Btw, bpm en meer plannen op Prinsjesdag 2024

De regering heeft op Prinsjesdag plannen bekend gemaakt die invloed hebben op je bedrijf. Zo gaat in 2026 de btw omhoog voor de sport- en cultuursector en verlaagt het kabinet vanaf 2025 de energiebelasting op aardgas.

Klopt je registratie nog?

Je bedrijf ontwikkelt zich. Check in het Handelsregister of je gegevens nog kloppen. Zo voorkom je problemen.

Check je gegevens

De regering wil in 2025 onder meer de energiebelasting op aardgas verlagen en ondernemers bpm laten betalen bij het kopen van een bestelauto voor hun bedrijf. Deze plannen zijn nog niet definitief. De Tweede en Eerste Kamer moeten ze nog goedkeuren.

Lees de plannen van het kabinet over de volgende onderwerpen:

Btw omhoog voor overnachtingen, sport en cultuur

Vanaf 2026 wil het kabinet de btw op overnachtingen en op sport- en cultuuractiviteiten verhogen van 9 naar 21 procent. Voor overnachtingen gaat het om bijvoorbeeld slapen in een hotel, pension of vakantiewoning. Voor kampeerterreinen blijft het btw-tarief 9 procent. 

Voor sport en cultuur gaat het om het leveren van kunst en boeken. En om toegang tot musea, concerten, toneel, circussen, kermissen en sportwedstrijden. Dagrecreatie en bioscopen houden het lage btw-tarief van 9 procent. Een voorbeeld van dagrecreatie is het bezoeken van een pretpark.

Kabinet verlaagt energiebelasting op aardgas 

Het kabinet verlaagt vanaf 2025 de energiebelasting op aardgas. Deze verlaging geldt voor een verbruik tot 170.000 m3 per jaar. In 2025 daalt het tarief met 0,5 procent. Hiermee draait het kabinet de geplande verhoging van de tarieven met 2,3 procent terug. 

Op deze manier wil het kabinet huishoudens helpen om de energiekosten laag te houden. Energiebedrijven nemen de belastingtarieven mee in de rekening voor hun klanten.

1 miljard euro voor innovatieve bedrijven

Innovatieve bedrijven kunnen rekenen op extra steun van de regering in 2025. Het kabinet maakt 900 miljoen euro vrij via Invest-NL en 100 miljoen euro voor ondernemen in het buitenland via Invest International.

Dit geld is bedoeld voor innovatieve, duurzame en startende ondernemers en voor bedrijven die belangrijk zijn voor de Nederlandse economie. Bijvoorbeeld als je strategische technologieën ontwikkelt, waardoor Nederland en de EU niet afhankelijk zijn van producten of grondstoffen uit andere landen.

Budget WBSO-regeling stijgt

De subsidie voor Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) betekent een belastingvoordeel voor vernieuwing, onderzoek en ontwikkeling. Via de belastingaangifte krijg je een deel van de kosten en uitgaven van je innovatieproject vergoed. Heb je personeel? Dan vergoedt de WBSO ook een deel van de loonkosten en uitgaven. Dat loopt via een afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk in de loonheffingen. Het budget voor de WBSO is 1,5 miljard euro in 2025.

Minder belasting voor tweede huis

Koop je een woning waarin je niet zelf gaat wonen? Bijvoorbeeld als investering, tweede woning, vakantiewoning of om te verhuren? Dan betaal je vanaf 2026 minder overdrachtsbelasting (ovb). Ovb is belasting die je als koper betaalt over de koopprijs van de woning. Deze belasting gaat omlaag van 10,4 procent naar 8 procent.

Koop je een woning om zelf lange tijd in te gaan wonen? Dan blijven de startersvrijstelling en de overdrachtsbelasting van 2 procent zoals deze nu zijn. Dit geldt dus alleen als de koper zich inschrijft bij de gemeente en daar diens leven opbouwt. Bijvoorbeeld met sportactiviteiten, school en kinderopvang. 

Door de verlaging van 10,4 procent naar 8 procent wordt het goedkoper om een woning te kopen die je gaat verhuren. Ook wordt het makkelijker om een huis te verkopen aan iemand die het wil gaan verhuren. Het kabinet gaat ervan uit dat de problemen op de huurmarkt hierdoor kleiner worden en meer mensen een huis vinden.

Minder belastingvoordeel voor hoogopgeleid buitenlands personeel

Heb je als werkgever hoogopgeleid buitenlands personeel ofwel expats in dienst? Dan mag je tot 30 procent van het salaris van deze werknemers als vergoeding belastingvrij betalen. Dit geldt ook voor personeel met specifieke vaardigheden, dat je uitzendt naar het buitenland. 

Met dit belastingvoordeel help je expats bijvoorbeeld om hun verhuiskosten en kosten van het levensonderhoud zoals eten, drinken en zorg laag te houden. Expats huren vaak een woning en hebben in hun eigen land vaak ook nog een huis. 

De vergoeding van 30 procent wordt vanaf 2027 verlaagd naar 27 procent. In 2025 en 2026 mag de vergoeding nog voor 30 procent belastingvrij worden betaald. Die 30%-regeling is voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Nederland werken en meer dan 46.107 euro bruto per jaar verdienen. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast. Het maximumbedrag waarover je de vergoeding mag berekenen, is 233.000 euro bruto per jaar. 

