Zo begin je een inzamelingsactie voor een goed doel

Een goede inzamelingsactie begint met een goede voorbereiding. Lees hier hoe je een goed doel kiest, hoe je zeker weet dat een goed doel betrouwbaar is en welke vergunningen je nodig hebt.

Houvast bij bedrijfsgroei

Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.

Schrijf je direct in

Je hebt een goed doel gevonden dat je aanspreekt. En het geeft je een goed gevoel als je iets doet voor een ander. Een inzamelingsactie heeft ook nog eens een positief effect op het imago van je bedrijf. Je laat er je maatschappelijke betrokkenheid mee zien. Maar hoe gaat zo’n inzamelingsactie in zijn werk?

Kies een goed doel 

Bij de keuze voor een goed doel kun je kijken naar landelijke (zoals Giro555) of regionale doelen (zoals een dierenopvang in je stad). Zorg er in ieder geval voor dat het doel past bij jou en je bedrijf. Het goede doel waar je je voor inzet moet logisch zijn voor mensen. Heb je een bedrijf in de zorg? Dan snappen mensen het dat je een actie organiseert voor bijvoorbeeld ALS, Beat Batten of het Nationaal MS fonds. Werk je als zzp’er in het onderwijs, dan is een doel als Edukans of Save the Children misschien passender. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat een goed doel niks met je onderneming te maken heeft, maar dat het je persoonlijk raakt. Je moeder die plotseling borstkanker kreeg, waardoor jij je wilt inzetten voor het KWF.

Zijn jij en je merk één gezicht? Dan straal je met je bedrijf uit wat jij belangrijk vindt. Dit heet personal branding en komt op allerlei manieren terug in je bedrijfsvoering. Ook in je keuze voor het goede doel.

Check de betrouwbaarheid

CBF is toezichthouder van goede doelen. Op hun website hebben ze een register met erkende goede doelen. CBF controleert of de doelen aan strenge kwaliteitseisen voldoen. Ze checken bijvoorbeeld of goede doelen zorgvuldig omgaan met hun geld. Of ze hun administratie goed bijhouden en of ze respectvol omgaan met donateurs. Betrouwbare goede doelen hebben een keurmerk van CBF.

Onderzoek of je een vergunning nodig hebt

Als je spullen of geld inzamelt voor een goed doel, heb je misschien een collectevergunning nodig. Je hebt in ieder geval een vergunning nodig als het doel waarmee jij werkt geen CBF-keurmerk heeft en als je collecte nog niet op het collecterooster van CBF staat. 

Elke gemeente heeft een Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Hierin staat of een vergunning verplicht is. Je vraagt een collectevergunning aan bij de gemeente waar je gaat inzamelen. Het verschilt per gemeente of zij wel of geen kosten in rekening brengen voor het verstrekken van een vergunning. Ook de voorwaarden om een vergunning te krijgen verschillen per gemeente.

Lotte Drieman van Stichting Opkikker heeft gemerkt dat er weinig acties zijn waar je een vergunning voor aan moet vragen. Zet je bijvoorbeeld een actie op via een crowdfundingsplatform? Of zamel je in besloten kring geld of goederen in, bijvoorbeeld in het eigen gebouw van een sportclub of studentenvereniging? Dan heb je geen vergunning nodig. Zet je een actie op waar wel een vergunning voor nodig is? Dan is haar advies: “Regel de vergunning via het goede doel. Zij hebben vaak directe contacten.”

Bedenk een actie

Je kunt kleinschalig beginnen met je inzamelingsactie. Zet een potje op de toonbank of open een aparte bankrekening om de geldstromen van je bedrijf en de inzamelingsactie te scheiden. Met een bijzondere actie heb je meer kans op een hoge opbrengst. Hoe opvallender hoe beter.

Ondernemer Babiche Israël organiseert KerstKleedjeAan. Met deze actie biedt ze kleding en accessoires aan in een pop-up boetiek voor Culemborgers met een kleine portemonnee. “Ik gun het iedereen om mooie kleding te dragen met Kerst. Het laat mensen stralen. Op locatie is een coupeuse aanwezig die onbetaald kleding uit de boetiek op maat maakt.” Daarnaast speelt duurzaamheid een rol bij de actie van Israël. “Ondernemers verbinden we met mensen die het minder hebben. Spullen die bedrijven normaal gesproken weggooien of terugsturen naar het hoofdkantoor, zamelen we in.” De opbrengst van de dag gaat naar een lokaal goed doel.

Vijf andere ideeën om je op weg te helpen:

Webshops

Heb je een webshop of bied je online diensten aan? Doneer per bestelling een bepaald bedrag of percentage aan het goede doel. Of vraag klanten om een euro extra over te maken.

Samenwerken

Bundel krachten en zoek de samenwerking op met ondernemers bij jou in de buurt. In overleg bepaal je een datum waarop de inzamelingsactie plaatsvindt. Laat de actie opvallen door spandoeken of posters. Je collega-ondernemers doneren een deel van hun omzet aan jouw actie of zamelen zelf geld in dat ze aan het eind van de dag aan jou overhandigen.

Natura

De meeste goede doelen nemen geen spullen meer aan, maar zitten wel te wachten op bepaalde kennis. Misschien kun jij die kennis doneren? Als je een IT-bedrijf hebt kun je bijvoorbeeld gratis een website of tool maken. Heb je een accountantskantoor, dan kun je voor een dag per week of maand een accountant uitlenen. Advocatenkantoren kunnen denken aan het bieden van een gratis juridisch spreekuur.

Te gek

Humor en gekkigheid doen het altijd goed. Het trekt de aandacht en mensen doneren makkelijk. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag of hoeveelheid gedoneerde spullen ga je verkleed wielrennen, laat je een tatoeage zetten of zet je een pruik op.

Kerstdiner

Organiseer rond de feestdagen een kerstdiner voor eenzame ouderen, minderbedeelden of mensen die om een andere reden een steuntje in de rug nodig hebben. Heb je geen locatie om een diner te verzorgen? Ga bij de mensen langs en bezorg een warme maaltijd in kerstsferen. Vraag klanten om de ingrediënten te doneren. Als kers op de taart geef je een klein kerstcadeautje mee.

Promoot de inzamelingsactie

Geld doneren doe je niet zomaar. Of ze nou een klein of groot budget hebben, mensen kiezen hun goede doelen zorgvuldig uit. Ze beslissen op basis van persoonlijke verhalen, doelen waar zij iets mee hebben of door influencers die een product of doel promoten.

“Het is altijd handig om je actie aan te geven bij het goede doel. Veel goede doelen hebben namelijk een actiepagina op hun website waar mensen makkelijk geld kunnen doneren”, vertelt Drieman. Het geld komt dan vaak direct bij het goede doel terecht, dus hoef je zelf achteraf niets meer over te maken. “Ook heeft bijna ieder goed doel promotiemateriaal dat je kunt gebruiken.”

Tips bij de promotie van je goede doel:

  • Plaats een banner op je website.
  • Maak een webpagina met een persoonlijk verhaal, foto’s, video’s en deel regelmatig updates.
  • Zorg ervoor dat mensen eenvoudig geld of spullen kunnen doneren. Meld je actie bijvoorbeeld aan bij een crowfundingsplatform zoals WhyDonate of GoFundMe. In een klik betalen mensen simpel en snel via iDeal. Er zijn ook verschillende websites waar je zelf voor een willekeurig goed doel een actie aan kunt maken. Denk aan geef.nl, steunactie.nl of doneeractie.nl.
  • Maak het klanten bij online aankopen makkelijk. Laat ze doneren terwijl ze toch al bij jou kopen.
  • Neem contact op met regionale en landelijke media. Hoe specialer je actie, hoe sneller de media toehappen.
  • Plaats je actie op verschillende sociale media kanalen.
  • Schakel familie, vrienden en buren in om je te steunen als donateur of als promotieteam.
  • Vraag winkeliers om hulp. Hang posters op en deel flyers uit. Of zet een donatiepot neer bij de kassa.
  • Voorkom dat je inzamelingsactie overkomt als een marketingstunt. Daar haken mensen op af. Het bedrag of percentage dat je doneert, moet in sympathieke verhouding staan tot wat het jou brengt. Je kunt er ook voor kiezen zelf een donatie bovenop het ingezamelde geld te doen. Of het bedrag met een bepaald percentage te verhogen uit eigen middelen.

Zorg voor de administratieve afhandeling

De inzamelingactie zit erop. Je hebt alles bij elkaar verzameld en kunt een goed doel blij maken met een dikke envelop vol geld of een mooie bankoverschrijving. Heb je veel donaties in contanten gekregen? Bewaar het geld dan in een kluis tot je het naar de bank brengt. Berno Sauer, belastingadviseur en financieel planner bij Flynth, adviseert om alle giften op een apart grootboeknummer in je administratie te verwerken.

Kijk of je je gift van de belastingen kunt aftrekken

Giften aan een goed doel kun je onder voorwaarden aftrekken van de belasting. Let op: dat geldt alleen als de gift uit eigen middelen komt. Sauer legt uit: “Voorwaarde is dat de donatie drukt op de belastingplichtige.” Jij als ondernemer dus. Stel: je kiest ervoor om het bedrag van je inzamelingsactie te verdubbelen, dan mag je jouw aandeel aftrekken. De belastingregels voor zakelijke giften aan een goed doel verschillen per rechtsvorm. Het hangt er daarbij vanaf of je voor je bedrijf aangifte inkomstenbelasting doet of vennootschapsbelasting betaalt. Lees meer informatie over belastingen in ons artikel ‘Welk belastingvoordeel heb ik bij geven aan een goed doel?’.