Opschalen versus kwaliteit. Een chocoladereep gaat viral

Een reep die al populair is voordat hij in productie is. Amy Klein, mede-eigenaar van chocolaterie De Bonte Koe, stelde een collega de vraag: “stel je voor dat wij een TikTok-trend zouden hebben, wat zou dat dan zijn?” Het resultaat: een hype door een filmpje van een baklavarecept ‘pistache kunefe’ uit het Midden-Oosten gecombineerd met een chocoladereep. Ook wel bekend als de Dubai reep. In de rustige zomerperiode ging de online verkoop ineens van 30 naar 200 online bestellingen per dag. Maar hoe bewaak je de kwaliteit bij het snel opschalen?

Houvast bij bedrijfsgroei

Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.

Schrijf je direct in

Er was alleen een idee en de reep in het filmpje. Amy Klein, mede-eigenaar van De Bonte Koe: "Mensen belden dat ze de reep wilden kopen in de webshop, dus gingen we de reep produceren en verkopen. Zonder producttest, voorraad of verpakking. We gebruikten gewoon een bestaande verpakking voor chocoladeletters. Ineens waren er tienduizenden bezoekers in onze webshop en de bestellingen stroomden binnen. We konden alleen aan deze hoge vraag voldoen omdat ik om hulp vroeg. Ik informeerde bij oud-werknemers en social media-volgers of ze bij ons wilden werken. En op LinkedIn deed ik een oproep voor een pistacheleverancier. Beide hulpvragen hadden succes.”

Opschalen en duurzaam blijven

De lekkerste eerlijke, handgemaakte chocolade van Nederland maken. Dat is de missie van De Bonte Koe. “Het blijft elke dag wikken en wegen tussen keihard operationeel opschalen zodat we aan de vraag voldoen en de beste keuzes maken qua duurzaamheid. Ons doel is kwaliteit behouden en tegelijk bij onze waarden blijven om zo duurzaam mogelijk te ondernemen.” Door de positieve bijdrage voor mens en milieu is het bedrijf onlangs beloond met het B corp-certificaat.

We hadden ineens tienduizenden bezoekers in onze webshop

Klein is kritisch op de ingrediënten en leveranciers. “Ons personeel en onze machines hebben een maximumcapaciteit. Daarom zijn we gestopt met rondleidingen, personalisatie en wederverkoop. We richten nu alle aandacht op verkoop via onze eigen kanalen en hebben zelfs wederverkoop van de virale reep bij grote retailers afgewezen.”

Extra personeel

Het familiebedrijf bestaat sinds 1992 en heeft een vast team. Sinds de hype huurt het bedrijf ook werknemers in via uitzendplatform Temper. De trend zorgt namelijk voor veel verkopen van de Pistache Künefe reep, maar ook de omzet van het standaard assortiment van de Bonte Koe is met 30% gestegen. Klein vertelt: “Normaal is de zomerperiode rustig en hebben we eerder stress vanwege een lage verkoop en geldstroom. Natuurlijk heeft deze drukke periode invloed op het personeel en was er aan het begin chaos. We hebben nu twee keer zoveel personeel als voor de trend. We zijn transparant over de verkoopcijfers en waar we als bedrijf naartoe willen groeien. Ook vragen we regelmatig aan werknemers hoe ze de werkdruk ervaren en of er aanpassingen in de planning nodig zijn. Hierdoor blijft het huidige, en ook nieuwe, personeel, tevreden over de werksfeer.”

Amy Klein

Mede-eigenaar De Bonte Koe

Amy Klein runt, samen met haar broer Connor, sinds vijf jaar het familiebedrijf De Bonte Koe. Het bedrijf is opgericht door haar moeder en oom en had een focus op chocola en kunst. Met de komst van Amy is het bedrijf meer online zichtbaar en breidt het zijn verkooppunten uit. Amy neem ervaring in de supermarktwereld en supply chain mee.
  • duurzame ondernemer
  • 5 winkels, automatieken, webshop
  • Familiebedrijf
We moesten keuzes maken zodat de kwaliteit hoog bleef en de klant blij

Groeipijn

De snelle groei zorgde ervoor dat het op bepaalde plekken piekte of kraakte. “We moesten keuzes maken zodat de kwaliteit hoog bleef en de klant blij.” Klein sprak veel met andere ondernemers en vroeg advies in een ondernemersnetwerk. “Ik merk dat ondernemers elkaar graag helpen. Je moet dan wel open zijn en delen waar je echt tegen aanloopt. Dus niet alleen maar de mooie cijfers, maar ook delen dat de omzet bijvoorbeeld lager is of dat je geen leverancier kunt vinden. Zo gaf een ondernemer mij de tip om een ‘houd mij op de hoogte-knop’ te plaatsen op de pagina van de Pistache Künefe reep. Inmiddels hebben we zo 80.000 e-mailadressen verzameld die we een seintje geven wanneer de reep weer te koop is.”

De Bonte Koe is meer dan de Dubai reep en de hype

Leermomenten

De afgelopen maanden maakten De Bonte Koe een enorme groei door. Klein leerde veel van deze periode. Ze deelt haar leermomenten:

  • We geven ons gewone assortiment aandacht en richten ons niet alleen op de Pistache Künefe reep. Zo profileren we ons als chocolaterie met een breed assortiment en laten we zien dat we meer zijn dan alleen een trend.
  • We vinden het belangrijk dat ook de klant die onze winkel bezoekt de reep kan kopen. Daarom bereken ik continu wat de maximale verkoop voor onze webshop per dag is.
  • We checken continu of de hype rondom de Pistache Künefe reep nog aanwezig is. Momenteel is de reep elke dag binnen twee minuten uitverkocht, en dat zonder marketing. Hierdoor durf ik de ingrediënten groot in te kopen.
  • We hebben ons opslagmagazijn verhuisd en de tearoom in Schiedam gesloten. Hierdoor hebben we maximale ruimte voor productie en het verwerken van de webshoporders.
  • Voor het op peil houden van de productie van ons gehele assortiment, huur ik een externe chocolaterier in. Hij maakt simpele producten uit ons assortiment waarvan ik zeker weet dat hij dezelfde kwaliteit levert.