Een pakketpunt worden? Hier moet je aan denken

Een pakketpunt voor bestellingen openen: een manier om aan klanten te komen of veel gesjouw en weinig verdienen? Annemieke Hulsman van The Readshop in Heino en Floris van Holten van Wish vertellen wat je kunt verwachten als je een pakketpunt begint.

KVK Start een eigen bedrijf

Tijdens dit online event op 3 december krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.

Meld je gratis aan

Online winkelen is enorm gegroeid. Consumenten kopen bij online winkels en platformen als bol.com, Wish, Amazon, Marktplaats, Zalando of Vinted. Bezorgdiensten als PostNL, DHL, DPD, UPS, Mondial Relay en GLS draaien overuren. Klanten die niet thuis zijn of bewust kiezen voor het afhalen van hun bestelling, halen hun pakket op bij afhaalpunten in boekhandels, tankstations, tabakszaken en supermarkten.

Denk jij erover om in jouw zaak een drop off point te openen? Onderstaande zes vragen en antwoorden helpen je bij het maken van een keuze.

Pick-up point, drop off point, pakketafhaalpunten, pakketpunt, servicepunt, afhaalpunt zijn woorden die gebruikt worden voor een pakketpunt voor het verzenden, ontvangen en retouren van pakketten. In onderstaande vragen en antwoorden gebruiken we het woord pakketpunt.

Wat verdien ik met een pakketpunt?

De vergoeding die je krijgt, is twintig tot vijftig cent per pakket of afgifte. Sommige partijen werken met een staffel of prestatiebonus. Hoe meer pakketten je ontvangt en uitgeeft, hoe meer je verdient. Je hoort wisselende verhalen over hoe tevreden ondernemers zijn over de verdiensten. Annemieke Hulsman heeft een PostNL servicepunt: “Ik doe niet alleen pakketten, ik ben postkantoor en vervul een buurtfunctie. En al krijg ik maar een kleine vergoeding, veel kleine beetjes maken ook een groot geheel. Van de inkomsten uit het servicepunt kan ik toch mijn jaarlijkse personeelskosten betalen.”

Volgens Floris van Holten, Business Developer bij e-commercepartij Wish is er meer te halen. “Je bent online zichtbaar en vindbaar en krijgt meer verkeer in de zaak. Ik zeg altijd tegen ondernemers: Het is aan jou om daar slim mee om te gaan. Ken je klantprofiel, speel in op waar de klant gevoelig voor is. Bijvoorbeeld leuke gadgets voor een klein prijsje. Wees inventief in je presentatie, verleid de klant tot aankoop.”

Aan welke kosten moet ik denken?

Tegenover de opbrengsten staan ook kosten:

  • Je hebt hogere bankkosten door extra pintransacties.
  • Je moet investeren in opslagruimte, zoals stellingen en extra sloten.
  • Je moet een hogere verzekeringspremie betalen. Denk aan brand, wateroverlast en inbraak.
  • Afhankelijk van het aantal pakketten investeer je in een ruimere servicebalie of schaf je een extra kassa aan.
  • Je wil geen lange rijen voor pakketjes in de zaak. Dat schrikt je ‘gewone’ klanten af. Om te zorgen voor een snelle afhandeling van de pakketten neem je wellicht personeel aan.

Met welke bezorgdienst ga ik werken?

Bezorgdiensten stellen eisen aan aangesloten pakketpunten, zoals bepaalde openingstijden, de bereikbaarheid van het pand en de grootte van de opslagruimte. Doe onderzoek naar de voorwaarden van de verschillende bezorgdiensten. Let daarbij ook op:

  • Uitbetalingstermijn. Hoe snel krijg je je geld?
  • Exclusiviteit. Mag je ook voor andere bezorgdiensten werken?
  • Opzegtermijn. Als je wilt stoppen, hoe en binnen welke termijn kun je van je contract af?

Vraag collega-ondernemers die al langer een pakketpunt hebben naar hun ervaringen.

Moet ik een winkel zijn?

Pakketpunten zie je veel in winkels, maar winkelruimte hebben is niet altijd een vereiste. Van Holten stelt: “Een winkel ligt voor de hand, maar eigenlijk doet de branche er niet toe. Je kunt als kapper, reisbureau, bouwmarkt, opslagruimteverhuur of zelfs hotel een pick-up point zijn.” Ook ontstaan er vernieuwende concepten zoals Homerr en ViaTim, waarbij mensen de pakjes ook bij particulieren en thuiswerkende zzp'ers kunnen ophalen.

Wat regel ik bij KVK?

Registreer deze uitbreiding van je activiteiten bij KVK. De hoofdactiviteit is dan bijvoorbeeld detailhandel in boeken en tijdschriften met als nevenactiviteit pakketpunt. Zo zorg je dat jouw KVK-registratie up-to-date is. Dat is belangrijk want het kan gevolgen hebben voor verzekeringspremies, vergunningen, overheidsmaatregelen cao’s en subsidies. Een nieuwe bedrijfsactiviteit registreren is gratis en regel je online.

Waar moet ik verder aan denken?

Hulsman en Van Holten geven je nog een aantal tips mee voor als je een pakketpunt wilt beginnen:

1. Leer in de praktijk

Snelheid en handigheid moet je je eigen maken, volgens Hulsman. “Zorg dat je de werkwijze onder de knie hebt voordat je begint. Je kunt online lessen volgen, maar ik zeg altijd: leer in de praktijk, zorg dat je ergens mee kan lopen. Want dan heb je direct het tempo erin als je jouw afhaalpunt opent en wek je vertrouwen bij de klant. Zorg dat je in alle drukte met de pakketten ook tijd hebt voor de andere mensen in je winkel. Het mag niet ten koste gaan van je klanten die aandacht en advies nodig hebben.”

2. Sta stil bij omvang en hoeveelheid

“Bij Wish gaat het doorgaans om kleine pakketten, maar vergeet niet dat je soms flink moet sjouwen: een opgerold tapijt, grootverpakking kattengrit of zelfs wc-pot, het komt allemaal voorbij”, zegt Van Holten. “Ondernemers zijn vaak pakketpunt voor meerdere bezorgdiensten. Het gaat dan om grote hoeveelheden pakketten die binnenkomen en je weer af moet geven aan klanten.”

3. Kijk naar de toekomst

Mensen hebben tijdens de coronaperiode kennisgemaakt met thuis iets uitzoeken, online betalen en ophalen in de winkel. Online platform De Ondernemer verwacht dat de consument in de toekomst blijft afhalen in de winkel: 'Winkeliers worden afhaalchinezen'.

Heb je een ondernemersvraag? Het KVK Adv iesteam staat voor je klaar.