20 verdienmodellen voor een succesvol bedrijf

Je verdienmodel is de manier waarop je geld verdient met je bedrijf. Voorbeelden van verdienmodellen zijn uurtje-factuurtje, het lokaas- of advertentiemodel en personalisatie. Check welke van de twintig bekendste verdienmodellen het beste past bij jouw idee.

KVK Start een eigen bedrijf

Tijdens dit online event op 3 december krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.

Meld je gratis aan

Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel geeft kort en eenvoudig aan hoe je geld gaat verdienen met je product of dienst. Je kunt een of meerdere verdienmodellen kiezen. Het belangrijkste is dat het verdienmodel past bij je bedrijf en je klanten. Een verdienmodel bepaal je meestal als je je ondernemingsplan schrijft of business model canvas invult.

20 bekendste verdienmodellen

Dit zijn de twintig bekendste verdienmodellen:

1. Transactiemodel of goederenverkoop

Dit is het simpelste model: de klant koopt een product en betaalt daarvoor. Een langdurige relatie opbouwen met de klant kan lastig zijn bij het transactiemodel. Bedenk dus hoe je ervoor zorgt dat klanten bij je terugkomen.

2. Uurtje-factuurtje

Bij uurtje-factuurtje stuur je de klant een factuur voor de uren die je hebt gewerkt. Vooral ondernemers die diensten leveren gebruiken dit verdienmodel. Als je weet wat je vaste en wisselende kosten zijn, helpt dat je om het juiste tarief te berekenen.

3. Gratismodel of freemium

Je levert gebruikers iets zonder dat zij daarvoor betalen. Online zoekmachines, sociale media en apps zijn bekende voorbeelden van een freemium. Je verdient geld door gebruikers te laten betalen voor een uitgebreidere versie of een versie zonder reclame.

4. Servicemodel

Je verkoopt je product of dienst voor een laag bedrag. Het grootste deel van je omzet verdien je met service, reparatie of onderhoud. Dit model is vooral populair bij de maakindustrie, IT-bedrijven en de bouw- en installatiebranche. Met het servicemodel heb je een vaste omzet en bind je klanten voor langere tijd aan je bedrijf.

5. Lokaasmodel

Bij het lokaasmodel is je product vrij goedkoop. Geld verdien je met de verkoop van spullen die je klanten nodig hebben om het product te gebruiken. Bekende voorbeelden zijn: scheerapparaten en mesjes (het wordt ook wel het razor and blades model genoemd) of koffiemachines en cupjes.

6. Abonnementsmodel

De klant betaalt een vast bedrag en krijgt daarvoor in ruil toegang tot je product of dienst. Tijdschriften en sportscholen gebruiken dit verdienmodel al heel lang. Maar je ziet het ook steeds vaker bij bijvoorbeeld ondergoed, koffie of maaltijdboxen. Meestal betalen klanten vooraf. Hierdoor weet je hoeveel omzet je die periode hebt.

7. Advertentiemodel

Je verdient geld door advertentieruimte te verkopen. Meestal heb je geen product of dienst, maar betalen anderen om via jou reclame te maken. Bijvoorbeeld op een website of in een tijdschrift.

8. Online platformmodel

Vraag en aanbod vinden elkaar via jouw app of website. Denk aan platforms voor klussen of tweedehands kleding. Je krijgt een bedrag of percentage bij aanmelding of per verkoop via jouw platform.

9. Product as a service (PAAS) 

Dit verdienmodel heet ook wel het verhuurmodel. Je verhuurt auto’s, machines of andere producten. De klant hoeft geen hoge kosten te maken om een product te kunnen gebruiken. En het product blijft van jou, zodat je het steeds opnieuw kunt aanbieden. Houd wel rekening met kosten voor onderhoud, verzekeringen en opslag als je dit model kiest.

10. Personalisatie

Je maakt producten op maat. Klanten kunnen bijvoorbeeld zelf de kleuren van het product kiezen of het laten graveren. Zo bied je je klant iets unieks. Personalisatie zie je vaak bij kleding, brillen en sneakers. Je kunt je onderscheiden van concurrenten in creativiteit, kwaliteit, snelheid en prijs.

Moeilijke woorden

Bij de start van je bedrijf loop je misschien tegen moeilijke woorden aan. Check deze begrippenlijst voor uitleg. 

11. User designed model

Klanten stellen zelf hun product samen op je website. Of ze ontwerpen met jouw software zelf een product. Bijvoorbeeld fotoboeken of behang.

12. Consignatie

Je verkoopt je producten via een andere ondernemer. Dit model komt veel voor bij tweedehandswinkels en in de kunsthandel. Denk aan een galerie die jouw kunstwerken tentoonstelt. Bij de verkoop krijgt de galerie een percentage van het verkoopbedrag of een vast bedrag per verkocht kunstwerk.

13. Verbruiksmodel

Hoe meer iemand je dienst gebruikt, hoe hoger de factuur. Denk aan clouddiensten. Hierbij betalen gebruikers voor de hoeveelheid opslag die ze nodig hebben.

14. Productiemodel

Je maakt iets in opdracht van de klant, maatwerk dus. Bijvoorbeeld een machine voor een levensmiddelenfabrikant. Zorg bij dit model dat je goede afspraken maakt over wat je precies oplevert.

15. Dropshipping

Bij dropshipping verkoop je producten via een online marktplaats, social media of je eigen webshop. Je plaatst bestellingen door naar een leverancier. Die levert de goederen rechtstreeks aan de klant. Je hoeft zelf dus geen voorraad te hebben en geen verzendproces in te richten.

16. Webshop

Je verkoopt producten via je eigen online winkel. Zo kun je een grotere doelgroep bereiken dan met een stenen winkel en je kunt gemakkelijker je assortiment uitbreiden. Ook zijn je kosten vaak een stuk lager.

17. Bemiddelingsmodel

Je brengt vraag en aanbod bij elkaar en krijgt betaald als de klant iets afneemt. Makelaars en recruiters gebruiken dit verdienmodel.

18. Affiliate marketing

Je promoot producten of diensten van andere bedrijven op je website of social media. Komt er een klantcontact of aankoop uit voort? Dan krijg je een percentage of vast bedrag.

19. Premium

De gebruiker betaalt eenmalig een bedrag om toegang te krijgen tot je online product. Dit model werkt goed als er veel vraag is en weinig concurrentie. Denk aan veelgebruikte software licenties en populaire games.

20. Licentiemodel

Je verhuurt de eigendomsrechten van je product aan andere bedrijven. Zij betalen je bijvoorbeeld om mokken en t-shirts te mogen bedrukken met jouw beeldmerk.

Twijfel je welk verdienmodel het beste bij je past? Bel het KVK Adviesteam: 088 58522 22.