Zo vind je een geschikte businesscoach
- Frances Gallimore
- 29 juni 2022
- Bijgewerkt 25 mei 2023
- 3 min
- Runnen en groeien
- Personeel
Een businesscoach helpt je met het realiseren van groei binnen je (nieuwe) bedrijf, op persoonlijk of zakelijk vlak. Lees in dit artikel vijf tips waarmee je een geschikte businesscoach vindt.
Houvast bij bedrijfsgroei
Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.
Wanneer je start als zelfstandig ondernemer komt er van alles op je af. Dat ervaarde ook startend ondernemer Erik Idenburg. Sinds anderhalf jaar is hij mede-eigenaar van een autogarage- en wasstraat. Hij volgde vorig jaar tien coachingsessies.
Voordelen businesscoach
“Nu ik ondernemer ben vraag ik veel van mezelf,” vertelt Idenburg. “Ik wil dat mijn bedrijf groeit en ik wil een hoge kwaliteit afleveren. Hij schakelt daarom een coach in om zijn leiderschap te ontwikkelen. “Tijdens het coachingtraject behandelen we cases over situaties waar ik tegenaan loop, zoals overzicht houden en leidinggeven. Mijn coach luistert eerst goed, herhaalt wat ik zeg en gaat samen met mij op zoek naar een oplossing. Ze geeft alleen advies als ik een probleem heb, en maakt dit concreet. Ook helpt ze me met keuzes maken.” Vanwege een financiering vanuit zijn branche, is het coachingtraject voor Idenburg kosteloos. Bij het kan elke ondernemer kosteloos sparren met een ervaren ondernemer.
Vijf tips voor het vinden van een businesscoach
Er zijn in Nederland wel 95.000 businesscoaches, blijkt uit gegevens van het Handelsregister van KVK. Hoe vind je een geschikte coach die bij jouw bedrijfsfase past? Vijf tips waarmee je de juiste coach vindt.
1. Bepaal in welke bedrijfsfase je zit
Weten wat je huidige situatie is helpt je de juiste businesscoach te kiezen. Bedrijfsgroei volgt de vijf fases van Greiner, vertelt KVK-adviseur Angèle Magré-de Monyé. Ze spreekt dagelijks ondernemers over groeivraagstukken. “De groeifase hangt af van hoeveel personeel je hebt. Bij elke fase is er behoefte aan een ander soort coach. Wanneer een bedrijf start of juist naar een volgende fase groeit, dan heeft dit invloed op de structuur, cultuur en winstgevendheid van het bedrijf. Met groeipijn als gevolg, zoals meer werkdruk of nieuwe functies. Deze groeipijn kan een reden zijn waarom je een coach in de hand neemt. Maar een coach is ook handig als je meer over leiderschap wilt leren, zoals Idenburg. Bepaal dus aan de hand van het groeimodel van Greiner in welke fase je zit en welke uitdagingen dat met zich meebrengt.”
Juliëtte Bach, marketing- en communicatiemanager bij Stichting Ondernemersklankbord, herkent dat de bedrijfsfase bepaalt welke coach je nodig hebt. “Ben je starter, wil je uitbreiden, onderzoek je een nieuwe markt of overweeg je bedrijfsopvolging? Dit zijn allemaal aanleidingen voor een coachingaanvraag. Leg je vragen vast, bundel ze op thema en stel prioriteiten door punten te geven aan de belangrijkste vragen, waarbij één lage prioriteit is en vijf hoog.” biedt kosteloze coaching in de vorm van klankbordtrajecten van een halfjaar. De coaching wordt op vrijwillige basis gegeven door (voormalig) ondernemers of specialisten in het bedrijfsleven, zoals accountants of directeuren.
2. Check vereisten en expertises
Coaches onderscheiden zich door hun diploma’s of een keurmerk. Magré-de Monyé legt uit: “Wanneer een coach een keurmerk heeft, dan weet je zeker dat diegene aan verschillende vereisten voldoet. Zoals een minimum aan opleidingsuren en cliënten.” Online vind je coaches via keurmerken zoals of het Coach KEURMERK.
“Een coach met een speciale expertise of opleiding kan doorslaggevend zijn voor je keuze,” legt Magré-de Monyé uit. “Wil je investeren in de start of groei van je bedrijf? Kijk dan eens naar een coach met een financieringsachtergrond. Heb je behoefte aan iemand die je begeleidt bij je ondernemersgroei? Zoek dan een coach met een bedrijfskundige opleiding of kennis van mindsettraining en het sturen van gedachten om kansen te zien.”
3. Ga na of branchekennis nodig is
Brancheverenigingen hebben kennis van de branche en weten wat er bij hun ondernemers speelt. Sommige verenigingen bieden businesscoaching aan, als (extra) onderdeel van het lidmaatschap. Idenburg ontdekte via BOVAG zijn voordeel. “De BOVAG bracht mij in contact met mijn coach van het OOMT, het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf. De coachingsessies werden zelfs vanuit het Sociaal Fonds MvT gefinancierd.”
De coach van Idenburg heeft praktijkervaring in de autobranche en herkende direct zijn uitdagingen. Zoals hoe je leiding geeft aan ongeschoold personeel en hoe hiërarchie in een familiebedrijf werkt. “Een ervaringsdeskundige heeft de dingen waar ik tegenaan loop, of misschien nog tegenaan ga lopen, vaak al meegemaakt. Deze herkenning was prettig en zorgde ervoor dat het coachingtraject goed aansloot bij mijn wensen als ondernemer. Ook gaf ze onderbouwde adviezen. Bijvoorbeeld over communicatie met een werknemer die vrij dominant is. Of hoe ik meer rendement uit het bedrijf haal.”
4. Bepaal of je lokale of juist internationale kennis nodig hebt
Je kunt een businesscoach kiezen om zijn of haar lokale of internationale kennis. KVK-adviseur Marco van Hagen heeft kennis van internationaal ondernemen en licht dit toe: “De landenkennis van een coach kan je helpen bij inhoudelijke vraagstukken of lokale problemen. Denk bijvoorbeeld aan een coach die regionaal werkt en daardoor veel weet over retailontwikkeling in Zuid-Holland. Of een coach die juist internationaal gericht is, met exportkennis en ervaring met cultuurverschillen. Zoek in je regio naar een ondernemersnetwerk, bijvoorbeeld voor een bepaald industrieterrein of winkelgebied. Of kijk voor internationaal ondernemen naar gespecialiseerde business coaches of ondernemersorganisaties. Soms zijn er subsidies voor coachingtrajecten. Zo biedt RVO de subsidie Support International aan en vergoedt daarmee maximaal duizend euro aan advieskosten.”
5. Verdiep je in klantreviews
Controleer de reviews die coaches krijgen, voordat je met hen in zee gaat. Bach legt uit waarom: “Zo weet je of klanten tevreden zijn. Soms kan je ook inhoudelijk aan de reviews aflezen wat valkuilen zijn, en of je de juiste doelgroep bent. Bekijk verschillende websites, zodat je kunt bepalen of de coach bij je past. Op de website staat ook informatie over het coachingaanbod en wie de hoofddoelgroep is. Maar check ook onafhankelijke reviews, bijvoorbeeld via Google of social media.”
Leer van succesvolle ondernemers
Succesvolle ondernemers hebben vaak een mentor gehad. Coaching en mentoring door andere mkb-ondernemers geeft nieuwe inzichten en vertrouwen. Vraag een coachingstraject aan bij het Ondernemersklankbord en leer van ervaren ondernemers.