Online producten verkopen? Voorkom boetes en bescherm je klanten
- Sergej Schuurman
- Achtergrond
- 8 augustus 2023
- Bijgewerkt 4 juli 2024
- 3 min
- Wetten en regels
Verkoop je online producten of diensten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Dan heb je een informatieplicht en gelden er strenge regels voor je reviews, prijzen, aanbiedingen, vergelijkingssites en ‘gratis’ digitale diensten. Lees welke regels er zijn.
Inzicht in verzekeringen
De KVK Verzekeringscheck helpt je je verzekeringen te kiezen
Sinds mei 2022 gelden strengere regels voor online verkopen. Als je tijdelijk je prijzen verlaagt, moet je bijvoorbeeld eerlijk zijn over je korting. Toch blijkt uit onderzoek van de dat winkeliers nog regelmatig geven. Bescherm je klanten en voorkom door je te houden aan onderstaande regels.
Nieuwe regels voor online verkoop
Webshop reviews
Reviews moeten van echte klanten zijn. Maak op je website duidelijk op welke wijze je dit controleert en voer deze controle ook uit. Je doet dit bijvoorbeeld door een controle op verdachte patronen, zoals veel recensies in korte tijd voor een bepaald product of de aanwezigheid van identieke teksten bij producten.
Je moet ook aangeven of je alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt. Als er sprake is van sponsoring of je betaalt voor beoordelingen, moet je dat vermelden. Op social media mag je geen valse consumentenbeoordelingen, zoals in jouw opdracht geplaatste likes, weergeven.
Consumenten gaan op beoordelingen en aanbevelingen af. Met deze uitgebreidere informatieplicht kan een klant beter en eerlijker oordelen of de reviews oprecht zijn en een afgewogen beslissing nemen om iets wel of niet te kopen.
Vincent Romviel, jurist en beleidsadviseur van Thuiswinkel.org bevestigt dit. “Ondernemers die zijn aangesloten bij revieworganisaties zoals bijvoorbeeld Kiyoh of Trustmaster, voldoen aan de informatieplicht over reviews door op hun website te vermelden hoe deze reviewpartijen omgaan met reviews. Ben je niet bij zo’n partij aangesloten, dan zul je dit zelf moeten aangeven en naleven. De tijd en kosten die dit meebrengt, zullen meevallen is onze inschatting.”
Gepersonaliseerd aanbod
Geef jij je klanten een persoonlijk aanbod voor goederen of diensten? Bijvoorbeeld een geautomatiseerd aanbod op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij jou bekende kenmerken van de klant. Dan moet je je klant hierover informeren voordat hij iets koopt. Dit doe je bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.
Kortingen
Je mag geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als je adverteert met , moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel.
De prijs een week voor de kortingsperiode verhogen en vervolgens weer verlagen mag dus niet meer.
Je mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product.
‘Gratis’ online diensten
Bied je ‘gratis’ digitale diensten aan, waarvoor consumenten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven? Dan moet je nu meer informatie verstrekken over hoe lang klanten aan de digitale dienst, zoals een nieuwsbrief, vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen veertien dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Zeggen ze op? Dan moet je als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.
Online marktplaatsen
Heb jij een eigen online marktplaats? Dan kan een klant een product of dienst afnemen van jou of van ondernemers of consumenten die hun producten of diensten op jouw marktplaats aanbieden. Om aan de nieuwe regels te voldoen, moet je consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen. Daarnaast geef je aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden.
Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina. Wegstoppen in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden mag niet. Naast de informatieplicht, heb je ook een onderzoeksplicht. Als online marktplaats moet je van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via jouw platform.
Als je anderen via jouw webshop producten of diensten aan laat bieden, ben je een online marktplaats en gelden bovenstaande regels ook.
Let ook op als het gaat om verkoop van onveilige producten via online platforms. Hier gelden ook regels voor die klanten beschermen.
Vergelijkingssites
Als jij online zoekfuncties aanbiedt, zoals een website waarmee je energieaanbieders, reizen, hotels of andere producten of diensten vergelijkt, heb je nu te maken met een uitgebreidere informatieplicht. Je moet van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen.
Je hoeft hierbij niet je algoritmes bekend te maken, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekuitslag tot stand komt. Bijvoorbeeld: als bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet je hier eerlijk over zijn. Deze informatie verstrek je, vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont, ongeacht of een bezoeker iets bij jou koopt.
Aftelklokjes
Volgens de ACM worden klanten op grote schaal misleid met op websites. Deze klokjes wekken de indruk dat een aanbieding slechts een bepaalde tijd geldig is. Terwijl de aanbieding na het verstrijken van de tijd gewoon blijft gelden. Dit is verboden. De ACM geeft hierover aan: 'Verleiden mag, misleiden niet.'
Leidraad bescherming online consument
De ACM heeft een Leidraad bescherming online gemaakt die ondernemers helpt te voldoen aan consumentenrecht en Europese regelgeving.
Hulp
Heb je vragen op het gebied van deze nieuwe regels en kom je er niet uit? Neem dan contact op met KVK. Samen kunnen we onderzoeken wat je situatie is en hoe we je verder kunnen helpen.