Dit maakt je webshop betrouwbaarder voor klanten
- Achtergrond
- Bijgewerkt 30 oktober 2024
- 2 min
- Runnen en groeien
- Veilig zakendoen
Heb je je wel eens afgevraagd hoe betrouwbaar je website of webshop overkomt op mogelijke klanten? Als je niet betrouwbaar lijkt, zullen weinig klanten zaken met je willen doen. Met bijvoorbeeld goed zichtbare reviews en een keurmerk, laat je klanten zien dat ze je website kunnen vertrouwen.
Bescherm je bedrijf
In onze e-mailserie lees je hoe je omgaat met digitale risico’s.
Niet elke webshop is te vertrouwen. Klanten zijn op hun hoede, omdat oplichters online doen alsof ze eerlijke ondernemers . Er zijn verschillende manieren waarop je aan jouw klanten laat zien dat je webshop betrouwbaar is. Twee experts geven advies.
Keurmerken
Met een keurmerk laat je direct aan je klanten zien dat je voldoet aan wet- en regelgeving en een veilige betaalomgeving biedt. Er zijn verschillende gecertificeerde keurmerken. Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond, vertelt welke keurmerken vertrouwen geven aan je klant. “We raden consumenten vooral Thuiswinkel Waarborg of Webshop aan, omdat deze keurmerken algemene voorwaarden hebben, die met ons zijn afgesproken. Ook zijn ondernemers die deze keurmerken gebruiken, aangesloten bij de onafhankelijke Geschillencommissie die helpt bij eventuele ruzies tussen webshop en consument. Zo’n commissie is voor veel klanten een hele geruststelling.”
Een goede webshop toont alles in één oogopslag en laat de klant niet zoeken naar keurmerken, reviews en betaalmogelijkheden.
Nog effectiever
Je denkt nu misschien: een keurmerk, dat is het belangrijkste. Maar volgens Michiel Henneke van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), letten consumenten ook op andere zaken. Henneke deed daar naar. “We stelden bijna 4000 consumenten de vraag: waar let je op als je wilt weten of een website betrouwbaar is? Keurmerken kwamen op de derde plaats (51%), onder reviews van andere consumenten (66%) en veilige betaalmogelijkheden (60%).”
Reviews
Beoordelingen van andere klanten, oftewel reviews, zijn volgens het onderzoek van SIDN de meest invloedrijke factor. Zorg ervoor dat reviews goed zichtbaar zijn op je site, zodat je klant gelijk beoordelingen van andere echte klanten kan zien. “Het scheelt een klant zelf zoeken naar reviews als je ze prominent op je site zet. Zo blijven je klanten in jouw online omgeving en wijken ze niet uit naar bijvoorbeeld Google om daar reviews te lezen”, legt Henneke uit.
“Tegenwoordig zie je dat veel webshops logo’s van reviewsites zoals Trustpilot en Klantenvertellen delen. Dat zijn niet echt keurmerken, maar in de beleving van de klant is het vergelijkbaar. Of zelfs beter, want alleen al een logo van een betrouwbare reviewsite geeft klanten vertrouwen.”
iDEAL
Dat de betaalmogelijkheid belangrijk is voor het vertrouwen van de klant is volgens Henneke opvallend. “Het is dus verstandig om kritisch te kijken naar je betaalmogelijkheden. IDEAL is ook een soort keurmerk geworden. Klanten weten dat IDEAL goed controleert welke partijen hun dienst aanbieden.”
Design en domeinnaam
Als het gaat om betrouwbaar overkomen op klanten, moet je het design en de domeinnaam van je site niet onderschatten, vindt Henneke. “Te gek als je een mooi keurmerk hebt, maar als je dat vervolgens nauwelijks kunt zien omdat het dezelfde kleur heeft als je website, heb je er weinig aan. Een goede webshop toont alles in één oogopslag en laat de klant niet zoeken naar keurmerken, reviews en betaalmogelijkheden.”
Een domeinnaam die eindigt op .nl wekt het meeste vertrouwen bij Nederlandse consumenten. Wil je ook in het buitenland verkopen, bijvoorbeeld in België? Koop dan ook .be als domeinnaam. Zo heb je sneller het vertrouwen van je Belgische klanten.