Begin met een voorsprong

Transcriptie: Ervaringen en tips van Thijs Verheul

In de podcastserie ‘Begin met een voorsprong’ gaat presentatrice Annemarie Brüning in gesprek met bekende ondernemers. In aflevering 1 van 2022 komt Thijs Verheul aan het woord, mede-oprichter van United Wardrobe, het bedrijf dat hij verkocht voor miljoenen aan Vinted.

Luister naar de podcast

Transcriptie

Brüning: Annemarie Brüning

Verheul: Thijs Verheul

Brüning: “Stel, je hebt een goed idee, je denkt eraan een eigen bedrijf te beginnen, of je het net de stap gemaakt. Waar moet je allemaal aan denken? Welke stappen maak je als ondernemer en hoe zorg je ervoor dat je begint met een voorsprong? Mijn naam is Annemarie Brüning en in deze podcastserie begin met een voorsprong hoor je hoe bekende ondernemers hun eerste stappen hebben gezet met hun bedrijf. We gaan in gesprek over de stappen die je maakt als ondernemer, van goed idee tot succesvol ondernemer. Hoe werden ze succesvol? Waar liepen ze tegenaan? Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun werk en privé-balans gezond houden? En welke tips hebben ze voor jou? Live vanaf het KvK start event spreek ik met Thijs Verheul. Hij is medeoprichter van United Wardrobe, het bedrijf dat ie voor 1.000.000 euro verkocht aan Vinted. En over dat avontuur schreef die ook een boek: Voor hoeveel heb je het verkocht? Sprout riepen hem en zijn compagnons eerder uit tot de beste jonge ondernemers van Nederland.

Brüning: “Thijs, fijn dat je erbij bent.”

Verheul: “Thanks for having me.“

Brüning: “Ja, in 2014 begon jij samen met twee compagnons dus, Jules en Thijs, het bedrijf United Wardrobe. Jules kwam aanvankelijk met het idee. Wanneer wist jij eigenlijk: Dit gaan we doen, want je was niet meteen enthousiast.“

Verheul: “Nee, het kostte echt drie maanden voor Jules om mij te overtuigen. Hij zei: ja, ik heb drie zusjes en die zitten overal. Proberen hun kleding te verkopen en dat loopt niet lekker. Het moet een soort van net zo makkelijk als op ticketswap en veilig kunnen. Ja, toen dacht ik echt: ja, je hebt toch gewoon Marktplaats mensen gaan naar de IJhallen. Waarom zouden wij daar zoals een verandering kunnen brengen? Maar Jules die wist me zo gek te maken dat we gewoon een test website online hebben gezet en dat, ja, dat dat liep gewoon meteen. Dat is natuurlijk extreem veel geluk, want dat was echt die hype die toen begon. Dus we zijn het gewoon gaan proberen.“

Brüning: “Ja, op een gegeven moment was er een klik en toen dacht ik ga dit doen. We gaan dit doen.“

Verheul: “Ja, dat was enorm veel vraag naar. Echt uit het niets kwamen mensen gewoon 10, 20 kledingstukken online zetten en dat verkocht ook nog eens. Ja, zo bizar!“

Brüning: “En leg eens in een notendop uit hoe dat nou werkt, dat dan begin je op een dag.“

Verheul: “Ja, ja, het begon dus met Jules die kwam naar me toe en toen we eenmaal zoiets hadden van laten we dit gaan doen. Toen ging Jules het businessplan schrijven, ik ging toen een designer zoeken, programmeur zoeken en ja, uiteindelijk hadden we een designer gevonden, hadden we het eerste design gemaakt, toen moesten geprogrammeerd worden, vonden we programmeur toen zijn we naar de Kamer van Koophandel gegaan met die programmeur en toen zijn we met z’n drieën, hebben we het online gegooid en toen al meteen had ik zoiets door van: ja, ik ben gewoon een beetje de marketingpersoon. Ik ga alles op Facebook zetten. Mensen hypen, mensen zorgen gewoon aanspreken op straat dat ze hun kleding bij ons erop gaan zetten en zo en laten registreren. En voor Jules was meteen duidelijk: OK, ik ben echt de CEO, de denker, degene die alles in plant. Ja voor de programmeurs dat is duidelijk, moest gewoon geprogrammeerd worden. Dus ja.“

Brüning: “Jullie vullen elkaar echt heel erg aan.“

Verheul: “Complementair aan elkaar, dat was echt het succes hadden we helemaal niet over nagedacht toen we begonnen, ook helemaal niet gecontroleerd van elkaar, maar dat dat dat klikte gewoon. Dat was echt magie.“

