Een sterke pitch: overtuig mensen met je ondernemersidee
- Jeanine Hoekstra
- How to
- Bijgewerkt 20 januari 2025
- 1 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Een pitch is een korte presentatie over je product, dienst of idee. Met een krachtige pitch overtuig overtuig je iemand om klant te worden, je verder te helpen met hun netwerk. Of om in je bedrijf te investeren. Ontdek hoe je als startende ondernemer de perfecte pitch maakt. Zodat je je publiek overtuigt met jouw ondernemersidee.
KVK Start een eigen bedrijf
Tijdens dit online event op 4 februari krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.
Waarom is een pitch maken belangrijk?
Een pitch is bedoeld om je luisteraars enthousiast te maken. En om ze te motiveren iets voor je bedrijf te doen. Zo kan een goede pitch je helpen aan nieuwe investeerders, opdrachtgevers of een handig contact. Met een goede pitch heb je altijd een praatje klaar om mensen te overtuigen van jouw product of dienst.
Hoe bereid je een pitch voor?
Een pitch voorbereiden doe je in vijf stappen:
- Bepaal je doelgroep
Wie is je publiek en wat vinden deze mensen belangrijk? En hoeveel weten ze al van je product of branche? Pas je verhaal hierop aan. Zo voelt je publiek zich aangesproken. - Onderbouw je verhaal
Verzamel gegevens die je verhaal ondersteunen. Denk aan data, statistieken en andere belangrijke informatie. Gebruik grafieken of infographics om je boodschap te verduidelijken. - Houd het kort
Een pitch is kort en krachtig. Weet wat je wil vertellen en zorg dat je die boodschap in maximaal drie minuten kunt overbrengen. De details kun je altijd later nog verder uitleggen. - Bereid je voor op vragen
Als je luisteraars je pitch hebben gehoord, willen ze hopelijk meer weten. Bedenk van tevoren welke vragen je publiek zou kunnen hebben. Zorg dat je een antwoord klaar hebt, want dan kom je deskundig over. - Doe onderzoek
Zorg dat je goed op de hoogte bent van de markt en branche waarin je onderneemt. Ook dat helpt je bij het beantwoorden van vragen na je pitch. Doe dus marktonderzoek en brancheonderzoek. De KVK Bedrijventeller of een locatiescan kunnen je hierbij helpen.
Tips voor een overtuigende pitch
Tot slot drie tips voor een overtuigende pitch:
1. Zorg voor een krachtige opening
Trek meteen vanaf het begin de aandacht van je publiek. Dit kan met een opvallend feit of een prikkelende vraag. Maak je publiek nieuwsgierig naar je verhaal en maak kort duidelijk waar je pitch over gaat.
2. Vertel een persoonlijk verhaal
Mensen onthouden verhalen beter dan droge feiten. Maak van je pitch daarom een persoonlijk verhaal. Leg de nadruk niet op wat je doet, maar op waarom je doet wat je doet. Deel je ideeën, motivatie en je passie. Mensen zijn sluiten zich eerder aan bij een product of dienst waarmee ze zich emotioneel verbonden voelen.
3. Roep op tot actie
Laat je publiek weten wat je van ze verwacht. Wil je dat ze in je bedrijf investeren? Dat ze klant worden? Of dat ze je website bezoeken? Sluit af met een heldere conclusie en een oproep tot actie. Zo laat je pitch een blijvende indruk achter.