Telefonische aanbieding? Trap niet in acquisitiefraude

Iemand belt of mailt met een nepaanbieding voor bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties in tijdschriften of op websites. De oplichter misleidt je en ongemerkt zit je vast aan een duur contract. Wat doe je dan? En hoe voorkom je dit?

Bescherm je bedrijf

In onze e-mailserie lees je hoe je omgaat met digitale risico’s.

Abonneer je nu

Eén op de tien bedrijven heeft last van online oplichting zoals acquisitiefraude, blijkt uit onderzoek van de Fraudehelpdesk. Oplichters gebruiken verschillende trucs om je te misleiden. Ze bellen je op of sturen een e-mail en doen vaak alsof ze van een bekend bedrijf zijn.

Ongemerkt duur contract

Je ontvangt een e-mail en hoeft ‘alleen even de bedrijfsgegevens te controleren’ en deze goed te keuren. Als je dat doet, blijkt later dat je akkoord bent gegaan met een contract. Of je krijgt bericht over een gratis vermelding op de website van een advertentiebureau, die jou niet bekend was. Als je die wil verlengen, kost dat geld. ‘Wil je niet verlengen, onderteken dan snel de fax of e-mail.’ Door die handtekening blijk je juist akkoord te gaan en zit je opeens vast aan een duur contract. Een andere truc is dat oplichters je vragen om een ‘goede doelen-gids’ te sponsoren voor een eenmalig laag bedrag. Als je daar ja op zegt, blijk je vast te zitten aan een duur abonnement voor lange tijd.

Zeg altijd nee tegen een telefonische aanbieding en onderteken nooit zomaar een fax, e-mail of brief.

Bescherm jezelf tegen acquisitiefraude

Met deze tips voorkom je dat je slachtoffer wordt van acquisitiefraude.

  1. Zeg altijd nee tegen een telefonische aanbieding en doe geen mondelinge toezeggingen.
  2. Onderteken nooit zomaar een fax, e-mail of brief die je daarna terugstuurt. Let ook op wanneer je in een e-mail je gegevens moet bevestigen. Er kan in de kleine lettertjes staan dat je een contract tekent. Gooi deze ongevraagde aanbiedingen weg.
  3. Adverteer niet zomaar bij een bedrijf dat je niet kent. Check via een zoekmachine zoals Google of je meer informatie kunt vinden over het bedrijf en lees beoordelingen van andere klanten.
  4. Belt een oplichter je op? Meld dit dan bij Fraudehelpdesk. De helpdesk geeft je advies en verwijst je door als dat nodig is. Daarnaast helpt je melding hen om andere ondernemers en consumenten te waarschuwen voor oplichters.

Wet oneerlijke handelspraktijken

De Wet oneerlijke handelspraktijkenverbiedt misleidende trucs. Een bedrijf mag jou alleen bellen met een aanbieding als jij daar toestemming voor hebt gegeven of al klant bij dat bedrijf bent (geweest). Deze regels gelden voor consumenten en ondernemers met een eenmanszaak, VOF of maatschap. Heb je een bedrijf met rechtspersoonlijkheid, bijvoorbeeld een bv, nv, vereniging of stichting? Dan geldt deze bescherming niet en mag je wel ongevraagd gebeld worden. Zulke strenge regels zouden namelijk de handel tussen dat soort bedrijven verstoren.

Toch slachtoffer, wat nu?

Ben je toch ingegaan op een valse aanbieding en ontvang je hiervan een rekening? Dit kun je doen:

  • Lees de algemene voorwaarden van het advertentiebureau goed door. Soms mag je de overeenkomst binnen enkele dagen alsnog annuleren.
  • Betaal de rekening niet en leg de aanbieder schriftelijk uit waarom je niet betaalt. Je kunt de opname van het telefoongesprek opvragen om na te gaan wat er precies gezegd is. De aanbieder moet kunnen bewijzen dat er sprake is van een contract.
  • Laat je niet bang maken door een incassobureau als je de factuur van de misleidende aanbieding niet betaalt. Mogelijk kun je de overeenkomst ongeldig laten verklaren. Dit kan via een formele klacht bij de verkoper of door een advocaat om hulp te vragen.
  • Ook het advertentiebureau kan naar de rechter stappen als je de factuur niet betaalt. Zorg dat je je standpunt duidelijk opschrijft en een jurist om advies vraagt.