'KVK controleert mijn businessplan' en 7 andere misverstanden
- Jeanine Hoekstra
- De basis
- Bijgewerkt 4 juli 2024
- 3 min
- Starten
Je bedrijf inschrijven is gemakkelijker dan veel mensen denken. Toch krijgen onze adviseurs elke dag misverstanden te horen. Zo zouden wij je ondernemingsplan moeten goedkeuren voordat je je mag inschrijven en diploma’s en vergunningen willen zien. Maar dat klopt niet. Dit zijn de acht meest gehoorde misverstanden over KVK van startende ondernemers.
KVK Start een eigen bedrijf
Tijdens dit online event op 4 februari krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.
- KVK controleert mij streng bij mijn inschrijving
- Ik krijg mijn btw-nummer gelijk mee als ik me inschrijf
- Ik heb alleen iets aan KVK bij de start van mijn bedrijf
- Ik kan me pas inschrijven als ik minimaal 1225 uur aan mijn bedrijf besteed
- Ik moet ouder zijn dan 18 om een bedrijf te beginnen
- KVK is de eigenaar van het Handelsregister
- Ik moet mijn algemene voorwaarden deponeren bij KVK
- Ik kan bij KVK terecht voor voorbeeldcontracten en hulp bij juridische kwesties
1. KVK controleert mij streng bij mijn inschrijving
Vaak denken ondernemers dat ze tijdens de inschrijving een ondernemingsplan, diploma’s of vergunningen moeten laten zien. Hoewel we je aanraden om een ondernemingsplan te maken, controleren we dat niet. Ook diploma’s en vergunningen hoef je niet te laten zien bij de inschrijving van je bedrijf. Van de overheid hebben wij de taak gekregen het Handelsregister bij te houden. Voor controle op diploma’s en vergunningen zijn andere instanties.
Dit controleren we wel:
- Je identiteit: we controleren je identiteitsbewijs, zodat we zeker weten dat je bent wie je zegt te zijn.
- Je bedrijfsnaam: we kijken of er geen andere bedrijven in het Handelsregister staan met (bijna) dezelfde naam als die van jou. Je mag namelijk niet dezelfde bedrijfsnaam gebruiken als iemand anders.
- Je vestigingsadres: is je bedrijf op een ander adres dan je woonadres? Dan hebben we een getekend huurcontract nodig of een toestemmingsverklaring van de eigenaar van het pand.
Inschrijven bij KVK: zo werkt ‘t
2. Ik krijg mijn btw-nummer gelijk mee als ik me inschrijf
KVK regelt geen btw-identificatienummers (btw-id). Wel geven we je inschrijving in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Binnen twee weken na de start van je bedrijf krijg je van de Belastingdienst je btw-id en omzetbelastingnummer. Het btw-id zet je onder meer op je website en facturen. Het omzetbelastingnummer heb je nodig voor je aangifte omzetbelasting.
3. Ik heb alleen iets aan KVK bij de start van mijn bedrijf
KVK is vooral bekend van het Handelsregister. Iedere ondernemer schrijft zich bij KVK in dat register in. Maar je kunt ook bij ons terecht voor gratis informatie en advies. Zelfs als je bedrijf al jaren bestaat. Je kunt het KVK Adviesteam bellen met al je ondernemersvragen.
Op onze site vind je informatie die van pas komt bij het ondernemerschap:
- Bedrijf starten
- Geldzaken
- Innovatie
- Marketing
- Internationaal ondernemen
- Personeel
- Wetten en regels
- Veilig zakendoen
4. Ik kan me pas inschrijven als ik minimaal 1.225 uur aan mijn bedrijf besteed
Ook als je minder dan 1.225 in je eigen bedrijf werkt, kun je ondernemer zijn en moet je je inschrijven bij KVK. In de wet staat dat je een onderneming hebt als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Die 1.225 uur heeft te maken met het urencriterium. Als je meer dan 1.225 uur per jaar aan je bedrijf besteedt, heb je recht op belastingvoordeel voor ondernemers.
5. Ik moet achttien jaar of ouder zijn om een bedrijf te beginnen
Dat klopt niet, ook als je nog geen achttien bent mag je een bedrijf starten. KVK ziet steeds meer kinderen en jongeren die een bedrijf beginnen. In 2022 stonden ruim 50.000 ondernemers onder de 21 jaar ingeschreven bij KVK. Laat je leeftijd dan ook geen reden zijn om je ondernemersplannen uit te stellen. Het is wel handig als je ouders (of voogd) je steunen, want je hebt hun toestemming nodig om een bedrijf te beginnen.
6. KVK is de eigenaar van het Handelsregister
Dat zou je misschien denken, maar officieel houdt KVK het register alleen bij. In opdracht van de overheid. In het Handelsregister staan de gegevens van alle bedrijven in Nederland, zodat je weet met wie je zaken doet en of een bedrijf misschien failliet is. Met je inschrijving in het Handelsregister toon je aan dat je een bedrijf hebt.
7. Ik moet mijn algemene voorwaarden deponeren bij KVK
Dat hoeft niet, maar het kan wel. Je kunt je algemene voorwaarden of leverings- en betalingsvoorwaarden deponeren bij KVK of bij de rechtbank. Bij KVK kost dit achttien euro per document. Klanten of relaties kunnen je voorwaarden dan bij ons opvragen. Of het voor jou handig is om je algemene voorwaarden te deponeren, hangt af van je voorkeur en van wat voor bedrijf je hebt.
8. Ik kan bij KVK terecht voor voorbeeldcontracten en hulp bij juridische problemen
KVK geeft geen juridisch op maat. Zoek je juridische hulp of voorbeeldcontracten, zoals een vof-contract of algemene voorwaarden? Neem dan contact op met bijvoorbeeld je brancheorganisatie, een juridisch adviseur of notaris.
Wel vind je op onze website informatie over wetten en regels. Ook het KVK Adviesteam kan je op weg helpen.