De inkomensnorm van 46.107 euro bruto wordt vanaf 2027 verhoogd naar 50.436 euro. En voor expats onder de 30 jaar met een universitaire opleiding van 35.048 euro bruto naar 38.388 euro. Deze normen worden jaarlijks aangepast.

Het kabinet geeft aan dat de nieuwe regels alleen gelden voor expats waarbij de 30%-regeling  op 1 januari 2024 of later voor het eerst is toegepast. Voor expats die vóór 1 januari 2024 zijn begonnen, blijft het percentage van maximaal 30 procent voor vijf jaar gelden. Ook blijft voor die expats de huidige inkomensnorm van 46.0107 euro bruto van kracht.

KVK Prinsjesdag: plannen voor vervoer en transport

Bpm betalen voor bestelauto 

Ondernemers moeten voor het kopen van een bestelauto voor hun bedrijf vanaf 2025 bpm betalen. Bpm staat voor belasting van personenauto’s en motorfietsen. Dit is een bestelauto met ‘grijs kenteken’.

Deze bpm ofwel aanschafbelasting is voor dieselauto’s 37,7 procent van de nieuwprijs. Bij een netto koopprijs van bijvoorbeeld 25.000 exclusief btw betaal je voor een dieselauto 9.700 euro bpm. Voor benzine- en lpg-bestelauto’s betaal je ruim 1.500 euro minder: in dit voorbeeld is dat dus 8.100 euro. De aanschafbelasting wordt hiermee gelijk aan die voor personenauto’s.

Elektrische bestel- en personenauto’s en andere auto’s zonder schadelijke uitlaatgassen zoals waterstof betalen ook na 2025 geen bpm. Voor het kopen van een elektrische bestelauto is er in 2024 een SEBA-subsidie van maximaal 5.000 euro. Deze subsidie stopt in 2025. 

Zero-emissie-zones

Behalve de bestaande milieuzones in verschillende steden, komen er ook zero-emissie-zones. Hierin mogen alleen vrachtwagens en bestelauto’s zonder schadelijke uitlaatgassen rijden. Ruim 30 Nederlandse steden zijn van plan om in de komende jaren zo’n zero-emissie-zone in te stellen. 

Het kabinet wil over de invoering van zero-emissie-zones in 2024 afspraken maken met gemeenten. Als de plannen niet veranderen, dan komt er een overgangsregeling voor bestelwagens en vrachtauto’s die tot en met 2024 met schone brandstofmotoren aangeschaft zijn. Bestel- en vrachtauto’s die je vanaf 2025 nieuw koopt, mogen alleen zo’n zero-emissie-zone in als het voertuig uitstootvrij is, dus bijvoorbeeld elektrisch rijdt.

Motorrijtuigenbelasting (mrb)

De motorrijtuigenbelasting (mrb) voor bedrijfsauto's stijgt in 2025 met 15 procent en in 2026 met bijna 7 procent. Zo betaal je voor een bestelbus op diesel of benzine met een laadvermogen van 1.100 kilo in 2024 157 euro per kwartaal. In 2025 betaal je voor dezelfde bus 196 euro. In 2026 is de mrb voor dit voertuig 210 euro.

De vrijstelling van mrb voor elektrische bestelbussen wordt afgebouwd. In 2024 is de korting op mrb 100 procent. Een jaar later is dat 75 procent en in 2026 vervalt de korting. Voor een elektrische bestelbus met een laadvermogen van 1.100 kilo valt door het gewicht van de batterij in een zwaardere gewichtsklasse dan een gelijkwaardige bestelbus op benzine of diesel. In in 2024 betaal je nog 0 euro mrb per kwartaal voor dit voertuig. In 2025 stijgt dat bedrag naar 53 euro per kwartaal. In 2026 betaal je 225 euro per kwartaal.  

Motorrijtuigenbelasting: 75 procent korting tot 2026

Heb je een elektrische bestelwagen of bestelwagen zonder uitstoot? Dan betaal je in 2024 geen motorrijtuigenbelasting (mrb). Dit gaat veranderen. In 2025 betaal je wel mrb, maar krijg je 75 procent korting op het normale tarief. Vanaf 2026 stopt deze korting en betaal je het normale tarief aan mrb over je bestelbus. 

Door de groei van het aantal elektrische bedrijfswagens worden de overheidsinkomsten lager. Het kabinet streeft naar een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn. Hierbij laat het kabinet ook de elektrische rijder meebetalen aan het wegennet.

Heb je een bestelauto op diesel of benzine? Dan krijg je te maken met een tariefsverhoging van 15 procent in 2025 en van 6,96 procent in 2026 van de mrb. 

Nog een jaar accijnskorting op autobrandstoffen

In 2022 werd de accijns op autobrandstoffen tijdelijk verlaagd. Deze verlaging zou op 1 januari 2025 worden gestopt. Het kabinet heeft nu besloten om deze korting met een jaar te verlengen. 

Let op: het staat nog niet vast wanneer de (wets)wijzigingen precies ingaan

Een wet of wetswijziging moet eerst goedgekeurd worden door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. De wet of wetswijziging geldt pas als die in het Staatsblad of de Staatscourant is gepubliceerd.

Een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling geldt ook pas na publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

NieuweWetten-app

Wil je meer weten over veranderingen in wetgeving en regels? Blijf op de hoogte met de NieuweWetten-app.

Op Ondernemersplein vind je een overzicht van kabinetsplannen die van belang zijn voor je bedrijf. Ook bij KVK lees je meer over Prinsjesdag en wetten en regels.