Brüning: “En je zegt: we zijn met z’n drieën naar de Kamer van Koophandel gegaan. Eh, wat, wat ben je toen begonnen? Welke rechtsvorm?“

Verheul: “Een vof. Ja, een vennootschap onder firma. Bijvoorbeeld, als je een bakkerij wil beginnen of een tandartspraktijk denk ik, ik weet niet zeker, maar ja, als je zeg maar niet de ambitie hebt om investeerders toe te laten treden en gewoon ja, gewoon op ZZP basis te gaan werken. Dan is vof vaak de beste rechtsvorm hè, laat je vooral door een accountant daar goed over adviseren. Maar wij waren dus een vof. En opeens schaalde ons bedrijf. Kwamen de investeerders aankloppen en die zeiden: nou, wat is de naam van jullie bv? En toen hadden wij zoiets van: oeh moet dat? We waren heel jong en toen moesten we opeens een bv structuur oprichten. Ja, het kost wel rond de 700, 800 euro per bv om op te richten, soms al 1500 euro. Dus ja, dat zijn wel kostenposten maar ja, als je dat niet hebt, dan kun je niet zomaar een investeerder laten toetreden.“

Brüning: “Nee, dus het kan ook niet altijd meteen. Nou zijn jullie begonnen met slechts 2000 euro startkapitaal eh, maar daar kun je toch geen bedrijf mee starten, zou je zeggen?“

Verheul: “Dat kan dus wel als je goedkope programmeurs hebt of zelf kan programmeren. Je hoeft alleen maar een domeinnaam registreren en je kunt aan de bak. En uiteindelijk hebben we natuurlijk wel veel meer investering gekregen. Maar we zijn echt met 2000 euro gewoon begonnen. En ja, daar, daarmee konden we gewoon ervoor zorgen dat Thijs Slijkhuis kon gaan programmeren. Die werkte eerst als zzp’er voor ons en die hadden we 3000 euro gegeven om UnitedWardrobe.nl te maken, de beste deal ooit. Want we waren al eerder naar een bureau gegaan en die zeiden, ja, het kost 25.000 euro om te maken.“

Brüning: “Dat is nogal een verschil.“

Verheul: “Dat was wel een verschil en Thijs die deed gewoon, die was student, die deed gewoon in de avonduren is het gewoon niet zo professioneel en ook niet zo snel, maar het gebeurde wel.“

Brüning: “Ja, maar als je begint met 2000 euro dan begin je redelijk safe. Wanneer denk je, wanneer komt er een moment in je hoofd dat je denkt: ja, ik moet hier meer aan uit gaan geven. Ik moet gaan investeren. Wanneer, wanneer durf je dat?“

Verheul: “Toen we het hadden gelanceerd en toen we zagen, oké, de eerste dag hadden we 500 aanmeldingen. Toen hadden we van de van de Wageningen universiteit hadden we ook wel een microkrediet van 7000 euro gekregen daarna. En toen hadden we wel zoiets van die groei, die moeten we aan blijven wakkeren, hè. Dus toen hebben we allemaal rond de 6000 euro van onze ouders geleend of spaargeld erin gestopt. Met dat geld zijn we toen echt de hort op gegaan, de eerste marketing samenwerkingen gedaan en Thijs Slijkhuis blijven betalen om te programmeren voor ons. Ja.“

Brüning: “Ja, dat is ook bij papa en mama aankloppen dat kan soms ook verstandig zijn.“

Verheul: “Ja, ja.“

Brüning: “Makkelijkere stap natuurlijk dan naar een investeerder. Eh, social media, en met name Facebook, speelde ook een hele grote rol bij de start van jullie bedrijf. Hoe zetten jullie dat in? Of toentertijd?“

Verheul: “Ja, dus we hadden Facebook echt gebruikt om ons verhaal te vertellen van hé wij zijn drie gasten uit Wageningen en we willen de grootste kleding Marktplaats ter wereld bouwen. Volg ons voor ons verhaal. Dat was een beetje de communicatie. Van hé, deze pagina hebben we net gemaakt. Wat vinden jullie daarvan? Kregen meteen feedback en toen begonnen we met aftellen naar de lancering. Dus begin januari. Iedereen heeft er wel zin in. Nog twee weken en dan gaat United Wardrobe online. Toen gingen mensen woohoo, ik heb er zin. En dan gingen ze dat delen. En dan na twee weken: oeh, nog twee weken en toen na een week en toen het nog een week was gingen we elke dag aftellen en toen lanceren. Ja dan betrek je mensen ergens bij, dan zijn er wel een paar 1000 mensen nieuwsgierig wat het nou is, wat zo gehyped wordt. En dan moet je natuurlijk wel presteren. En toen ging het online en toen kwamen er meteen een paar duizend mensen en toen gingen we offline en toen werd het weer online gezet en toen pas gingen mensen het gebruiken. Dus als je mensen erbij betrekt zijn mensen benieuwd en dan gaan ze ook kijken als je iets online gaat zetten.“

Brüning: “Dus eigenlijk al voordat je het product hebt of voordat je lanceert: maak het groot. Tease veel.“

Verheul: “Creëer een website waar mensen gewoon hun e-mail kunnen achterlaten, of zo. En heel veel teasen inderdaad. Ja, dan worden mensen enthousiast, en dan gaat gebeuren.“

Brüning: “Wat vind jij nou echt het allerleukste aan ondernemen? En wat vind je het allerzwaarst?“

Verheul: “Het allerleukste is als je een product maakt, wat mensen, waar mensen echt iets aan hebben, wat echt gebruik wordt. Ik weet nog wel in 2016 of zo dat ik een keer in de trein zat en er zat iemand een beetje zo links voor me en die zat op z’n iPad en die zat gewoon op United Wardrobe te scrollen. Toen dacht ik echt: Wow! Dat heb ik gewoon gemaakt. En we wilden ook, we hadden van die tasjes acties we deelden van die tasjes uit als iemand iets kocht en nu nog steeds zie ik, nog steeds, mensen met die tasjes fietsen. Dan denk ik van: wow, die heb ik gewoon ooit een envelop gedaan. Ja, als je product echt werkt, dat is het aller vetste wat er is dat, daar kan geen geen miljoenenbedrag tegenop. Als gewoon mensen je product kennen en er echt iets aan hebben. Dat mensen zeggen: wow, ik heb een bijbaantje opgezegd want ik koop kleding in een tweedehands kledingwinkel en dat verkoop ik… doe je aan het allemaal, dat soort dingen, dat is gigantisch vet als dat gebeurt. Maar ja, het minst leuke is natuurlijk op het moment dat echt alles heel groot wordt. We draaiden duizenden transacties per dag. Ja, dan gaan er ook dingen fout. Dan moet je goede klantenservice hebben en dan komen mensen ook soms het klachten die je niet altijd kunt oplossen. En toen United Wardrobe werd overgenomen, bijvoorbeeld, ja, toen waren er heel veel topverkopers die eigenlijk een beetje commercieel bezig waren. Waarvan Vinted zei: hé, wij willen alleen maar de consument bedienen, dus alleen maar consumenten kunnen aan elkaar verkopen. Nou heel veel mensen op United Wardrobe die echt een beetje een business daar aan het drijven waren, die zeiden: Ja God, nu moet ik naar Vinted, dat lukt niet. Moet ik helemaal overnieuw beginnen of het overzetten lukt niet. Ja, dat was een hele moeilijke periode, want dat waren… dat was een kleine groep van gebruikers van United Wardrobe. Maar ja, je kan niet altijd iedereen tevreden houden of te vriend weet je wel. “Voor 99 procent 99,5 procent prima. Vinted”. Nouja, dat is ook nog eens goedkoper, let’s go. Maar er was ook een groep mensen die zeiden: ja, United Wardrobe, waarom hebben jullie het nou verkocht? Ja, dat vond ik persoonlijk wel moeilijk, want het was al heel moeilijk om het te verkopen. Uiteraard heb ik heel makkelijk praten, omdat het goed is gegaan. Maar ja, het was toch een beetje ons kindje dus het was natuurlijk een hele moeilijke beslissing om het te verkopen en ook het proces er heen, om dat ook nog een succesvol te kunnen doen. Ja en ja, maar uiteindelijk zeker als je een heel groot bedrijf bent: Je kunt niet iedereen te vriend houden en dat moet je ook niet willen, want dan ben je jezelf alleen maar voor de gek aan het houden. Soms moet je hele harde beslissingen nemen die niet voor iedereen leuk zijn.“

Brüning: “En dat brengt ons ook een beetje bij de werk, privé-balans, want daarin moet je denk ik ook beslissingen maken. Heb je in die jaren daarin wel eens moeite mee gehad?“

