Producten verkopen via een online platform: dit moet je weten
- Gerdine Annaars
- De basis
- Bijgewerkt 24 juni 2024
- 4 min
- Starten
Je wilt producten verkopen via online platforms als Amazon, Shopify, eBay, Zalando, Marktplaats, Etsy of bol.com. Dus meld je je als verkoper aan bij zo’n platform, waardoor je toegang krijgt tot miljoenen kopers. Maar is het wel zo simpel als het lijkt? Lees hier hoe je via online marktplaatsen aan klanten komt en hoe het zit met voorwaarden, kosten en een verkoopaccount aanmaken.
KVK Start een eigen bedrijf
Tijdens dit online event op 3 december krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.
Van startende ondernemer tot ervaren entrepreneur: als ondernemer ben je voortdurend op zoek naar manieren om je verkopen te verhogen. Uit onderzoek van blijkt dat in 2021 ruim negen procent van de bedrijven producten via een online platform verkocht. Twee procent van deze bedrijven verkocht zelfs alleen maar via online platformen, dus zonder eigen website of app. Wil jij ook via een platform je spullen verkopen? Dan moet je rekening houden met:
- Regels
- Platforms en KVK-nummer
- Voorwaarden en kosten
- Winkelpagina
- Servicenormen
- Fulfilment
- Dropshipping
- Merkregistratie
- Algemene startersinformatie
Regels
Duidelijke informatie
Er zijn regels voor de transparantie van online . Dat betekent dat platforms en verkopers duidelijke informatie moeten geven. Platforms moeten bijvoorbeeld zorgen dat hun algemene voorwaarden makkelijk te vinden en te lezen zijn.
Ook voor verkopers gelden regels. Zo moet je open zijn over wat je bedrijf precies doet. Voeg je s toe en maak duidelijk welke service je biedt. Zo weet je klant met wie die zaken doet. Wijs de klant ook op de wettelijke bedenktijd: een klant mag de koop altijd veertien dagen na ontvangst van het product ongedaan maken.
Ook moet je je houden aan regels over levering. Leg uit hoe je het product levert, lever altijd binnen dertig dagen en beschrijf wat je klant kunt doen als je niet op tijd levert.
Reviews, kortingen en meer
Als je via een webshop, verkoopplatform of social media zakendoet met consumenten, moet je je sinds 28 mei 2022 houden aan regels voor onder andere reviews, kortingen, ‘gratis’ online diensten en vergelijkingssites.
Verantwoordelijk voor veiligheid
Als je producten importeert en verkoopt via een online platform, ben je zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van deze spullen. Voorkom dat je onveilige goederen op de markt brengt. Het platform waarop je verkoopt kan goederen offline halen en de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) kan je verplichten de producten terug te halen of je een boete geven.
Duurzaamheid
Houd er rekening mee dat grote bedrijven, dus ook online platformen, vanaf 2024 moeten rapporteren over hoe duurzaam hun keten is. Verkoop je je producten via een online platform, dan kan het zijn dat je vanuit het platform vragen krijgt, bijvoorbeeld over hoe en waar je product gemaakt wordt.
Platforms en KVK-nummer
Als je producten wilt verkopen via bijvoorbeeld het partnerprogramma van bol.com, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is dat je ingeschreven bent bij KVK. Soms moet je minimaal achttien jaar zijn om een zakelijk account bij een verkoopplatform te openen. Voor de inschrijving bij KVK hoef je geen achttien jaar te zijn. Let daarom goed op de voorwaarden van het platform.
Wil jij je inschrijven bij KVK? Check dan eerst deze voorwaarden. Vul vervolgens het inschrijfformulier in en maak een afspraak. Je kiest zelf een datum, tijd en plaats. Je betaalt eenmalig € 80,10 voor je inschrijving. Je krijgt bij de afspraak direct je KVK-nummer mee. Soms neemt een platform je aanmelding pas na een aantal weken (bij bol.com maximaal tien) nadat je hebt ingeschreven bij KVK in behandeling.
