Een webwinkel starten? Begin hier
- Jeanine Hoekstra
- De basis
- Bijgewerkt 16 april 2025
- 6 min
- Starten
- Geldzaken
Een eenvoudige webwinkel heb je vrij snel online staan. Wil je een succes maken van je webwinkel, dan is er meer nodig. Er zijn veel andere webshops en je moet aan allerlei regels voldoen. In dit artikel vind je de belangrijkste zaken om op te letten.
KVK Start een eigen bedrijf
Tijdens dit online event op 6 mei krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.
Lees deze belangrijke aandachtspunten en maak een succes van je webshop:
Ontwikkelingen
Op 1 januari 2025 stonden er 110.529 webshops in het KVK Handelsregister.
Onderzoek voordat je je webshop begint hoe de markt in elkaar zit. Welke producten wil je aanbieden? Is daar vraag naar? Hoe ziet je doelgroep eruit? Hoeveel concurrenten heb je en hoe pakken zij het aan? Dit is onderdeel van je ondernemingsplan.
Populaire producten
De meeste ondernemers starten een webshop in de categorie Algemeen assortiment en overige non-food.
Top 5 startende webshops 2024
 | Activiteit webshops | Aantal starters |
1 | Algemeen assortiment en overige non-food | 9.234 |
2 | Kleding en modeaccessoires | 7.084 |
3 | Huis- en tuinartikelen | 4.042 |
4 | Voedingsmiddelen en drogisterijwaren | 2.184 |
5 | Vrijetijdsartikelen | 1.798 |
(Bron: KVK Handelsregister – januari t/m december 2024)
Soorten webwinkels
Er zijn verschillende soorten online winkels:
Webwinkel
Je hebt een eigen voorraad en bent zelf verantwoordelijk voor de in- en verkoop van je producten. Ook zorg je zelf voor de verzending van je producten en de retouren.
Platform
Via een online platform als bol.com, Amazon en Coolblue krijg je toegang tot miljoenen kopers. Taken als verzenden en factureren kun je, tegen betaling, door het platform laten doen.
Dropshipping
Dropshipping is online verkopen zonder voorraad. Als je een bestelling krijgt, plaats je die door naar je leverancier. Deze stuurt de producten vervolgens rechtstreeks naar de klant. Voordelen van dropshipping zijn dat je zelf geen spullen hoeft in te kopen en op te slaan.
Verkoop je via dropshopping producten aan consumenten in de EU of werk je met internationale leveranciers? Let dan op de btw-regels en productaansprakelijkheid.
Social commerce
Bij social commerce verkoop je wel online, maar je hebt geen webwinkel. De verkoop gaat via social media. Bijvoorbeeld Pinterest, Instagram Shopping en Facebook Shops. Het voordeel van social commerce is dat je klanten direct via de Instagram- of Facebook-app hun aankoop kunnen doen.
Hobby of bedrijf?
Veel ondernemers beginnen hun webshop als hobby. Maar wanneer wordt die hobby een bedrijf? Je moet je webshop inschrijven bij KVK als je voldoet aan de volgende drie criteria:
- Je verkoopt zelfstandig producten of diensten via je webshop. Of je bent je hierop aan het voorbereiden. Je bent bijvoorbeeld al begonnen met inkopen van producten.
- Je vraagt hiervoor een (commerciële) prijs: je verdient er geld aan.Â
- Je levert via je webshop regelmatig goederen of diensten aan andere mensen dan alleen je gezin, familie of vrienden.
Als je zakelijk spullen verkoopt via online platforms als Bol.com, Marktplaats, Amazon, AliExpress, eBay, etc. heb je meestal een KVK-nummer nodig.
Wat kost een webshop?
Je kunt een webwinkel beginnen zonder grote investeringen te doen. Toch heb je wel wat geld nodig, voor bijvoorbeeld:
- een abonnement op een e-commerce platform
- registratie van je domeinnaam
- de inkoop van producten
- marketing
- verzendkosten
Wetten en regels voor online verkoop
Er zijn strenge regels voor webwinkeliers. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vind je alle regels op een . Een paar voorbeelden:
- Je bent verplicht om je bezoekadres, e-mailadres en telefoonnummer op je site te vermelden.
- Je moet duidelijk vermelden wat je aanbiedt, wat de prijs is en of er extra kosten zijn.
- Je klanten moeten weten of ze geleverd krijgen wat ze bestellen, hoe ze kunnen betalen en welke service je biedt als ze niet tevreden zijn.
- Je klanten hebben wettelijk recht op bedenktijd. Dat moet je uitleggen voordat ze iets bestellen.
- Je moet uitleggen hoe het bestelproces verloopt.
- Je blijft binnen de grenzen van wat mag om klanten te verleiden tot het kopen van extra diensten of producten.
Deze regels beschermen niet alleen je klanten, maar ook jou.
RetourbeleidÂ
Online bestellen is simpel. Daarom krijgen webwinkeliers veel pakketjes teruggestuurd. Nederlandse consumenten retourneren zelfs het meeste van heel Europa. Retouren kosten webwinkeliers veel geld: gemiddeld ben je 12,50 euro per retour kwijt. En de klantenservice en financiële afwikkeling kosten veel tijd. Gelukkig zijn er verschillende manieren om deze kosten te verlagen en om retouren te voorkomen.