Verheul: “Ja, verschrikkelijk. Kijk, als je een eenmaal een ondernemer bent en je bedrijf gaat lopen en het wordt echt groot. Dan en zeker als het United Wardrobe is. 24/7, waar we online. Dus ja, dan had ik een verjaardag en dan stond ik gewoon de hele tijd te kijken op het orderscherm of er wel genoeg bestellingen binnenkwamen en als er dan geen genoeg bestellingen binnenkwamen dan ging ik aan alles twijfelen en meteen Thijs Slijkhuis, de programmeur, bellen. Oh Thijs, volgens mij gaat er iets niet goed. Ja, wat gaat er niet goed? Ja, ik weet het niet, maar daar gaat iets niet goed. Weet je wel, ja, dat is gigantisch stressvol ja, en dan moet je.“

Brüning: “Hoe doe je dat nu?“

Verheul: “Ja, goede to-do lijsten maken, gewoon zeggen van: oké, vandaag wil ik dit doen, deze week wil ik dit doen en ook echt de tijd nemen om te chillen. Kijk, nu kan ik mezelf natuurlijk ook wat meer permitteren, ik heb een bedrijf verkocht, ik kan wat rustiger in het leven staan. Maar ja, toen ik nog United Wardrobe had verdienden we gewoon bijna niks en moesten we keihard werken. En ik wilde ook nog eens een huis kopen. Nou, dat was helemaal verschrikkelijk. Acht keer geboden, steeds maar ernaast, tientallen bezichtigingen dat wilde ik het daarnaast ook nog eens doen. Ja, op een gegeven moment ook gezegd, van nou, ik stop met dat huizen gedoe, want elke ochtend op Funda kijken, dat gaat me niet gelukkiger maken. Want dat lukt toch niet in Utrecht voor mijn budget. En toen ben ik ook wat meer de natuur ingegaan, ook gewoon 's ochtends, dus niet direct achter die laptop, maar eerst effe rustig de krant lezen, ontbijten en dan op kantoor pas je ding gaan doen. Ja, dat eh, je moet af en toe een beetje chillen, anders wordt je helemaal gestoord als je online business doet.“

Brüning: “En, als we even terugkijken ook naar vooral de beginperiode: wat is nou echt het grootste ondernemers fout geweest?“

Verheul: “Ja, dat is toch wel toen we onze tweede investeringen binnenkregen. Ja, toen zijn we gewoon echt gigantisch veel mensen gaan aannemen en hadden we dat niet onder controle. Dat was gewoon echt een te groot proces voor ons jonge ondernemers en uiteindelijk was Frankrijk toch wel een veel moeilijkere markt dan we dachten en moesten we daar eigenlijk gewoon stoppen en blijven focussen op België en Nederland.“

Brüning: “Ja, want jullie gingen Frankrijk aanboren op een gegeven moment.“

Verheul: “In Frankrijk veroveren met een miljoen euro. Nou ja, kijk, en als je 24, 25 bent, dan klinkt… Uiteraard is het nog steeds gigantisch veel geld: 1.000.000 euro. Maar alleen heel Frankrijk veroveren met 1.000.000 euro. Ja, er wonen 80.000.000 mensen, dus niet eens een euro per persoon. Dat gaat gewoon niet lukken. Misschien als je een niche product hebt met vishaakjes of weet ik veel wat kan het lukken, maar niet als je een product hebt wat gewoon heel Frankrijk moet gaan gebruiken, want dat is United Wardrobe en Vinted, het zijn massaproducten. Ja dus dat was echt een fout. En toen hadden we gewoon gigantisch veel mensen op kantoor en toen moesten we opeens best wel veel mensen gaan ontslaan omdat het anders gewoon niet werkbaar meer was. Zeker niet in Frankrijk. Ja, en dat is gigantisch moeilijk weet je. Normaal ontsla je iemand als die niet op tijd komt of als die zijn werk niet goed doet. Maar al deze mensen, die waren gewoon gemotiveerd en keihard aan het werk. Ja, dat is gigantisch moeilijk om te doen, nachten van wakker gelegen.“

Brüning: “Ja, ik kan me voorstellen. Nou heb je ook een boek geschreven over je ondernemersavontuur: Voor hoeveel heb je het verkocht?“

Verheul: “Ja.“

Brüning: “Die vraag, die kreeg je namelijk van iedereen.“

Verheul: “Zeker, ja, dat was echt gewoon wat iedereen wilde weten natuurlijk. En dat werd zo opgeblazen, ook de Quote enzo wat er allemaal in stond dat ik echt van: Nou, hoe, als mensen dit lezen dan denken ze echt dat ik de jackpot heb gewonnen. Nou het valt allemaal wel mee, maar het is wel succesvol gegaan. Hè, ik kon er een huis van kopen en ik kon er eh wat chiller van leven.“

