Franchisenemer worden? Houd hier rekening mee

Als franchisenemer maak je gebruik van de naamsbekendheid van de franchiseformule en krijg je ondersteuning bij het ondernemen. Dat zijn voordelen van franchise. Maar er zijn ook nadelen. Lees hier waar je op moet letten bij het kiezen van een formule.

KVK Start een eigen bedrijf

Tijdens dit online event op 3 december krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.

Meld je gratis aan

Wat is een franchisenemer?

Als franchisenemer sluit je een contract af met de eigenaar, de franchisegever, van een bestaand concept. Meestal doe je dat voor vijf jaar. Je krijgt de ruimte om je eigen bedrijf onder de naam van de franchisegever op te bouwen. Hiervoor betaal je de franchisegever een vergoeding. Dat heet ook wel entreegeld.

Een van de bekendste voorbeelden van franchisebedrijven is McDonald’s. Waar franchise vroeger vooral voorkwam in de horeca en detailhandel, zie je het nu ook in andere branches. Denk aan de zorg, uitzendbureaus, sportscholen en kinderopvang. Franchisegevers willen hun formule zo aantrekkelijk mogelijk aanbieden. Vooral nu er in bijna elke branche meerdere formules actief zijn. Dit betekent dat jij als franchisenemer iets te kiezen hebt.

Voor- en nadelen van franchise

Bij het kiezen van de geschikte formule weeg je de voor- en nadelen tegen elkaar af. Vind je de marktpositie of naam van het bedrijf belangrijk? Of verwacht je juist ondersteuning?

Voordelen

  • naamsbekendheid
  • centrale inkoop (kan ook een nadeel zijn: producten en prijzen liggen vaak vast)
  • ondersteuning bij marketing
  • ondersteuning bij financieringsaanvraag en onderhandelingen pand
  • opleidingsmogelijkheden
  • centraal boekhoudsysteem

Nadelen

  • entreegeld
  • deel van de omzet afdragen (franchise fee)
  • concurrentiebeding
  • bedrijfsoverdracht is lastig
  • volgen van de regels van franchisegever
  • verplichte afname van producten en diensten

Een franchiseformule kiezen

Tussen franchiseformules bestaan grote verschillen. Kies je voor hard franchising of soft franchising? Bij hard franchising staat bijna alles vast. Denk aan assortiment, voorraad, winkelconcept, inkoop, huisstijl, marketing en promotie. Bij soft franchise heb je meer vrijheid om hier zelf keuzes in te maken. Toch is dit onderscheid niet altijd duidelijk, zegt Pieter Koelewijn van Franchise Plus : "Je kunt hard franchising en soft franchising eigenlijk niet tegenover elkaar zetten. Een formule kan hard zijn op de inkoop en automatisering en soft op het vlak van marketing en promotie." 

Overweeg je een franchise te starten? Zoek dan contact met andere franchisenemers binnen de formule en vraag hen naar hun ervaringen.

Franchise vanuit huis

De dienstverlening is de sector met de meeste franchiseformules, meldt de Nationale Franchisegids. Franchisenemers werken in deze sector als zorgverleners, leefstijlcoaches, huiswerkbegeleiders, bedrijfsadviseurs en administratiekantoren. De drempel om te starten is relatief laag, omdat je binnen deze sector meestal vanuit je eigen huis kunt beginnen. Ook is er vaak minder geld nodig dan bij een winkel of horecabedrijf, omdat je geen pand, voorraad of inventaris nodig hebt. 

Kosten

De prijzen voor een franchiseformule wisselen sterk. Hoeveel vermogen je nodig hebt bij de start is mede afhankelijk van de oppervlakte van het pand en de locatie, maar ook of je kiest voor hard of soft franchising. Op de website van De Nationale Franchisegids vind je een overzicht van alle franchiseformules en hun voorwaarden.

Waar teken je voor?

Heb je een franchiseorganisatie gevonden die bij je past en aan je wensen voldoet? Voor het sluiten van de overeenkomst (contract) moeten beide partijen elkaar alle financiële informatie geven die van belang is. Daarna mogen jullie er vier weken over nadenken.

Probeer van tevoren inzicht te krijgen in de behaalde resultaten binnen de franchiseformule en verwachtingen van de omzet. Vraag de cijfers op bij de franchisegever. Jorg van de Peppel, franchiseadvocaat bij PEP Legal in Rotterdam: “Het is nuttig relevante gegevens te krijgen over de behaalde winst, omzet en kosten, waaronder start-investeringen. Denk na over de aspecten die voor jouw toekomst belangrijk zijn en maak daarover duidelijke afspraken.”
Stel de franchisegever ook vragen als: hoeveel ondernemers zijn er de afgelopen drie jaar gestart binnen de formule? Hoeveel zijn er gestopt, in welke regio en waarom?

Schakel een specialist in op het gebied van franchise (accountant of jurist) bij je onderzoek en verkennende gesprekken. Contractvoorwaarden kunnen onderhandelbaar zijn. Je wilt graag een goede relatie opbouwen met je franchisegever. Daarom kan het fijn zijn dat een adviseur je begeleidt in de gesprekken en dat die de kritische vragen stelt.

Franchisewet

Franchisecontracten moeten zich houden aan de franchisewet. Van de Peppel geeft een voorbeeld: "Bij het beëindigen van de overeenkomst mag een eventueel concurrentiebeding niet langer dan één jaar gelden. En deze mag alleen gelden voor het gebied waarbinnen je als franchisenemer actief was."

Risico’s

Een ondernemingsplan helpt risico’s in kaart te brengen. Vervolgens zoek je uit hoe je deze risico’s kleiner maakt. Bijvoorbeeld met contracten, leverings- en betalingsvoorwaarden en verzekeringen. Iets waar je altijd rekening mee moet houden: de franchisegever kan failliet gaan. Dit heeft ook grote gevolgen voor jouw bedrijfsvoering. De formule komt in handen van een curator. Die wordt door de rechtbank aangewezen en moet zorgen dat het faillissement goed verloopt. De curator beslist of de formule wordt voortgezet, verkocht of beëindigd.

Inschrijven bij KVK

Je moet je als franchisenemer inschrijven bij KVK. Je hebt hierbij de ondertekende franchiseovereenkomst nodig. Start je vanuit een winkel- of bedrijfspand? Neem dan de ondertekende koop- of huurovereenkomst mee naar de afspraak bij KVK.