Overtuigend pitchen doe je zo

Een pitch is een korte presentatie over je product, dienst of idee. Met een krachtige pitch overtuig je investeerders om geld in je bedrijf te investeren. Of haal je iemand over om je nieuwe opdrachtgever te worden. In dit artikel lees je hoe je je publiek overtuigt met de perfecte pitch.

KVK Start een eigen bedrijf

Tijdens dit online event op 4 februari krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.

Meld je gratis aan

Waarom een pitch maken?

Het van een pitch is je luisteraar enthousiast maken om je bedrijf verder te helpen. Een succesvolle pitch leidt bijvoorbeeld tot een nieuwe investeerder, opdrachtgever of een nieuw contact.

Pitch voorbereiden

  • Bepaal je doelgroep
    Wie is je publiek en wat vinden deze mensen belangrijk? En hoeveel weten ze al van je product of branche? Als je dat weet, kun je je verhaal hierop aanpassen. Zo voelt je publiek zich aangesproken.
  • Maak het zichtbaar
    Verzamel interessante gegevens die je argumenten ondersteunen. Data, statistieken en andere belangrijke informatie kun je verduidelijken met een grafiek of infographic.
  • Let op de tijd
    Een pitch is kort en krachtig. Weet wat je wil vertellen en zorg dat je die boodschap in maximaal drie minuten kunt overbrengen. 
  • Bereid je voor op vragen
    Als je luisteraars je pitch hebben gehoord, willen ze hopelijk meer weten. Bedenk van tevoren welke vragen je publiek zal hebben en wat jouw antwoord daarop is. Zo kom je overtuigend en deskundig over.
  • Doe onderzoek
    Ook dat helpt je bij het beantwoorden van vragen na je pitch. Belangrijke informatie krijg je met marktonderzoek, brancheonderzoek, de KVK Bedrijventeller of een locatiescan.

Krachtige opening

Trek meteen vanaf het begin de aandacht van je publiek. Dit kan met een opvallend feit of een prikkelende vraag. Maak je publiek nieuwsgierig naar je verhaal. Vertel daarnaast kort welke onderwerpen aan bod komen in de rest van je pitch. Zo weet iedereen wat jij wilt gaan overbrengen.

Persoonlijk verhaal

Mensen onthouden verhalen vaak beter dan droge feiten. Maak van je pitch daarom een persoonlijk verhaal. Leg de nadruk niet op wát je doet, maar op waarom je doet wat je doet. Deel je ideeën, motivatie en je passie. Mensen zijn eerder geneigd om zich aan te sluiten bij een product of dienst waarmee ze zich emotioneel verbonden voelen en waarvan ze begrijpen waarom het bestaat.

Oproep tot actie

Met je afsluiting laat je een laatste indruk achter. Als je dit goed doet, blijft je publiek ook na je pitch geïnteresseerd. Vat je belangrijkste punten samen in een heldere conclusie. En eindig je pitch met een oproep tot actie. Moedig bijvoorbeeld aan om in je bedrijf te investeren of om je website te bezoeken.

Voorbeelden

Ben je op zoek naar inspiratie en benieuwd hoe anderen een ijzersterke pitch houden? Kijk voor tips en voorbeelden naar sprekers van TEDx. Je ziet hoe zij direct de aandacht weten te grijpen, de juiste lichaamstaal gebruiken, reacties uitlokken van het publiek en zorgen voor een goede afsluiting van hun verhaal.