Je merk registreren: dit zijn de voordelen
- Sergej Schuurman
- De basis
- 12 december 2024
- 4 min
- Wetten en regels
Als je een mooi product hebt ontwikkeld, pas je daar goed op. Dat kan met merkregistratie. Daarmee sta je sterker bij misbruik.
Inzicht in verzekeringen
De KVK Verzekeringscheck helpt je je verzekeringen te kiezen
Merken; je ziet ze overal om je heen. Op straat, internet of televisie. Een merk is een verzameling tekens, symbolen, kleuren of geluiden waarmee een product of dienst zich onderscheidt. Dat is de juridische kant.
Maar met een merk wil je ook iets uitstralen. Denk bijvoorbeeld aan kracht, beleving of service. Dat is de marketingkant. Een merk zorgt voor onderscheid en herkenning.
Soorten merken
Je kunt een merk op verschillende manieren vormgeven. Het bekendst zijn het woord- en beeldmerk. Denk bijvoorbeeld aan het koffiemerk Douwe Egberts. Douwe Egberts is het woordmerk. Het  logo met het rode schildje en de afkorting DE erin, is het beeldmerk. Vaak bestaat een merk uit een woord en beeld.
Maar er zijn meer kenmerken die je als merk kunt registreren:
- Vormmerk: Een vorm van een product of een verpakking daarvan. Bijvoorbeeld de vorm van een Coca Colafles.
- Kleurmerk: Een kleur of een combinatie van kleuren. Bijvoorbeeld de kleur groen van telecombedrijf KPN.Â
- Klankmerk: Denk bijvoorbeeld aan het reclamedeuntje van elektronicawinkel Coolblue.
Je merk beschermen
Het ontwikkelen van je product of dienst kost tijd en geld. Je merk is daardoor geld waard. Die waarde bescherm je met merkregistratie.
Door merkregstratie krijg je het alleenrecht op je merk. Daardoor is je merk ook meer geld waard. Bovendien komt registratie professioneel over en versterk je daarmee je concurrentiepostie.
Merkregistratie werkt afschrikwekkend tegen misbruik. Misbruikt een persoon of bedrijf toch je merk, dan kun je daar door merkregistratie makkelijker tegen optreden.
Controleren voor registratie
Voor Nederland, België en Luxemburg bescherm je je merk bij Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom . Je kan een specialist inschakelen of je vraagt zelf de registratie aan op My BOIP.  Voordat je je merk daar registreert, moet je checken of het merk al bestaat.
Je mag geen merk registreren dat al bestaat. Ook een handelsnaam die al door ander bedrijf in gebruik is, kun je niet als merk registreren. Een handelsnaam is een naam voor het onderscheid van je bedrijf en een merknaam is er voor het onderscheid van je product of dienst.Â
Voor de controle kun je de Naamchecker gebruiken. Daarmee zoek je in het merkregister van Boip en in het Handelsregister van KVK. Zoek ook uitgebreid met zoekmachines op internet om te checken of de naam of het merk niet al bestaat.Â
Je merk moet ook onderscheidend zijn. Zo mag het merk niet beschrijvend zijn. ‘Fiets’ voor de fietsen die je maakt, mag niet. ‘Locomotief’ mag bijvoorbeeld wel als merknaam voor fietsen.
Het merk mag ook niet misleidend zijn. Als je hamburgers van vlees maakt, mag je daarvoor bijvoorbeeld niet Vegiburger als merknaam registreren.
Registreren in klassen
Bij BOIP geef je aan in welke klasse je je merk wilt vastleggen. Er zijn er 45. Klassen 1 tot en met 34 zijn voor producten en klassen 35 tot en met 45 voor diensten. Je product of dienst moet binnen één van die klassen passen.
Je kunt ook voor meerdere klassen een registratie aanvragen. Dat is onder meer handig als je in de toekomst je merk voor meerdere producten of diensten wilt gebruiken. Achteraf kun je geen klasse toevoegen aan je merk. Je moet dan opnieuw een merkregistratie doen en daarvoor betalen.
