviseurs van het KVK Adviesteam nemen de tijd voor jou. Gé Gijsen, Hans Litjens, Laura van Klink, Kurt-Jan Wiltenburg en Werner Käller vertellen over hun aanpak.
Gé Gijsen: netwerk inzetten
Adviseur Gé Gijsen staat inmiddels meer dan 35 jaar ondernemers bij met hun financiële problemen. “Vaak help ik ze in het eerste gesprek al verder met de volgende stappen. Maar ik schakel ook regelmatig mijn netwerk in. Zo kan ik ondernemers op detailniveau begeleiden en advies geven.”
Ondernemers de weg wijzen geeft zoveel voldoening
Netwerk uitbouwen
Als KVK-adviseur haalt Gijsen zijn kennis uit een verreikend netwerk. "Toen de coronaregelingen kwamen, schakelde ik bijvoorbeeld voortdurend met de uitvoerders van die regelingen. Zij gaven uitleg en ik gaf praktijkvragen van ondernemers door waardoor regelingen steeds meer vorm kregen." Gijsen spreekt dagelijks tientallen ondernemers. Daardoor weet hij waar zij tegenaan lopen en waar hij zijn kennis op moet afstemmen. Zo bouwt hij zijn netwerk en dat van KVK uit.
Zakelijk en privé
Gijsen biedt ondernemers die bellen eerst een luisterend oor. “Om de rust er weer in te krijgen. Er is namelijk altijd een oplossing. Ik stel vragen over wat er allemaal speelt. Heb je personeel in dienst? Wat is je financiële situatie? Hoe staat het er privé voor? Want de persoonlijke situatie is net zo belangrijk. Ik breek vaak het ijs met een gemeenschappelijke deler en bouw zo een band op. Zo spreken we vrij met elkaar en wordt het gesprek waardevol en menselijk.”
Nog lang doorgaan
Voor Gijsen is het helpen van ondernemers zijn werk, maar net zo goed zijn hobby. “Zelfs in mijn vrije tijd laat ik het niet los. Ik netwerk online en houd de contacten warm. Binnen KVK en bij provincies en gemeenten weten ze mij ook te vinden. Zo blijf ik constant op de hoogte.” In gesprekken met ondernemers in zwaar weer lopen de emoties soms hoog op. “Maar door te luisteren en te helpen, krijg ik veel dankbaarheid terug. Ik hoop dit mooie en dankbare werk nog lang te mogen doen.”
Hans Litjens: betrokken en ervaren
Litjens studeerde rechten en specialiseerde zich in het faillissementsrecht. Hij bekijkt situaties vanuit 2 kanten: als jurist en als ervaringsdeskundige. “Daardoor begrijp ik snel wat er aan de hand is. Zelfs wanneer de ondernemers overvallen door emoties een hakkelend verhaal vertellen, verleen ik direct eerste hulp.”
Een faillissement is echt pas de laatste fase, daarvoor zitten nog veel stappen
Een trukendoos aan tips
Veel ondernemers helpt Litjens al in het eerste gesprek verder. “Ik stuur ze met eenvoudige middelen weer op het juiste pad.” De adviseur heeft wanhopige ondernemers aan de lijn die ermee willen stoppen. “Mijn advies: niet direct doen. Een faillissement is echt pas de laatste fase. Daarvoor zijn nog zoveel stappen te zetten.” Met zijn bodemloze trukendoos geeft hij ze tips waarmee ze zelf een oplossing kunnen vinden. Soms is daar maar één gesprek voor nodig, soms meerdere of een doorverwijzing naar andere instanties zoals Ondernemersklankbord.
In goede handen
Litjens heeft altijd een antwoord voor een bellende ondernemer. “Ik geef ze een gevoel van zekerheid: ze zijn in goede handen. Dat maakt mijn werk zo mooi. Wekelijks spreek ik zo'n 20 actieve ondernemers met zwaar-weerproblemen. Met hen heb ik dan regelmatig contact. Een week later is er weer een nieuwe groep. Daardoor is mijn werk altijd afwisselend en uitdagend. Ik geef mensen die diep in de put zitten weer hoop."
Laura van Klink: luisteren en doorvragen
Laura van Klink heeft een achtergrond in psychologie. Daardoor weet ze wat er gebeurt in het hoofd van een ondernemer die in zwaar weer belandt. Ze houdt rekening met de stress die een ondernemer in zwaar weer ervaart. “Het begint bij luisteren, emotioneel luisteren. Ondernemers in zwaar weer zijn soms in paniek. Daarom geef ik ze eerst de ruimte om hun persoonlijke verhaal te vertellen.”
Als ik weet waar iemand wakker van ligt, kan ik de juiste hulp bieden
Het verschil maken
Als adviseur wil Van Klink het verschil maken en weten waar ondernemers mee zitten. “Als ik weet waar iemand van wakker ligt, kan ik de juiste hulp bieden. Aan de hand van het verhaal, kan ik doorvragen en samen naar een oplossing zoeken.” Er zijn bijvoorbeeld veel juridische regelingen die ondernemers kunnen gebruiken. “Ik ben op de hoogte van de wet- en regelgeving en geef daar advies over als dat nodig is. Maar mijn focus ligt op de behoefte van de ondernemer die ik aan de lijn heb. Wat vindt die persoon moeilijk? Ik probeer dat boven water te krijgen en vanuit daar mijn kennis en expertise in te zetten.”
Scherp blijven
Als adviseur is Van Klink kritisch naar zichzelf. “Bij wet- en regelgeving vraag ik me af: waarom is deze wet eigenlijk in het leven geroepen? En wat betekent dat in het geval van de ondernemer die ik spreek?” Door zichzelf deze vragen te stellen, blijft ze scherp. “Ik check altijd of mijn eerste ingeving juist is. Om de ondernemer zo goed mogelijk verder te helpen met mijn advies."
Dankbaar werk
Geen gesprek is hetzelfde. “Dat maakt mijn werk juist leuk.” Door de reacties van ondernemers vindt Van Klink het adviseren ook dankbaar werk. “Op een laagdrempelige manier iemand weer op de rit krijgen, doe ik graag.” Van Klink is een betrokken adviseur voor de ondernemers die zij spreekt. “Het liefst houd ik met iedereen contact om te weten hoe het verder gaat. Dat gaat natuurlijk niet. Maar als de ondernemer of de situatie erom vraagt, deel ik mijn contactgegevens om zo toch betrokken te blijven.”
Kurt-Jan Wiltenburg: veelzijdig
Adviseur Kurt-Jan Wiltenburg heeft al honderden ondernemers verder geholpen sinds hij zich bij het KVK Adviesteam aansloot. Ook ondernemers in zwaar weer. “Die staan lang niet altijd op het punt van faillissement. En ook wanneer ze zelf denken van wel, gaan er nog talloze fases aan vooraf waarin ik kan helpen.”
Ik probeer licht aan de horizon te brengen
Generalist met specialismes
Wiltenburg stapte in 2014 van beleidsadvisering over naar 1-op-1 advisering van ondernemers bij KVK met als specialisatie financiering. “Maar ik zie mezelf als generalist. Wij zijn een soort huisarts. Zoals alles in het lichaam met elkaar in verbinding staat, is dat ook zo in je zaak. Financiën raken marketing en andersom. De problemen waar ondernemers tegenaan lopen gaan nooit maar over één ding. Daarom vind ik het belangrijk mijn kennis breed te houden.”
Lastige vragen
Ondanks al zijn kennis en ervaring, krijgt Wiltenburg ook vragen die onderzoek vereisen. “Dan neem ik de tijd en ga ik dat uitzoeken. Ik doe op die manier regelmatig nieuwe kennis op en onderhoud mijn know-how op de overige vlakken. Dat neem ik steeds weer mee naar volgende gesprekken.”
Luisteren is key
Echt luisteren is de basis. “Wanneer wanhopige ondernemers weten dat je echt luistert, helpt dat enorm. Ik probeer daarna weer licht aan de horizon te brengen. Ik bied perspectief: wat kan nog wel.” Tijdens een telefoongesprek vraagt de adviseur precies de nodige informatie om toekomstperspectief te bieden. Naderhand stuurt hij de ondernemer een mail met de belangrijkste informatie. “Met de afsluiting dat ze altijd contact met mij op mogen nemen als er nog vragen zijn.”
Werner Käller: voor al je vragen
Geen adviesgesprek is hetzelfde voor KVK-adviseur Werner Käller. “Ik kijk bij elke ondernemer wat hij nodig heeft. Als ondernemers bellen, leg ik mijn volledige focus op hun verhaal en geef ik ze alle tijd en aandacht die zij nodig hebben. Waar zijn ze echt mee geholpen? Naar dat antwoord ga ik op zoek.”
Luisteren betekent stil zijn en ook de juiste vragen stellen
Korte en uitgebreide gesprekken
Käller werkt inmiddels 15 jaar bij KVK. Hij voert gesprekken over het starten en financieren van een bedrijf, maar heeft ook ondernemers aan de lijn die in zwaar weer zitten. “Soms hebben ondernemers een korte vraag, bijvoorbeeld bij welke organisatie ze moeten zijn. In andere gevallen hebben ze grote financiële problemen en kijken we welke stappen ze moeten zetten om weer financieel gezond te worden.”
Zowel zakelijk als privé
Wanneer ondernemers bellen, vertellen zij eerst hun verhaal. Daarna stelt de adviseur zijn vragen. “Ik vat alles samen en zoek zo naar een goede oplossing.” Käller probeert de gesprekken persoonlijk te maken. “Ik voel snel aan of iemand daar voor open staat. Het privéleven speelt nou eenmaal een grote rol in het ondernemerschap. Daar heb ik veel oog voor tijdens een gesprek.”
Luisteren en adviseren
Als adviseur moet je goed luisteren. “Daarbij moet je stil zijn, maar ook de juiste vragen stellen.” Soms worden ondernemers overvallen door emoties. “Ze krijgen de ruimte hun verhaal te doen. Ik luister, toon begrip en leef mee.” Toch probeert Käller de ondernemers niet als slachtoffers te zien. “Ik begrijp hun situatie en snap hoe vervelend die is. Maar blijf daar niet te lang in hangen. Ze bellen ons niet voor niets. Ik wil samen kijken welke stappen nodig zijn om verder te gaan.”