Veel vrijheid geeft Goboony betrokken werknemers

Via Goboony kunnen camperbezitters hun particuliere camper verhuren. Maar niet alleen hun klanten genieten van hun vakantie: werknemers bepalen zelf wanneer ze werken of vrij zijn. Het bedrijf heeft geen vaste regels rondom vakantiedagen. Klinkt goed voor de werknemers, maar wat levert dit Goboony als bedrijf op? Mede-eigenaar Mark de Vos vertelt.

Houvast bij bedrijfsgroei

Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.

Schrijf je direct in

Het team van Goboony bestaat uit 85 werknemers, veelal tussen de leeftijd 20 en 35 jaar oud. Mede-eigenaar Mark de Vos houdt net als zijn werknemers van avontuur. De ondernemer gaat zelf tien weken per jaar op vakantie. Hij adviseert werknemers om minimaal 25 dagen per jaar vrij te nemen, maar opgenomen vakantiedagen houdt het bedrijf  nergens bij.

Plannen voor een vakantie, lange reis of werken vanuit een ander land bespreken werknemers met hun directe collega’s en teamleider. “We werken vanuit het idee dat werknemers voldoende input moeten leveren en kijken dus niet naar het aantal gewerkte dagen of het persoonlijke resultaat. Het plan en de geleverde bijdrage van een werknemer zijn bepalend”, legt De Vos uit.

Werknemer heeft de regie

Goboony biedt qua vakantiedagen dus geen vaste regels. Maar hoe regelt een werknemer dit dan wel? De Vos vertelt dat de regie bij de werknemer ligt. “We verwachten dat ze zelf nadenken over wanneer hun vakantie qua werkdruk het beste uitkomt, en dat ze eventuele vervanging of overdracht regelen. We hebben ook werknemers die een lange reis maken en wel in de avond of parttime willen werken. In principe is elke optie mogelijk. Indien nodig huren we voor een korte periode een vervanger in. Zeker bij functies waarbij er klantcontact is, zoals de klantenservice, is een minimale personeelsdekking nodig. Het is belangrijk dat een werknemer tijdig zijn voorstel bespreekt met zijn collega’s. Ook is vakantie opnemen in de piekperiode zoals de zomervakantie voor klantcontactfuncties lastiger.”

“We houden bewust niet bij hoeveel vrije dagen een werknemer opneemt. Zo kan dit later ook geen probleem worden. We kijken namelijk naar de bijdrage van werknemers en niet naar gewerkte dagen.”

Vrijheid en initiatief

Het motto van Goboony is ‘share the freedom’. Vrijheid is volgens De Vos dan ook de belangrijkste waarde die het bedrijf heeft en dat geldt ook op de werkvloer. “We geven onze werknemers veel vrijheid in hun werk. Hier verwachten we wel iets voor terug, namelijk betrokkenheid en initiatief. We willen dat ze zelf actief aan de slag gaan met hoe ze waarde kunnen toevoegen in hun werkzaamheden. We verwachten dat ze elkaar vragen stellen  als ze die hebben en het aangeven als ze ergens tegen aanlopen. De Nederlandse werkcultuur is open en de jonge generatie wil veel zelf bepalen. Onze cultuur past niet bij iemand die gesloten of afwachtend is.” 

De Vos geeft aan dat hij bij het aannemen van personeel uitvraagt hoe iemands karakter op werk is. Hij heeft wel eens meegemaakt dat werknemers toch moeite hadden met de zelfstandige cultuur bij Goboony en daardoor vertrokken. 

Mark de Vos

Mede-eigenaar Goboony

Zowel De Vos als mede-eigenaar Foppe Mijnlieff hebben een passie voor reizen en campertripjes. De twee ontmoetten elkaar in 2011 in Nieuw Zeeland. De Vos richt zich bij Goboony vooral op vernieuwing en internationalisering. Zelf heeft hij ook een camper, die hij regelmatig verhuurt via zijn eigen platform.

  • Bedrijfskunde
  • Opgericht in 2015
  • Lid van scale-up netwerk GoFastForward
We werven makkelijk jong personeel. Zij vinden vrijheid in hun werk belangrijk.

Hoge betrokkenheid

Bij Goboony hebben ze nauwelijks uitstroom van werknemers. “Onze bedrijfscultuur zorgt voor een hoge betrokkenheid, veel initiatief en weinig verloop. Dat we flexibel omgaan met werkplek en -dagen zorgt ook dat we meebewegen in veranderde privé-situaties zoals bij de wens voor een lange reis, het krijgen van kinderen of andere zorgtaken. Daarnaast merk ik dat werknemers bereid zijn voor een collega een extra stapje te doen, onder het motto ‘als mijn collega blij is met hoe het gaat op werk, dan merk ik dat ook’. En als personeel blij is en de bijdragen hoog zijn, dan merk ik dat het resultaat ook goed is.”

Afscheid van een werknemer

De ondernemer stelt wel dat een hoge verantwoordelijk niet voor iedereen is weggelegd. “Wanneer iemand standaard te weinig werk levert, heb je dat niet meteen door. Een keer wat minder werk leveren kan altijd voorkomen, en vaak wordt dit later ingehaald. Als er toch een probleem ontstaat dan merk je dit pas na een paar maanden. Het is de bedoeling dat de teamleider een vinger aan de pols houdt en het gesprek aangaat. We hebben  wel eens afscheid genomen omdat iemand meer vrij was dan dat hij  input leverde aan Goboony. In gesprek bleek toen dat we qua werkcultuur niet bij elkaar pasten.” 

Openheid is een voorwaarde

De Vos tipt dat het nodig is om als ondernemer het goede voorbeeld te geven en open te zijn over alles wat er gebeurt. Hij eist hetzelfde van iedereen die bij Goboony werkt, want anders kunnen de werknemers geen regie pakken, stelt hij. “Deel zowel successen als minder goede resultaten. Wij bespreken elke dag in een korte meeting met alle werknemers een vast thema. Bijvoorbeeld op maandag de financiën en op dinsdag de marketing. Zo kan iedereen snel inspelen op wat er op dat moment speelt bij Goboony.”