Een eigen pop-up store starten doe je zo

Een pop-up store is een winkel die voor korte tijd bestaat. Vaak kun je er bijzondere producten kopen of producten waarvan er maar een klein aantal is gemaakt. Ben je van plan een pop-up shop te beginnen? Lees waar je op moet letten.

KVK Start Event: belastingen en administratie

Tijdens dit online event van KVK en de Belastingdienst hoor je alles over belastingen en belastingvoordelen voor ondernemers.

Meld je gratis aan

Voordelen van een pop-up store

Een pop-up store openen kan slim zijn als je bijvoorbeeld een webshop hebt, een grote hoeveelheid spullen hebt opgekocht of als je een nieuw product hebt. Je gaat op zoek naar een winkelpand dat leegstaat en verkoopt er voor korte tijd je spullen.

Dit zijn voordelen van een pop-up store openen:

  • Een pas geopende winkel trekt de aandacht. Zo vergroot je de naamsbekendheid van je merk.
  • Heb je een webshop? In je pop-up store kunnen klanten de producten zien, voelen en passen.
  • Een pop-up store bestaat maar voor korte tijd. Klanten kopen sneller, omdat ze bang zijn dat de winkel er straks niet meer is.
  • In je pop-up store kun je testen hoe klanten reageren op nieuwe producten.

Wat kost een pop-up store?

De kosten voor een pop-up store verschillen per stad en gemeente. Onderhandel over de huurprijs en laat een jurist de huurovereenkomst checken. Zorg dat je vooraf een financieel plan maakt. Zo weet je of je plannen financieel haalbaar zijn.

Wat moet je regelen?

Een pop-up store openen is eigenlijk hetzelfde als een eigen winkel openen. Er zijn verschillende wetten en regels voor winkels.

Bovendien moet je de volgende dingen regelen:

  • verzekeringen
  • betalingsmogelijkheden
  • inrichting
  • voorraad en transport
  • personeel
  • elektra, gas, water, internet
  • vergunningen
  • afval

Een geschikte locatie kiezen

Een geschikte plek voor je pop-up store vind je bijvoorbeeld via makelaars of de gemeente. Zij weten welke panden leeg staan of binnenkort vrij komen. Vertel anderen over je plannen. Wie weet krijg je via via een tip voor een geschikt pand.

Kijk online bij aanbieders als popupplaza.nl, ruimtetehuurtekoop.nl en loggersconsultancy.nl. Of check of je ruimte kunt huren op een station. De NS verhuurt tijdelijke winkelruimtes op stations aan ondernemers.

Let erop dat er een verschil is tussen de regels voor middenstandsbedrijfsruimten en overige bedrijfsruimten. Soms gaat de verhuur via een gebruiksovereenkomst in plaats van een huurovereenkomst.

Andere voorwaarden

Let ook op deze zaken:

  • Waar zit je doelgroep? Is dat in een klein dorp of juist een grote stad?
  • Wat voor winkels zitten er in de buurt? Zijn het concurrenten of versterk je elkaar juist?
  • Wat is de doorloop van de winkelstraat? Kijk een week lang dagelijks hoe druk het is.
  • Hoeveel vierkante meters heb je nodig?
  • Hoe lang wil je huren? Een week, een maand, twee maanden of langer?

Check met deKVK Locatiescan hoe het zit met de markt en doelgroep in de regio waar je wilt ondernemen.

Vier manieren om op te vallen

Hoe zorg je ervoor dat jouw pop-up winkel opvalt en klanten trekt? Sanne Noorman opende in 2013 als een van de eerste een pop-up store in Horst. Naast haar schoenenwebshop Uppark wilde zij testen of een stenen winkel zinvol was. Ze heeft vier tips:

  1. Laat een grote banner maken. Plak deze vlak voor de opening over de gehele etalageruit. Het valt op, mensen worden nieuwsgierig, willen naar binnen kijken en het bouwt de spanning op.
  2. Benader de lokale kranten en media. Zij zijn altijd op zoek naar nieuws en verhalen uit de regio.
  3. Maak gebruik van de naamsbekendheid van je webshop. Het nodigt mogelijke klanten uit om producten te zien en voelen. Om gevoel te krijgen bij jou en je bedrijf. Klanten die anders niet via je webshop zouden kopen.
  4. Werk samen met bestaande winkels. Leg producten van andere winkels in jouw pop-up store en andersom. Klanten komen in winkel A en gaan vervolgens naar B en C en omgekeerd. Voorbeeld: een samenwerking tussen een schoonheidssalon en kledingwinkel. Het totaal concept bestaat dan uit: schoenen, kleding en parfum. Zorg wel dat je concept past binnen je segment of branche om geloofwaardig te blijven.

Algemene startersinformatie 

Verder krijg je als ondernemer ook te maken met: