Bedrijf van een vriend in financiële moeilijkheden? KVK helpt

Het KVK Adviesteam is er niet alleen voor ondernemers. Ook partners, familie, vrienden of kennissen van ondernemers kunnen bellen. KVK-adviseur Gé Gijsen werkt voor het adviesteam: “Ik spreek regelmatig een partner of ouder, omdat de ondernemer het zelf niet meer trekt. Voor velen is het bedrijf hun ziel en zaligheid. Aanhoudende financiële tegenslag vreet aan de mentale gezondheid van die ondernemers. Hun privéleven lijdt daaronder.”

Verken je toekomst

Met de Zwaar weer routewijzer weet je waar je staat met je bedrijf

Doorloop de routewijzer

Heeft een vriend of familielid al langere tijd moeilijkheden in het bedrijf? Zijn er schulden? Dan kan het zijn dat de ondernemer lijdt onder emotionele en financiële stress. En geen oplossing ziet. Je probeert zo goed mogelijk te ondersteunen. Je luistert en denkt mee over oplossingen. Maar diepgaande kennis over ondernemen heb je niet. Voor jou voelt het ook zwaar en je wilt graag helpen. Bel dan het KVK Adviesteam om je naaste vooruit te helpen.

Signalen

De zorgen die bellers met Gijsen delen, zijn begrijpelijk. Wanneer een bedrijf financiele problemen heeft of slecht draait, heeft dat zakelijke en emotionele gevolgen. Ondernemers zien hun omzet en winst dalen. Ze verliezen klanten en hun financiële reserves raken op. Soms moet een ondernemer zelfs het zijn privévermogen of pensioen gebruiken om het bedrijf overeind te houden.

Mensen die de ondernemer van dichtbij meemaken, zien dat het niet goed gaat. Tot in de late uurtjes werken aan de boekhouding. Of geen hap meer door de keel krijgen en ‘s nachts woelen in bed. Allemaal tekens dat het niet goed gaat. “Naasten hebben het snel door als er iets mis is", geeft Gijsen aan op basis van de gesprekken die hij voert. “Ook al wordt er met geen woord gerept over de problemen, je instinct zegt je dat er iets aan de hand is.”

Ga in gesprek

Merk je dat je naaste last heeft van financiële stress? Ga dan het gesprek aan over de problemen. Je hoeft niet te oordelen of meteen adviezen te geven. Probeer echt te luisteren. Zo voelt hij of zij zich gehoord en dat is al een belangrijke eerste stap. “Zo’n gesprek is soms lastig", vervolgt Gijsen. "Maar je hebt als naaste wel meer afstand van de situatie dan de ondernemer zelf. Je voelt wel emotie, maar door die afstand kun je de zaken juist goed helder krijgen. Daardoor kun je concrete vervolgstappen voorstellen.” Het KVK Adviesteam kan je daarbij helpen. “Samen kunnen we tot een oplossing komen.”

Dit kun je verwachten als je KVK belt

Als je belt, luistert een KVK-adviseur naar je verhaal. “Ik merk dat dat vaak rust brengt waardoor ruimte ontstaat om samen na te denken over mogelijke oplossingen. Zo’n oplossing kan een persoonlijk en praktisch advies zijn of een doorverwijzing naar een van onze partners.” Het adviesteam kan je ook helpen om je naaste te overtuigen contact met KVK op te nemen. “Onze lijn 088 585 22 22 staat voor je open. Je mag dus altijd bellen”, besluit Gijsen.

Ondernemers mogen ook zelf bellen. Dit is wat ze kunnen verwachten van zo'n gesprek. KVK heeft voor ondernemers met schulden ook een stappenplan gemaakt waarmee zij hun schulden kunnen oplossen.