eHerkenning: 7 vragen van startende ondernemers

Als je een bedrijf begint, kun je de term eHerkenning tegenkomen. Dit is een soort DigiD voor ondernemers. Maar niet elke ondernemer heeft het nodig. In dit artikel lees je het antwoord op zeven vragen van starters.

KVK Start Event: belastingen en administratie

Tijdens dit online event van KVK en de Belastingdienst hoor je alles over belastingen en belastingvoordelen voor ondernemers.

Meld je gratis aan

Het gebruik van eHerkenning is vooral belangrijk voor ondernemers die een andere rechtsvorm hebben dan eenmanszaak, zoals een bv of een vof. Ben je zzp’er, dan kun je de meeste zaken voor je bedrijf regelen met je DigiD.

  1. Heb ik eHerkenning nodig?
  2. Hoe vraag ik eHerkenning aan?
  3. Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig?
  4. Wat kost eHerkenning?
  5. Hoe regel ik eHerkenning voor personeel?
  6. Wat is Belastingdienst EH3?
  7. Wat is eIDAS?

1. Heb ik eHerkenning nodig?

eHerkenning is een inlogmiddel dat je nodig hebt om veilig in te loggen bij (overheids)organisaties, zoals de Belastingdienst en de gemeente. Voor je btw-aangifte of voor de aangifte van loonheffingen als je personeel hebt. Of voor de aangifte vennootschapsbelasting als je een bv hebt.

Wil je een subsidie aanvragen of heb je een vergunning nodig? Ook daarvoor log je in met eHerkenning. En doe je internationaal zaken, dan kun je met eHerkenning inloggen bij verschillende (Europese) douaneportalen. Je hebt dus maar één set inloggegevens nodig om zaken te doen met meerdere organisaties.

eHerkenning op KVK.nl

Op KVK.nl moet je inloggen met eHerkenning om je jaarrekening te deponeren. Onder meer bv’s, nv’s en coöperaties moeten dit doen. Eenmanszaken hoeven geen jaarrekening te deponeren.

Btw-aangifte

“Als je een eenmanszaak hebt, kun je voor je btw-aangifte inloggen met DigiD of eHerkenning.”

2. Hoe vraag ik eHerkenning aan? 

Je kunt eHerkenning kopen bij een van de zes goedgekeurde bedrijven, die voldoen aan strenge eisen. Daarvoor moet je bij KVK ingeschreven staan. eHerkenning kent drie verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het niveau, hoe meer gegevens je moet aanleveren. eHerkenning regel je meestal binnen een paar dagen. Moet je veel gegevens aanleveren, dan kan het soms langer duren. Je hebt bij je eHerkenning aanvraag soms een uittreksel nodig uit het KVK Handelsregister dat maximaal veertien dagen oud is. Vraag bij het bedrijf van jouw keuze of een uittreksel nodig is.

eHerkenning moet je na aankoop aanzetten en testen. Vraag het dus op tijd aan. Zo weet je zeker dat je klaar bent voor je eerste belastingaangifte en voorkom je een boete.

3. Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig?

Op de website van de organisatie waarmee je zaken wilt doen, vind je welk niveau je nodig hebt. Denk van tevoren goed na over waar je eHerkenning allemaal voor nodig hebt. Als je in de toekomst een hoger niveau nodig hebt, moet je dit opnieuw kopen. Er zijn drie verschillende niveaus:
•    EH2+
•    EH3
•    EH4
De meeste organisaties eisen betrouwbaarheidsniveau EH3. Bij alle niveaus van eHerkenning moet je inloggen met tweefactorauthenticatie.

4. Wat kost eHerkenning?

eHerkenning is geen dienst van de overheid, je koopt het bij een bedrijf. De kosten verschillen per bedrijf en betrouwbaarheidsniveau. Denk aan een bedrag tussen 25 en 50 euro per jaar. Je kunt eHerkenning ook voor drie of vijf jaar aanschaffen. Dan zijn de kosten per jaar lager. Omdat dit zakelijke kosten zijn, kun je die aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting

5.Hoe regel ik eHerkenning voor personeel?

Heb je personeel dat ook moet kunnen inloggen met eHerkenning? Dan moet je voor elk personeelslid een eigen eHerkenning aanvragen. Per aanvraag kun je machtigingen vastleggen. Dat betekent dat je kunt kiezen wat je personeelsleden er wel en niet mee kunnen doen.

6. Wat is Belastingdienst EH3?

Wil je alleen inloggen bij de Belastingdienst, dan kun je de speciale Belastingdienst EH3 eHerkenning aanschaffen. Dit doe je bij een van de zes goedgekeurde bedrijven. Deze eHerkenning kost maximaal 25 euro per jaar en je kunt er een vergoeding voor krijgen van 24,20 euro per jaar. Deze vergoeding vraag je aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

7. Wat is eIDAS?

Als je leest over eHerkenning, kom je vaak ook het begrip eIDAS tegen: Electronic Identification And Trust Services. eIDAS laat burgers en bedrijven in de Europese Economische Ruimte (EER) gemakkelijk en veilig online zaken regelen bij overheidsorganisaties. Je hebt dan wel eHerkenning niveau EH3 of hoger nodig.