Voorwaarden en kosten
Verkopen via een platform kost geld. Meestal betaal je voor een zakelijk account op een platform een maandelijks bedrag. Soms komt daar nog een vergoeding per verkoop bij. Dit is meestal een percentage van de omzet en kan verschillen per productcategorie. En het kan zijn dat je voor extra opties moet betalen. Denk aan een koppeling met je social mediakanalen, een betaalmodule of een chatmodule.
Ook kun je adverteren op de platforms. Je kunt extra betalen om hoger in de zoekresultaten te komen. Zo vinden klanten je sneller.
Winkelpagina
Als partner van het platform richt je een eigen winkelpagina in. Hierop staat informatie over je online winkel, contactgegevens en voorwaarden. Verder zien bezoekers hier hoe andere klanten je winkel beoordelen en vinden ze een overzicht van je aanbod.
Productomschrijvingen en retouren
Wees compleet in je productomschrijvingen. Geef niet alleen de specificaties, maar laat ook de voordelen van je product zien en vertel wat het de klant oplevert als diegene het product koopt. Deze extra informatie trekt klanten aan en zorgt voor minder retourzendingen.
Sturen klanten je producten toch retour, vraag ze dan om de reden voor retourneren. Verbeter je productinformatie op basis hiervan. Daarmee voorkom je retouren in de toekomst.
Veelgestelde vragen
Daarnaast kun je ook een kopje met veelgestelde vragen (FAQ) op je website zetten. Klanten kunnen zo veel informatie vinden en problemen al zelf oplossen. Met een goede FAQ krijg je minder mails, waardoor je tijd bespaart. In de FAQ kun je vragen en antwoorden zetten over bijvoorbeeld:
- betaling
- ruilen en retour
- verwerken van bestellingen
- verzending
- garantie
Keurmerk
Je kunt je als verkoper op online platformen en marktplaatsen aansluiten bij . Hier kun je een certificaat krijgen, waarmee je je kunt onderscheiden van je concurrenten en een hogere ranking op het platform bereikt. Met de certificering laat je zien dat je aan de wet- en regelgeving voldoet en dat je kopers gebruik kunnen maken van klachtenbemiddeling en onafhankelijke hulp bij het oplossen van problemen.
Servicenormen
Online platforms meten vaak responstijden. Zo'n tijd geeft aan hoe lang het duurt voordat een verkoper reageert. Zo verwacht bol.com dat je negentig procent van de klantvragen binnen acht kantooruren afhandelt. Dit kan via de systemen van de platforms, of bijvoorbeeld via mail. Zorg dus dat je altijd snel genoeg je klanten te woord kunt staan. Zo blijven je klanten tevreden met jou als verkoper.
Zorg ook dat je voldoende producten op voorraad hebt. Bij leveringsproblemen zetten sommige platforms je lager op de rangorde. Hierdoor ben je minder goed vindbaar voor klanten. Soms kunnen platforms zelfs je verkoopaccount sluiten.
Fulfilment
Veel online platforms verzorgen ook het verpakken en versturen van je producten. Dit heet fulfilment. Als je gebruikmaakt van deze service scheelt dat je werk. Je betaalt hiervoor per verzonden pakket een afgesproken bedrag.
Dropshipping
Je kunt ervoor kiezen producten bij een (buitenlandse) leverancier in te kopen en deze rechtstreeks bij het online platform of de klant te laten bezorgen. Dit heet dropshipping. Een voordeel van dropshipping is dat je niet met goederen blijft zitten die je niet verkoopt. Een nadeel is dat je de goederen zelf niet ziet. Je hebt dus geen controle over de kwaliteit.
Merkregistratie
Voor bepaalde productgroepen eisen platforms als Amazon en bol.com dat het merk waaronder je de producten verkoopt, een officiële registratie heeft in het merkenregister voor de Benelux. Dit regel je via BOIP. Dit is niet altijd 1-2-3 voor elkaar. Zo moet je onder andere eerst onderzoeken of het merk niet op naam van iemand anders gedeponeerd is. Het basisbedrag voor een merkregistratie is 244 euro.
Wil jij je producten ook via je eigen website verkopen en zo je naam en merk uitbouwen? Volg dan het handige stappenplan webshop beginnen.