Transcriptie: Ervaringen en tips van Stan Verhoeven
- Bijgewerkt 15 mei 2023
- 12 min
- Starten
In de podcastserie ‘Begin met een voorsprong’ gaat presentatrice Annemarie Brüning in gesprek met bekende ondernemers. In aflevering 4 van 2022 komt Stan Verhoeven, eigenaar van Etrias, een keten van webshops, aan het woord.
Luister naar de podcast
Transcriptie
Brüning: Annemarie Brüning
Verhoeven: Stan Verhoeven
Brüning: “Stel, je hebt een goed idee, je denkt eraan je eigen bedrijf te beginnen of je hebt net de stap gemaakt. Waar moet je dan allemaal aan denken? Welke stappen maak je als ondernemer en hoe zorg je ervoor dat je begint met een voorsprong? Mijn naam is Annemarie Brüning en in deze podcastserie 'Begin met een voorsprong' hoor je hoe bekende ondernemers hun eerste stappen hebben gezet met hun bedrijf. We gaan in gesprek over de stappen die je maakt als ondernemer. Van goed idee tot succesvol ondernemer. Hoe werden ze succesvol en waar liepen ze tegenaan? Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun werk/privé balans goed op orde hebben en welke tips hebben ze voor jou? Dit keer spreek ik, live vanuit een KVK event, met Stan Verhoeven. Eigenaar van Etrias. Een keten aan webshops.”
Brüning: "Stan, fijn dat je d'r bij bent. Welkom. We gaan even terug naar het begin, want in 2011 startte jij samen met twee kompanen Etrias vanuit een studentenkamer dus dat zolderkamertje waar we het vaak over hebben, kun je ons een beetje meenemen naar die begin dagen."
Verhoeven: "Dat is eigenlijk misschien wel de leukste tijd die d'r was. Ja, je had gewoon niks te verliezen dus je deed maar wat. Je begon gewoon en in ons geval was het een studievriend van mij, die kwam uit een textielfamilie zoals we dat noemen. Die hadden een eigen textielfabriek waarin zij hoeslakens, dekbedovertrekken en dat soort selectie items produceerden. Wij hadden daar natuurlijk geen enkele kennis van, maar ik wist wel iets van online marketing, want dat deed ik als bijbaan. En een derde studievriend dat was Wouter, die was een echte techneut dus die kon webshops bouwen. Nou, dat kwam heel mooi samen en wij bouwden ons studentenhuis dus om naar ons eerste kantoor, magazijn en verzendstation in één, en zo zijn wij gestart."
Brüning: "Ja, dus met beddengoed. Inmiddels heb je een heleboel webshops. Je verkoopt klompen, je verkoopt sneeuwkettingen, noem het maar op, eigenlijk alles in een soort niche. Dat is Etrias toch?"
Verhoeven: "Klopt, wij zijn een keten van online speciaalzaken zoals wij dat noemen, en inderdaad, de meeste mensen kennen het bedrijf Etrias niet. Maar toch hebben we al honderdduizenden Nederlanders aan een mooi product kunnen helpen. Dus ze hebben waarschijnlijk ooit iets gekocht op pannenwinkel, regelaar-expert, snowbootexpert, ontzettend veel consumentartikelen."
Brüning: "Maar hoe is dat ontstaan dat je in één keer... Je hebt niet in één keer een keten van allemaal speciale webshops."
