Zelf een modemerk starten
- Gerdine Annaars
- De basis
- Bijgewerkt 15 juli 2024
- 4 min
- Starten
Je eigen kledinglijn beginnen of online shirts, shorts of sneakers verkopen. Is dat jouw droom? Naast de creatieve kant van je bedrijf, krijg je onder meer te maken met een leverancier vinden en met de kosten van een eigen kledinglijn.
KVK Start een eigen bedrijf
Tijdens dit online event op 4 februari krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.
In 2023 gingen 6.423 ondernemers in de online fashion van start. Een op de drie van deze starters is jonger dan 25 jaar (bron: KVK Handelsregister). Zij hebben een eigen kledingmerk of verkopen modeartikelen via social media, een webshop of een online platform als Shopify, Vinted of bol.com.
Een eigen merk opbouwen
Een kledingmerk opbouwen begint met weten wie je klant is. Doe daarom klantonderzoek. Zo kom je erachter waar je klanten online actief zijn en wat hun leeftijd en inkomen is. Onderzoek daarnaast wat hun interesses en wensen zijn, wat ze belangrijk vinden en waaraan ze hun geld uitgeven.
Een sterk merk
Er bestaan al veel modemerken. Bedenk hoe je kunt opvallen. Waar staat je merk voor en wat is jouw verhaal?
Een sterk merk begint al bij een naam kiezen die goed bij jou en je klanten past. Je naam mag niet op een bestaande merknaam of bedrijfsnaam lijken. Hoe unieker, hoe beter dus. Bescherm je en logo, zodat iemand anders niet zomaar jouw merk kan gebruiken.
Een leverancier vinden
Ontwikkel je je eerste collectie, begin dan met een paar basisstukken. Zo houd je overzicht. En ga op zoek naar een producent of leverancier. Let hierbij op:
- Hoeveelheid: kun je een kleine bestelling plaatsen? En wat kost dat? Vaak ben je duurder uit als je een kleine bestelling plaatst.
- Samples: je kunt een sample (proefproduct) aanvragen voordat je een bestelling plaatst. Zo'n sample kost meestal geld. Vraag of de producent dit bedrag kan aftrekken van de kosten voor je eerste echte bestelling.
- Verzenden: wat kost het verzenden? Dit verschilt per land.
- Mixbestelling: kun je meerdere kleuren en maten tegelijk bestellen?
- EU-producteisen: voldoet de producent aan alle Europese regels?
- Productiecapaciteit: kan de producent snel grotere aantallen leveren als je succesvol blijkt?
- Slow fashion: hoe produceert de leverancier en hoe zijn de arbeidsomstandigheden?
- Handelsverdragen (afspraken tussen landen): kun je met korting inkopen? Meestal heb je daarvoor speciale formulieren nodig. De producent kan die voor je regelen.
Nederlandse ontwerpers laten hun producten meestal in Italië, Portugal of Turkije maken. Maar dichtbij huis produceren wordt steeds populairder. Dat is duurzamer en vaak is de communicatie makkelijker.
Zoek hulp
Grote producenten vinden jou waarschijnlijk geen interessante klant, omdat startende ondernemers vaak kleine bestellingen plaatsen. Daarom is een netwerk als Enterprise Europe Network handig. Via zo’n netwerk kun je met kleine leveranciers in contact komen die vaak wel zaken willen doen met starters in de mode.
Stappenplan leverancier vinden
Kom er in vier stappen achter hoe je een betrouwbare leverancier vindt en hoe je goede afspraken maakt.
Kosten van een eigen kledinglijn
De kosten voor het starten van een kledinglijn wisselen. Het hangt af van wat je zelf doet en wat je anderen laat doen. Houd rekening met een startbedrag van minimaal duizend tot een paar duizend euro.
Alles zelf doen
Om kosten te besparen kun je alles zelf doen. Van ontwerpen en stoffen inkopen tot knippen en naaien. Maar dat kost wel veel tijd. Daarnaast heb je geld nodig om goede machines en materialen te kopen. Ook wil je misschien software kopen, bijvoorbeeld om patronen te tekenen.
Producten laten maken
Kies je ervoor je producten door een ander bedrijf te laten maken? Dan hangen de kosten onder andere af van hoeveel producten je bestelt en de kwaliteit van de stoffen. Starters beginnen vaak met een bestelling van vijftig stuks. Je hebt dan gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 euro nodig voor de productie. Dat is inclusief vervoer, als je je producten buiten Nederland laat maken. Producenten vragen meestal om vooruitbetaling.
Basisstukken laten bedrukken
Je kunt ook basiskledingstukken inkopen en die laten bedrukken of borduren. De prijs hangt af van de kwaliteit van de kleding en de voorwaarden van je leverancier. Ook de kosten van drukmethodes verschillen. Denk aan zeefdruk, transferdruk of digitaal printen. Vraag offertes op bij verschillende aanbieders.
Houd rekening met een opstartbedrag bij de eerste bestelling. Zo maakt een borduurcentrale bijvoorbeeld een borduurkaart, die ze hergebruiken voor je vervolgbestellingen. Voor deze kaart moet je betalen.
Extra kosten
Houd ook rekening met kosten voor:
- onderhoud van je website
- een betaalsysteem voor je webshop
- social media-advertenties
- een abonnement op een e-commerce platform
- verpakkingen en
Online kleding verkopen
Start je in de online fashion, dan verkoop je meestal eerst via socialmediakanalen en online platformen. Dit is vrij gemakkelijk en goedkoop. Zo kun je kijken of er vraag is naar de producten. Heb je succes, dan open je een eigen webshop.
Vooral bij kleding en schoenen sturen mensen vaak spullen terug. Retourzendingen voorkom je onder meer met uitgebreide productinformatie en een duidelijke maattabel.
Je ontwerp beschermen tegen namaak
De meeste ontwerpen vallen onder het . Succesvolle fashion wordt snel gekopieerd. Denk erover na of je je model wilt of leg je collectie vast in het . Bij i-DEPOT heb je een officieel bewijs dat jij het ontwerp op een bepaalde datum in bezit had. Dit komt van pas als er ooit een ruzie is over wie de designer van een bepaald artikel is.
Samenwerken met influencers
In de wereld van mode spelen influencers een grote rol. Wil je influencers reclame laten maken voor je merk? Pak het goed aan:
Maak een plan
Bedenk welke influencers bij je merk en collectie passen, wie je wilt bereiken, op welke manier en via welke social mediakanalen. Denk ook na over hoeveel geld je wilt uitgeven. Of kies ervoor samen te werken met influencers die gratis producten of korting accepteren.
Doe onderzoek
Check de influencers met wie je wilt samenwerken. Zo voorkom je teleurstelling. Kijk niet alleen naar het aantal volgers, maar ook naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van de berichten. Bekende influencers werken meestal met een bureau dat de samenwerkingen regelt.
Maak afspraken
Bereid je goed voor op je gesprek met de influencer of het bureau en volg het stappenplan influencermarketing. Maak duidelijke afspraken over de prijs, het aantal berichten en het soort berichten. Spreek af dat jullie tussendoor de resultaten bekijken en dingen die niet goed gaan aanpassen.