Consumentenrecht geldt soms ook voor ondernemer

Een ondernemer is bij een overeenkomst minder goed beschermd dan een consument. Toch kunnen ook kleine bedrijven soms een beroep doen op het consumentenrecht. Dat heet reflexwerking.

Inzicht in verzekeringen

De KVK Verzekeringscheck helpt je je verzekeringen te kiezen

Doe de check

Consumenten zijn bij de koop van een product of dienst beter beschermd dan bedrijven. In het consumentenrecht staan de spelregels voor een overeenkomst tussen een consument en bedrijf. Denk aan regels over algemene voorwaarden, levertijd, garantie, opzeggen en kopen op afstand.

Consumentenbescherming voor bedrijven

Voor bedrijven die een deal sluiten geldt het overeenkomstenrecht. Maar zzp’ers en kleine bedrijven, zoals een vof of eenmanszaak, kunnen in sommige gevallen toch een beroep doen op het consumentenrecht. Bijvoorbeeld als je een overeenkomst hebt gesloten met een duidelijk grotere partij. Het product of de dienst moet dan wel buiten jouw vakgebied vallen.

Ook bij privégebruik van zakelijke abonnementen kun je een beroep doen op reflexwerking. Bijvoorbeeld als je een zakelijk mobiel abonnement hebt afgesloten dat je alleen privé gebruikt. Of als je een zakelijk energiecontract op je thuisadres vooral voor het huishouden gebruikt.

Maar het werkt ook omgekeerd. Als je een privécontract voor het grootste deel zakelijk gebruikt, kan de aanbieder zijn zakelijke voorwaarden laten gelden. De aanbieder, en uiteindelijk een rechter, kan van mening zijn dat je geen recht hebt op consumentenbescherming.

Zakelijk of consumentencontract

Een contract voor consumenten is bijvoorbeeld wel makkelijker op te zeggen, maar is niet altijd gunstiger. Zo levert een zakelijk contract vaak belastingvoordeel op. Denk daarom goed na over welk soort contract je afsluit.

Consumentenrecht is voor ondernemers vaak van toepassing op algemene voorwaarden. Daarbij zijn consumenten beschermd door de zwarte en grijze lijst. Bepalingen op de zwarte lijst zijn verboden in algemene voorwaarden. Bepalingen die op de grijze lijst staan, mogen soms wel en soms niet worden gebruikt.

Praktijkvoorbeeld

Een voorbeeld uit de praktijk: Een bedrijfsadviseur (zzp’er) laat een zakelijke website maken door een grote websitebouwer. Deze opdracht valt buiten zijn eigen vakgebied en is geen noodzakelijk onderdeel van zijn eigen werkzaamheden. Als de adviseur niet tevreden is over de website, kan hij een beroep doen op het consumentenrecht.

Ben je geen bedrijfsadviseur maar eigenaar van een webshop, dan geldt reflexwerking niet in dit geval. Ook niet als kleine, startende zzp’er. Dat komt doordat de webshop een belangrijk onderdeel is van je werkzaamheden.

Een rechter beoordeelt uiteindelijk of reflexwerking geldt voor een ondernemer. Daarbij kijkt de rechter naar verschil in professionaliteit en krachtsverhouding. Ook neemt die daarin mee of het product of de dienst tot de hoofdwerkzaamheden van de ondernemer behoort.

Beroep doen op consumentenrecht

Als je vindt dat consumentenrecht voor een overeenkomst geldt, kun je het volgende doen:

  1. Ga in gesprek met je tegenpartij. Er is altijd een kans dat jullie er onderling uitkomen.
  2. Komen jullie er onderling niet uit? Dan kunnen jullie een onafhankelijke derde als bemiddelaar inschakelen om een oplossing te zoeken.
  3. Levert dat niets op? Raadpleeg een jurist om te onderzoeken en te beoordelen welke verdere stappen je kunt nemen. De laatste optie is om via de rechter je gelijk te halen.

Voor meer informatie over consumentenrecht kun je terecht bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).