Verhoeven: "Nee, de, de start is... Gestart dus met het beddengoed vanuit de familie van, van Laurens. Een kennis van mij was eigenaar van een schoenenfabriek en die vertelde mij het verhaal dat ie een niche had gevonden voor dames met afwijkende kuitmaat, zoals we dat noemen. En ja, wij dachten, ja, dat is een typisch internetproduct. Vrouwen die gefrustreerd thuiskomen van een dagje shoppen. Ja, die gaan googelen naar een paar laarzen dat hen goed past. En zo zijn wij laarzenwinkel gestart en toe hadden we al twee webwinkels die niets met elkaar te maken hadden. Dus dameslaarzen aan de ene kant, beddengoed aan de andere kant. Twee producten waar jonge gasten van 21 überhaupt niet zo veel mee hebben. Maar we deden wel die business en dat ging best wel goed. Wij hadden denk ik, ook geluk in het begin. De puzzelstukjes vielen goed bij elkaar, maar we merkten wel dat vooral de winter heel succesvol was. Maar de zomer was juist een groot probleem, want er werden veel minder dames laarzen verkocht en ook minder beddengoed. Maar gelukkig waren die textielproducenten ook weer producenten van strandlakens, die dachten: hé, dat is een mooi zomerproduct. En de producenten van laarzen hadden weer connecties met de producenten van slippers. Die dachten: hé, dat is een, dat sluit bij de strandlakens aan en zo rolden we steeds van het één naar het ander. En met vallen en opstaan. En we hebben ontzettend veel geprobeerd. D'r is heel veel mislukt, allerlei dingen die weer in duigen vielen, maar uiteindelijk is ja, is dit eruit gekomen."
Brüning: "Maar het is inderdaad dus echt zo dat er elke keer een schakel bij kwam, inderdaad waarvan je dacht: nou, dit is inderdaad weer een mooie niche en dat ontstaat dan. Jullie zoeken dus niet echt zozeer naar: wat vind ik nou leuk, maar meer: d'r zijn bepaalde problemen in de markt daar ga je mee door."
Verhoeven: "Je probeert een stukje onderscheidend vermogen te bieden, want er is natuurlijk al ontzettend veel online. Je kan naar bol.com gaan, je kan naar Wehkamp gaan, naar Zalando. Maar wij proberen dus wel een regenjas van een mooi bekend merk als ik noem de Northface aan te bieden. Maar dan niet alleen die standaard M of L maat. Maar wij willen dan de XXS of de XXL maat kunnen aanbieden om toch een stukje toegevoegde waarde te kunnen bieden ten opzichte van die voorbeelden die ik al noemde. En zo willen we dat ook als je bij ons een pan gaat uitzoeken dan wil ik gewoon alle topmerken in één huis hebben en honderden pannen aan jou kunnen aanbieden, of voor inductie of voor gas. Of wil je juist vis gaan bakken of... En dan met de juiste filters dat je het juiste product vindt en dat zien wij zelf als daadwerkelijk een online speciaalzaak zijn. Als je het een beetje vertaalt: wij zijn een beetje de Keurslager, waar die ander dan de Albert Heijn is, de supermarkt."
Brüning: "Nou hoorde ik jou net ook zeggen dat jullie... Nouja, ook zoals iedere ondernemer denk ik, wel in het begin dagen of tussendoor proefballonnetjes hebt opgelaten die gewoon mislukt zijn. Projecten die mislukt zijn, ondernemingen die mislukt zijn. Hoe ging je daar in de begin dagen bijvoorbeeld mee om?"
Verhoeven: "Nou, ik zeg ja, we hebben projecten geprobeerd die gewoon inderdaad faliekant falen, dat het gewoon echt totaal niet lukt, dat je d'r iets van hoopt. In ons geval is een een koffiemerk wat wij probeerden te lanceren en daar toen achter kwamen, joh, een nieuw merk in de markt zetten, dat is echt een vak apart. Dat is heel wat anders dan als retailer je producten verkopen, dus dat hebben we afgestoten. Dat hebben we uiteindelijk wel nog weten te verkopen aan iemand anders die d'r meer mee kon. Dus zo hebben we dat gedaan. We hebben veel webwinkels gewoon gestart, in productgroepen dat we dachten, maar hoe? Hier kunnen wij niet uitkomen met de margestructuur dus dan stopten we daarmee. Maar ook juist dingen die wel succesvol waren, zoals het bouwen van webwinkels en online marketingcampagnes voor andere bedrijven. En dat was zeer succesvol. Maar daar zijn we toch mee gestopt, omdat we focus wilden aanbrengen. Dus kiezen waar je het beste in bent, waar je de meeste toegevoegde waarde kan bieden en de rest dus ook bewust niet doen."