Je merk moet duidelijk en nauwkeurig in het merkenregister komen. Dat wil zeggen: hoorbaar of zichtbaar. Het vastleggen van je merk kan bijvoorbeeld met een foto, animatiebestand, geluidsbestand of tekst. Het proces van aanvraag tot registratie duurt ongeveer 3 maanden bij Boip.
Denk goed na voordat je een merkregistratie doet. Als Boip je merkregistratie weigert omdat het bijvoorbeeld niet onderscheidend of misleidend is, ben je je geld kwijt.
Merk buiten Benelux beschermen
Als je bij Boip een merk registreert doe je dat voor de Benelux. In Nederland, België en Luxemburg heb je dan merkbescherming. Doe je alleen zaken binnen dit gebied, dan is deze registratie voldoende.
Doe je zaken buiten de Benelux, dan is het verstandig je merk ook daar te registreren. Bij een vraag je voor alle 27 landen in de Europese Unie een registratie aan. Daar zit wel een risico aan vast.
Voor alle 27 landen wordt gekeken of het merk onderscheidend genoeg is. Is dat in bijvoorbeeld één land niet het geval, dan wordt de inschrijving in zijn geheel geweigerd en ben je je geld kwijt. De registratie van een Uniemerk vraag je aan bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) in Spanje.
Heb je een Benelux- of een Uniemerk en onderneem je ook buiten de Europese Unie, dan kun je een internationale registratie doen. Die registratie geldt voor meer dan 110 .
De aanvraag dien je in bij Boip. Daarbij geef je aan voor welke landen je je merk wilt registreren. Boip controleert de aanvraag en stuurt die door naar de World Intellectual Property Organization . Dat is de instantie die het internationale merkenregister beheert.
Je kunt ook zelf een merkregistratie indienen voor elk land. Maar dat kost meer tijd, energie en geld. Ook zijn bij elk land de regels anders.
Je merk onderhouden Â
Alleen een merk registreren is niet voldoende. Want als je aantoonbaar je merk 5 jaar lang niet hebt gebruikt, kan je merk vervallen. Je verliest dan je registratie. Met bijvoorbeeld facturen, reclamefolders of screenshots van je website waar duidelijk je merk zichtbaar is, kun je bewijzen dat je je merk gebruikt.
Let ook op bij het aanpassen van bijvoorbeeld je logo. Dan kan je bestaande merkregistratie niet meer de juiste bescherming bieden. Een merkspecialist kan je daarover informeren.
Je merk is in de Benelux 10 jaar beschermd vanaf de datum van aanvraag. Daarna kun je de merkregistratie zo vaak verlengen als je . Verlengen kan vanaf 6 maanden voor de vervaldatum tot 6 maanden na de vervaldatum van de merkregistratie.
Inbreuk op je merk
Er is sprake van inbreuk als bijvoorbeeld een naam of logo hetzelfde is of lijkt op je geregistreerde merk. Ook moet die naam of dat logo voor ongeveer dezelfde producten of diensten zijn gebruikt.
Er zijn ook andere vormen van inbreuk. Zo mag het gebruik van het logo of naam geen afbreuk doen aan je merk, de reputatie beschadigen of verkeerde associaties opleveren.
Probeer bij inbreuk buiten de rechter om een regeling te treffen met de misbruiker. Tref een onderlinge financiële regeling of zorg dat de misbruiker de goederen, voorraden of uitingen uit de handel haalt.
Lukt dat niet, stap dan naar een rechter. Die kan bijvoorbeeld het gebruik van de naam of het logo verbieden, een schadevergoeding toekennen, dwangsom opleggen of beslag laten leggen op goederen. Schakel bij inbreuk altijd een specialist in.
Kosten voor merkregistratie
Een Benelux merkregistratie kost 244 euro. Voor een tweede klasse betaal je 27 euro en voor elke extra klasse nog eens 81 euro. Een Uniemerk is duurder. Je betaalt voor één klasse 850 euro. Een tweede klasse is 50 euro en elke klasse meer 150 euro.
Voor een Internationale merkregistratie betaal je 84 euro voor het doorsturen van je aanvraag van Boip naar Wipo. Daar komt dan nog een bedrag bij voor de basisregistratie bij Wipo en de kosten voor merkregistratie per . Die kunnen flink verschillen.