Ondernemer overleden? Wijzig de KVK-inschrijving
- How to
- Bijgewerkt 27 februari 2025
- 1 min
- Stoppen
Als een ondernemer overlijdt, blijven familieleden, vrienden en collega’s vaak met een hoop vragen en taken achter. Vooral als de ondernemer een bedrijf nalaat. Dan moet ook de inschrijving in het Handelsregister aangepast worden. De medewerkers van de KVK Nabestaandendesk staan klaar om te helpen.
Bescherm je bedrijf
In onze e-mailserie lees je hoe je omgaat met digitale risico’s.
Omdat elke situatie anders is, horen de medewerkers van de KVK Nabestaandendesk graag wat er met het bedrijf of de organisatie van de overledene gaat gebeuren. Medewerkers van de desk zoeken altijd persoonlijk contact met de nabestaanden. Na overleg passen ze de inschrijving in het Handelsregister aan. Je kunt ook zelf contact opnemen wanneer een naaste ondernemer overlijdt.
Je krijgt een brief
Wanneer een ondernemer overlijdt, krijgt KVK hierover een bericht vanuit het Basisregister Personen (BRP) van de gemeente. De KVK Nabestaandendesk stuurt een brief naar de nabestaanden met de vraag om contact op te nemen. Want er gaat hoe dan ook iets veranderen voor de onderneming. Denk aan , overdragen aan iemand anders of verkopen.
Handelsregister wijzigen
De naasten beslissen wat er met de onderneming gebeurt. Dit kunnen erfgenamen, maar ook aandeelhouders, vennoten of maten zijn. Zij geven de wijzigingen door aan het Handelsregister. De medewerker van de KVK Nabestaandendesk helpt hierbij. Die legt bijvoorbeeld uit welke documenten je voor welke wijziging nodig hebt. Denk aan officiële documenten die de notaris heeft opgemaakt of speciale formulieren van KVK.
Omdat je steeds contact hebt met dezelfde medewerker, hoef je maar één keer je verhaal te vertellen. Als het Handelsregister is bijgewerkt stuurt KVK per post een bevestigingsbrief met de wijzigingen.
UBO-register wijzigen
UBO's (Ultimate Beneficial Owners) zijn de uiteindelijke eigenaren of personen die mogen beslissen in een organisatie. De meeste organisaties zijn verplicht om hun UBO's in te schrijven in het UBO-register, een onderdeel van het Handelsregister. Als de overleden ondernemer een UBO was, dan is het belangrijk om het UBO-register aan te passen.
Als KVK via het BRP het overlijden van een UBO doorkrijgt, schrijft KVK deze uit. Het opgeven van een nieuwe UBO gebeurt niet automatisch met het wijzigen van het Handelsregister. De persoon die mag tekenen namens het bedrijf of de organisatie van de overleden ondernemer, moet een nieuwe UBO inschrijven.
LEI-register wijzigen
Een LEI (Legal Entity Identifier) is een code die een organisatie nodig heeft om te mogen handelen op de financiële markten, bijvoorbeeld om aandelen kopen of verkopen. Een LEI-nummer geldt voor een jaar, daarna moet je het verlengen. Een LEI aanvragen of verlengen kan alleen als je staat ingeschreven in het Handelsregister als tekenbevoegde van je organisatie. Stel: de persoon die namens de organisatie mag tekenen, is overleden. Dan is het dus belangrijk om zo snel mogelijk een tekenbevoegd persoon te benoemen. Die persoon kan dan een LEI-nummer aanvragen of verlengen.
Zelf contact opnemen
Wil je niet wachten op de brief van de KVK Nabestaandendesk? Stuur dan een e-mail naar nabestaandendesk@kvk.nl. Zet daarin je naam en telefoonnummer. En geef aan om welke inschrijving (KVK-nummer) het gaat. Een medewerker van de KVK Nabestaandendesk neemt contact met je op.