Brüning: "Ja, nou hebben we het in deze podcast vooral natuurlijk ook over de ondernemer achter het bedrijf. Wie is de mens? Nou ben jij d'r een jaar tussenuit geweest, heb ik begrepen, om te reizen ging het ondernemen gewoon je en niet in de koude kleren zitten? Was het was te veel even? Waarom heb je die keuze gemaakt?"
Verhoeven: "Nou ja, ik ben er ingerold, ik had weinig andere ervaring. Wij groeiden heel hard en, en wat zijn de clichés die toch weer naar naar boven komen van ondernemer dat je heel veel impact hebt naar manager. Dus ik kreeg een, een team dat ik moest aansturen. Ik vond dat moeilijk, dus in die zin ging het minder goed en haalde ik er vooral ook minder plezier uit op dat moment. Je gaat dat proberen te veranderen, maar dat lukte niet en dan kom je erachter: ja, ik wil eigenlijk ook nog meer in mijn leven dan werken, werken, werken, wat we toen wel deden. En het kwam dan in dit geval samen met, met privé dat mijn mijn vriendin bij een bank werkte en ook zoiets had van: joh wat is de toegevoegde waarde van mijn leven bij deze nou ja, prachtige bank (maar niet heus) en dat wij besloten: joh, we willen graag samen op avontuur. En toen hebben we inderdaad, heb ik mijn bedrijf aan mijn kompanen overgelaten. Uiteraard na goed overleg. Was niet makkelijk. Heeft mijn vriendin haar baan opgezegd en ons huis verkocht, hebben een enkeltje naar de andere kant van de wereld geboekt om ja, te kijken wat het avontuur ons daar zou brengen en we zouden pas terugkomen als we daar aan toe waren."
Brüning: "Uiteindelijk, wat heeft het je gebracht? Als ondernemer ook?"
Verhoeven: "Nou, als mens heeft me denk ik het meeste gebracht: een stukje voldoening dat je die avonturen hebt kunnen meemaken, dat een stukje rust geeft. Daarachter komen dat je een echte Hollander bent en je helemaal niet thuis voelt om te wonen op andere plekken in, in de wereld dan in je eigen vertrouwde omgeving, met je vrienden en je familie. Het heeft me gebracht dat m'n bedrijf nog niet af was voor mij. Dat ik het wel achter me kon laten. Maar als ik ging nadenken over wat dan hierna, dat ik eigenlijk nog veel te veel ideeën in m'n hoofd had, wat er dan dus met Etrias moest gebeuren, dus dat ik terug moest."
Brüning: "Ja, dus eigenlijk een hele positieve uitkomst, ook voor je kompanen dat je terugkwam?"
Verhoeven: "Nou ja, dat kan je wel zo zeggen, maar ik had natuurlijk wel iemand moeten aannemen die mijn functie overnam, en die deed het hartstikke goed. En opeens stond Stan Verhoeven daar weer op de stoep en die zegt: joh ik wil weer iets en ik heb allerlei ideeën, maar mijn campagnons zeiden: ja, Je bent helemaal niet meer nodig. En dat kan wel heel pijnlijk zijn, en we hebben toen afgesproken dat ik proeftijd kreeg in m'n eigen bedrijf, dus ik heb zes maanden lang..."
Brüning: "Je moeten bewijzen?"
Verhoeven: "Me moeten bewijzen wat toegevoegde waarde zou zijn als ik weer aan boord zou komen."
Brüning: "Wat is inmiddels je toegevoegde waarde.? Wat doe jij nu in het bedrijf?"