Houd rekening met de regels voor retourneren. Zo moet je een retourperiode van minimaal veertien dagen aanbieden.
Duurzaamheid
Er komen steeds meer wetten en regels over duurzaamheid. Bijvoorbeeld voor verpakkingen, het kiezen van een pand of als je spullen importeert. Ook zijn er regels die niet alleen invloed heben op je eigen bedrijf, maar op de hele keten waar je onderdeel van bent, zoals de CSRD. Deze Europese richtlijn verplicht grote bedrijven transparant te zijn over hun invloed op mens en milieu. Lever je als klein bedrijf aan grote partijen? Dan kan het zijn dat je informatie moet aanleveren over je eigen duurzaamheidsprestaties.
Lees hier wat je moet doen voor een groene start. Daarmee bespaar je later tijd, moeite en geld.
Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Breng je een product als eerste op de Nederlandse markt? Controleer of je een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) hebt. Je bent dan verantwoordelijk voor de afvalfase van je product. Daarbij komen extra regels en kosten. Er zijn een aantal productgroepen waarvoor een UPV geldt, bijvoorbeeld voor textiel, verpakkingen en elektr(on)ische apparaten.
Beeldmateriaal
Goed beeldmateriaal is onmisbaar voor een webshop. Vaak hebben leveranciers en merken productfoto’s die je mag gebruiken. Je mag niet zomaar foto's van een ander gebruiken, want hierop zit auteursrecht.
E-mailserie: meer succes met je webshop
Wil je meer verkopen met je webshop? Schrijf je in voor de zesdelige e-mailserie
Producten inkopen
Producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Groothandels leveren producten aan ondernemers. Daarom kun je er vaak alleen inkopen doen als je een KVK-nummer hebt.Â
Onderzoek het bedrijf waar je spullen wilt inkopen:
- Is het een betrouwbaar bedrijf?
- Moet je een minimum aantal bestellen per product? Of is er een minimum bestelbedrag?
- Voldoet het bedrijf aan de Nederlandse wet- en regelgeving?
Betaalmethoden
Klanten willen betalen op de manier die bij ze past. Handig om te weten:
- Je mag niet eisen dat klanten vooruitbetalen. Je moet dus een manier aanbieden waarmee klanten achteraf kunnen betalen.
- Er zijn (payment service providers) waarmee je veel verschillende betaalmogelijkheden kunt aanbieden in je webshop. Je betaalt de dienstverlener meestal enkele tientallen centen per betaling.
ProductaansprakelijkheidÂ
In de wet is geregeld dat de producent aansprakelijk is als een product schade veroorzaakt: productaansprakelijkheid. Je bent producent als je een product maakt, maar ook als je:
- een product bewerkt voordat je het verkoopt
- producten verkoopt onder je eigen merknaam
- producten importeert van buiten de EU
Voorbeeld: je koopt telefoonopladers in China in. Er is iets mis met een oplader en de telefoon van je klant gaat kapot. Jij moet dan de schade van je klant vergoeden.
Bepaal wat jouw risico’s zijn en bespreek met een verzekeringsadviseur of het nodig is om je hier tegen te verzekeren. Beoordeel ook of de producten die je verkoopt voldoen aan de wettelijke eisen. Zoek bijvoorbeeld uit of de producten een wettelijk verplicht keurmerk moeten hebben, zoals een CE-markering.
Webwinkelkeurmerk aanvragenÂ
Ruim de helft van de online shoppers koopt vooral bij webshops met een webwinkelkeurmerk. Zo'n keurmerk laat zien dat je voldoet aan de wet- en regelgeving. Ook weten klanten dat ze veilig bij je kunnen betalen en dat je een eerlijke klachtenprocedure hebt.
Bij Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, WebwinkelKeur en Qshops kun je een keurmerk aanvragen voor je webwinkel. Deze organisaties geven ook advies en informatie over e-commerce.
Buitenlandse klantenÂ
Ook als je net begint met je webshop, kun je al bestellingen uit het buitenland krijgen. Zoek dus uit hoe het zit met verzending naar het buitenland en verdiep je in de btw-regels voor e-commerce.
Als je met je webwinkel verkoopt aan klanten in Europa, verwachten zij dat je voldoet aan de regels die gelden in hun land. Buitenlandse klanten vertrouwen vooral webwinkelkeurmerken die in hun land bekend zijn. Op de website ‘Uw Europa’ vind je informatie over wetgeving voor online verkoop in de EU.
Fraude
Criminelen liften mee op de populariteit van online winkelen. Zij proberen op allerlei manieren webwinkels of klanten te bestelen. Denk aan:
- nepwinkels
- pakketfraude
- identiteitsfraude
- klantaccounts overnemen
- hacken
Wees alert en neem maatregelen om cybercrime en betaalfraude te voorkomen.
Algemene startersinformatieÂ
Naast bovenstaande, krijg je als startend ondernemer vaak ook te maken met: