De 3 grootste risico’s bij e-mailmarketing

Een bestelbevestiging, een nieuwsbrief of klantenservice via e-mail: welke vorm van e-mail je ook verstuurt aan je klanten, ze vallen allemaal onder e-mailmarketing. Voor e-mailmarketing gelden regels. Houd je je daar niet aan, dan dan riskeer je een boete, reputatieschade of zelfs een datalek. In dit artikel lees je hoe je dat voorkomt.

Houvast bij bedrijfsgroei

Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.

Schrijf je direct in

Zowel grote als kleine bedrijven lopen risico op schade bij onveilig gebruik van e-mailmarketing. Grote bedrijven krijgen sneller te maken met toezichthouders. Kleinere bedrijven hebben vaak geen beveiligingsexpert of beveiligingskennis in huis, waardoor ze een makkelijkere prooi zijn voor hackers. Hoe groot of klein je bedrijf ook is, houd rekening met de volgende risico’s:

1. Overtreding reclameregels

Als je je niet aan de privacywetgeving of reclameregels houdt, riskeer je een boete. Voorkom dit en houd je aan de volgende regels: 

  • Vraag altijd eerst toestemming aan ontvangers om hen een nieuwsbrief te sturen. Je mag een ontvanger van bijvoorbeeld een bestelbevestiging namelijk niet zomaar aan je nieuwsbrieflijst toevoegen. Toestemming vragen doe je via een inschrijfknop, ook wel ‘opt-in’-knop genoemd. In je nieuwsbrief moet vervolgens ook een ‘opt-out’-knop staan, zodat ontvangers zich altijd weer kunnen afmelden. Een inschrijfknop toevoegen aan een bestelbevestiging mag wel. 
  • Maak alleen  e-maillijsten op basis van het gedrag van je klanten, zoals bijvoorbeeld producten die ze eerder bij je hebben gekocht. E-maillijsten op basis van persoonlijke kenmerken, zoals leeftijd, zijn namelijk niet toegestaan.
  • Let erop dat je je klanten niets belooft wat je niet waarmaakt. Als je je klanten bijvoorbeeld in je nieuwsbrief belooft dat ze korting krijgen op een product, moet je hierbij alle voorwaarden noemen. Doe je dit niet, dan valt dit onder misleiding en dat is niet toegestaan.  

2. Reputatieschade

Als je te veel e-mails verstuurt, of e-mails die niet aansluiten op de behoefte van je doelgroep, zorgt dit voor irritatie bij ontvangers. Door de ongepaste e-mails krijgen ze een negatief beeld van je onderneming. Dit kan zo ver gaan dat het de reputatie van je onderneming schaadt. 

Onderzoek daarom altijd eerst de behoeften van je doelgroep, voordat je start met e-mailmarketing. Het opstellen van een e-mailmarketingstrategie helpt daarbij.

3. Datalek

Als je de gegevens van je klanten niet op de juiste manier opslaat of verwerkt, riskeer je een datalek. Bij een datalek gaat het om het vernietigen, verliezen, wijzigen of verspreiden van persoonsgegevens, zonder dat dat de bedoeling was. Een voorbeeld van een datalek is als je een het usb-stick kwijtraakt waar klantgegevens op staan. Maar het is ook een datalek als je per ongeluk een e-mail met persoonsgegevens naar de verkeerde ontvanger stuurt. Een datalek kan je zowel een flinke boete opleveren als je reputatie schaden.

Bescherm je klantgegevens daarom op de volgende manieren: 

  • Kies een veilige tool voor je e-mailmarketing. Check of de tool een privacy waarborg keurmerk heeft en of de server in een land staat waar dezelfde privacywetgeving geldt. Online Jurist Maaike van Boxtel adviseert om voor een Europese tool te kiezen. “Als verzender ben jij er namelijk zelf verantwoordelijk voor dat je je aan de privacywetgeving houdt”, licht Maaike toe. “Ook als je een overeenkomst sluit met de leverancier van je e-mailtool, kan het nog mis gaan. Veel e-mailtools komen uit Amerika. Amerikaanse bedrijven kunnen vaak niet aantonen dat ze zich aan de privacywetgeving houden.” 
  • Update je e-mailmarketingsoftware regelmatig. Een verouderde versie kan gevoelig zijn voor hackers. 
  • Bescherm de gegevens van je klant. Vraag alleen om gegevens die je nodig hebt, bewaar de gegevens niet langer dan noodzakelijk en sla ze offline op. 
  • Train je personeel. Wijs je werknemers op de risico’s van onveilig en onverantwoord gebruik van e-mailmarketing. 

Let op: cybercriminelen kunnen ook via e-mail proberen je geld, persoonlijke gegevens of wachtwoorden te stelen. Dat doen ze bijvoorbeeld via phishingmails. Lees hoe je een phishingmail herkent. 
 
Aan de slag? Ga strategisch te werk met 8 tips voor e-mailmarketing