Verhoeven: "Ik, ik was altijd verantwoordelijk voor de online marketing. Inmiddels durf ik zeker toe te geven dat anderen daar veel beter in zijn dan ik. Dus ik mocht losse projecten doen en in, in ons geval was dat het insourcen van de warehousing. Dus ik heb in ons geval het het hele ja distributie proces opgezet, omdat we dat hadden ge-outsourced. Met alles wat daarbij komt kijken van het vinden van een pand, stukje automatisering, 100 man personeel aannemen. Dat soort dingen. En de volgende fase werd het zoeken van een externe investeerder om ons bedrijf toch klaar te maken voor verdere groei. Dus dat is het volgende project geweest. En toen kwam Corona en toen kwamen we in zo'n stroomvoorstelling terecht dat er overal heel veel handjes nodig waren. En nu zijn we eindelijk weer in wat rustiger vaarwater."
Brüning: "Kijk nou, dat is ook wel eens fijn, af en toe even in rustiger vaarwater maar het bedrijf blijft groeien."
Verhoeven: "Ja"
Brüning: "Ik kan me ook voorstellen dat er in je hoofd ook elke keer in dat soort, op dat soort momenten, ook als het rustig is of misschien extreem druk, dat er ook in je hoofd heel veel gebeurt als ondernemer. Je voelt je heel verantwoordelijk voor zo'n bedrijf. Hoe zorg je daarvoor dat je overzicht houdt in je hoofd en dat je weet wat je moet doen?"
Verhoeven: "Ja, relativering is eigenlijk toch wel het toverwoord. Je dondersgoed doorhebben dat het heel relevant en belangrijk is dat iedereen het goed naar z'n zin heeft op het werk en dat je iets probeert toe te voegen, maar dat het ook niet meer is dan dat. Ik vind zelf in die, in die zin: wij opereren geen mensen. Het gaat in ons niet over leven en dood. Wij verkopen gewoon producten, dus we moeten ook niet groter gaan maken dan dat. En als je dat een beetje in je achterhoofd houdt, valt het allemaal reuze mee."
Brüning: "Af en toe inderdaad, gewoon even relativeren. We verkopen gewoon producten."
Verhoeven: "Ja, dat is het."
Brüning: "Ik ben ook wel even benieuwd. Je bent natuurlijk vrij jong begonnen. Studententijd, je gaat allemaal fases door in je leven, eigenlijk hele belangrijke fase in je leven, ook studententijd die leeftijd. Wat heeft dat jou allemaal gebracht? Dat je ondernemer werd? Als mens? Wat heb je geleerd?"
Verhoeven: "Ja, waarschijnlijk ontzettend veel, maar je weet vooral niet beter. Doordat je de inrolt heb je natuurlijk geen enkel referentiekader ik had wel een bijbaantje maar dat is niet te vergelijken natuurlijk met een serieuze functie als je bent afgestudeerd. Dus je doet gewoon wat er op je pad komt en je moet heel veel hands-on leren. En wat ik er eigenlijk ook juist wel leuk aan vind, is dat je ook vooral alles moet doen. Bij als je bent afgestudeerd en je gaat bij een bedrijf werken, krijg je vaak een functie en zijn alle randzaken voor jou geregeld. Maar wij moesten zelf de belastingaangifte in het begin doen, we moest zelf de inkoop doen. Ik heb zelf op m'n eigen keukentafel alle pakketjes staan inpakken en naar het PostNL centrum leren brengen. Dus je leert gewoon heel goed zo'n hele organisatie en daarna het aannemen van je eerste medewerkers. Hoe ga ik met mijn collega's om? Hoe ga ik een team bouwen? Hoe gaan we groeien? Hoe gaan we internationaliseren dus dat komt vanzelf zo ontzettend veel op je pad, waar je geen keuze in hebt. Je moet het gewoon doen en dus leer je het."
Brüning: "Ja, dus onderschat vooral ook niet als ik het hier zo zo uit jouw verhaal hoor. Onderschat niet wat het allemaal, wat er allemaal op op je afkomt. Hè, je verkoopt maar gewoon producten, maar daar komt eigenlijk ook een heleboel bij kijken."