Brüning: “Maar je hebt het ook zelf uitgegeven toch?“

Verheul: “Het boek heb ik zelf uitgegeven ja, klopt zeker. Want dat was de vraag die iedereen stelde. Iedereen die kwam er naartoe, op die verjaardagen, weet ik veel wat, op LinkedIn, iedereen. Maar voor hoeveel heb je het nou verkocht? En dat mag ik niet zeggen, want Vinted is bezig met heel veel andere bedrijven opkopen en als andere bedrijven weten wat wij waard waren, ja, daar kunnen ze zeggen: United Wardrobe was zoveel waard, dan willen wij zoveel hebben. Dus dat is de reden dat ik het contractueel niet mag vertellen of überhaupt bijna niet over de deal mag praten. Maar ik heb het wel aan Thomas de CEO een goede vriend van mij, CEO van Vinted, toevallig ook eens een Nederlander in een Litouws bedrijf, maar een Nederlander CEO hè. In Marktplaats en handelen zijn, zul je zien dat overal ter wereld Nederlanders zitten in de management teams. En toen heb ik wel even gecheckt ja, kan ik het allemaal zeggen in mijn boek? Hij zegt: ja, ja, een mooi boek. Hij staat ook op de cover, dat ‘ie het iedereen aanraadt.“

Brüning: “Ja en dan is het zo. Jij gaat het dan ook weer zelf uitgeven. Je bent er echt wel gewoon… Je wil, je wil dit soort dingen allemaal zelf doen, geen uitgever erbij. Ik kijk wel waar het uitkomt hoe. Hoe gaat dat in je hoofd?“

Verheul: “Ik wilde wel een uitgever en ik heb er heel veel gesproken. Ook met een paar had ik bijna een deal gemaakt. Maar dan, ja, daar was ik misschien een beetje te arrogant of dan had ik een te groot ego. En dan wilde die uitgever dit. En dan zei ik: nee, dat is veel te weinig, anders doe ik het zelf. En toen, op een gegeven moment, zei een uitgever: nou, Thijs, dan moet je het lekker zelf doen. Dan zeg ik: nou oké, dan ga ik dat gewoon doen. Uiteindelijk, ja, echt gewoon maanden werk op m’n hals gehaald, natuurlijk, want je moet zelf een redacteur hebben, moet zelf een designer fixen, je moet zelf het laten printen, je moet zorgen dat het op Bol.com komt, op Amazon. Ja dat was toch wel heel veel werk, wat ik toch een beetje te snel had besloten. Maar ik dacht ik, nu heb ik het gezegd en ik heb de tijd ervoor dus let’s do it. En achteraf ben ik heel blij. Maar ja, als ik maar tien boeken had verkocht, dan was het misschien geen goede investering geweest. Want het kost het toch best wel veel geld om dat allemaal zelf te doen. Maar uiteindelijk heb ik toch best wel wat boekjes verkocht en ook heel veel mensen hebben het luisterboek geluisterd, of de podcast op Spotify, dus ik ben heel blij dat ik het zo heb gedaan uiteindelijk.“

Brüning: “Een leerzaam proces.“

Verheul: “Zeker.“

Brüning: “Even afrondend: wat is nou jouw belangrijkste tip? Wat wil je de luisteraars van deze podcast echt nog even meegeven uit jouw ervaringen?“

Verheul: “Ja, doen, doen, doen gewoon. Gebruik een paar avonden om een businessplan te maken. Maar ga dan ook gewoon knallen en uitproberen en uitvoeren, of weet je, ook al ben je bij de inleiding van je businessplan. Ga meteen kijken of je het werkbaar kan maken. Want je gaat geen business creëren door op je zolderkamer ideeën te sparren. Business is gewoon keihard werken en 100.000 fouten maken, en dan één keer raak schieten en daar op door itereren. Ja, daar kom je alleen maar achter als je gigantisch veel probeert. Als je kijkt naar Amazon wat zij allemaal hebben geprobeerd. Zij hebben supermarkten geprobeerd te lanceren, ze hebben telefoons zelf proberen te maken, is allemaal fout gegaan, maar uiteindelijk zijn ze toch één van de grootste bedrijven ter wereld geworden.“

Brüning: “Ja, dus proberen en naar buiten?“

Verheul: “Zeker, ja.“

Brüning: “Thijs Verheul dank je wel.“

Brüning: “Leuk dat je luisterde naar deze podcast. KVK krijgt veel vragen over starten. En 14 april is er daarom weer een online KVK startevent, inclusief een inspirerende gast voor je. Wil je meer weten over de KVK startevents? Ga dan naar KVK.nl/startevents. Voor nu: bedankt voor het luisteren.“