Ondernemer overleden? Wijzig de KVK-inschrijving

Als een ondernemer overlijdt, blijven collega’s, vrienden of familieleden vaak met een hoop vragen en taken achter. Vooral als de ondernemer een bedrijf nalaat. Dan moet ook de inschrijving in het Handelsregister aangepast worden. De medewerkers van de KVK Nabestaandendesk staan klaar om te helpen.

Omdat elke situatie anders is, horen de medewerkers van de KVK Nabestaandendesk graag wat er met de onderneming van de overledene gaat gebeuren. Medewerkers van de desk zoeken altijd persoonlijk contact met de nabestaanden en passen zo de inschrijving in het Handelsregister in overleg aan. Je kunt ook zelf contact opnemen wanneer een naaste ondernemer overlijdt.

Je krijgt een brief

Wanneer een ondernemer overlijdt, krijgt KVK dit door vanuit het Basisregister Personen (BRP) van de gemeente. De KVK Nabestaandendesk stuurt een brief naar de nabestaanden met de vraag om contact op te nemen. Want er gaat hoe dan ook iets veranderen voor de onderneming. Denk aan stoppen, overdragen aan iemand anders of verkopen.

Handelsregister wijzigen

De naasten beslissen wat er met de onderneming gebeurt. Dit kunnen erfgenamen, maar ook aandeelhouders, vennoten of maten zijn. Zij geven de wijzigingen door aan het Handelsregister. De medewerker van de KVK Nabestaandendesk helpt hierbij. Die legt bijvoorbeeld uit welke documenten je voor welke wijziging nodig hebt. Denk aan officiële documenten die de notaris heeft opgemaakt of speciale formulieren van KVK.

Omdat je steeds contact hebt met dezelfde medewerker, hoef je maar één keer je verhaal te vertellen. Als het Handelsregister is bijgewerkt stuurt KVK per post een bevestigingsbrief met de wijzigingen.

Zelf contact opnemen

Wil je niet wachten op de brief van de KVK Nabestaandendesk? Stuur dan een e-mail naar nabestaandendesk@kvk.nl. Zet daarin je naam en telefoonnummer. En geef aan om welke inschrijving (KVK-nummer) het gaat. Een medewerker van de KVK Nabestaandendesk neemt contact met je op.