Verhoeven: "Ja, zeker ontzettend veel. Maar dat is niet iets om het om het af te schrikken, da's helemaal niet nodig. Dat zijn gewoon allerlei zaken. Je bent ook niet de eerste die die dat doet. De rest van de wereld kan het ook. Dus als je... Ja... De dingen die je op je afkomen gewoon met twee handen aanpakt en er een beetje rustig bij blijft, dan zie ik daar geen enkel probleem in."
Brüning: "Zijn er tips vanuit jou... Ja, jouw loopbaan tot nu toe, waarvan je denkt, die moet ik aan starters meegeven, die moet je weten als je start."
Verhoeven: "Na een algemene zin: begin klein, test goed, maar wees daarna niet bang om op te schalen. Denk dus... begin klein, maar denk groot. Bij alle processen die wij hadden. Tot de dag van vandaag zeggen we: het moet eigenlijk morgen ook keer tien kunnen, dus is mijn organisatie ervoor klaar, of ik als persoon of als mens, om tien keer zoveel volume erdoorheen, mits je uiteraard de ambitie hebt om te groeien, want d'r zijn ook genoeg ondernemers die zeggen: joh, ik doe het op mijn manier en dit is mijn limiet tot waar ik het comfortabel en prettig vind. Maar als je als doelstelling hebt om een bedrijf daadwerkelijk te bouwen, probeer dan dus ook de boel schaalbaar in te zetten en vanaf het begin."
Brüning: "Wat voor een doel heb jij over... Nou, laten we zeggen, vijf of tien jaar? Waar, waar wil je dan staan?"
Verhoeven: "Ja, dat zijn vragen die vaak worden gesteld en waarvan wij altijd hebben gezegd: die gaan we bewust niet beantwoorden, omdat we in een markt zitten die superdynamisch is en superveel gebeurt. Ik denk dat er letterlijk niemand was die vijf jaar geleden zei. Dan wil ik corona hebben overleefd. Dus dat geeft zo typisch aan dat je helemaal niet zo ver vooruit kan kijken op dat soort vlakken. Iedereen wil vergezichten en 1 punt op de horizon hebben, maar de wereld is gewoon heel anders. Tenminste zo zien wij dat. Dus wij proberen altijd vooral heel flexibel te blijven en ons altijd aan te passen aan de omstandigheden. De praktijk is wel, ik noem dit net al, we hebben inmiddels een externe investeerder aan boord en die wil wel degelijk resultaten zien en die werken ook met dat soort vragen waar we dan moeten staan en dus uiteraard hebben we gewoon een goeie doelstelling met ons bedrijf waar we hard aan werken. Maar dat vind ik persoonlijk helemaal niet zo heel relevant, maar hij."
Brüning: "Maar heb je persoonlijk ook nog een soort van droom waarvan je denkt: Dit wil ik in ieder geval nog gedaan hebben?"
Verhoeven: "Nou, ik ben eigenlijk al wel heel erg tevreden met hoe tot nu toe is gegaan”.
Brüning: "Je bent echt al klaar gewoon dus?"
Verhoeven: "Nou, er zit een blij man tegenover je inderdaad. Dus dat is ontzettend fijn. Nee, ooit, ik heb wel een persoonlijk doel nog, ik wil nog een rondje over de wereld zeilen. Gewoon letterlijk in het bootje hier in Nederland opstappen en weer een keer terugkomen, een, een poosje later. Maar dat staat helemaal los van dit ondernemersavontuur.”
Brüning: Leuk dat je luisterde naar deze podcast. De Kamer van Koophandel krijgt veel vragen over starten en 8 september is er daarom weer een online KVK Start Event. Wil je nou meer weten over de KVK Start Events, ga dan naar KVK.nl/startevents. Voor nu bedankt voor het luisteren.