Het ABC van een goede ROI
- KVK Redactie
- Achtergrond
- 14 oktober 2024
- 2 min
- Runnen en groeien
- Geldzaken
Je bedrijf groeit en je staat op het punt te investeren in nieuw personeel, een locatie of misschien wel bepaalde hard- of software. Maar hoe maak je als ondernemer een keuze die een goede Return on Investment (ROI) oplevert? Anouk Binkhuysen vertelt hoe haar bedrijf Faqta werkt aan vernieuwing van de onderwijssector én het terugverdienen van investeringen.
Houvast bij bedrijfsgroei
Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.
Voordat het digitale leerplatform Faqta ontstond in 2016, werkte Binkhuysen jarenlang in de educatieve uitgeverijwereld. Ze merkte dat haar zoontje vastliep in het onderwijs omdat zijn manier van leren niet aansloot bij de ouderwetse lesmethoden die zijn school gebruikte. Binkhuysen ging met een ervaren leerkracht aan de slag en samen bedachten zij Faqta. Daarmee kunnen leraren verschillende vakken koppelen aan één onderwerp met behulp van lessen, video’s en opdrachten die op elkaar aansluiten. Dit helpt leerlingen om verbanden te leggen tussen verschillende vakgebieden en zet ze aan tot actief leren. Inmiddels werken meer dan 500 scholen in Nederland van groep een tot en met acht met Faqta.
Anouk Binkhuysen
Medeoprichter Faqta
Anouk Binkhuysen werkte vijftien jaar voor verschillende partijen in de educatieve uitgeverssector. Daarna richtte zij met twee partners Faqta op om vernieuwing naar het onderwijs te brengen. In 2020 won ze met Faqta de prestigieuze innovatieprijs The Blue Tulip Award, in de categorie Education.
- Utrecht
- Opgericht in 2016
- 30 medewerkers
Zorg dat je vanaf dag één bezig bent met de financiële kant van je bedrijf.
A: Altijd investeren in jezelf
Aan dit resultaat gingen een hoop investeringen vooraf, vertelt Binkhuysen. “In de eerste fase van ons bedrijf namen we deel aan UtrechtInc, een programma voor ‘startups’ van de Universiteit Utrecht. Onze focus lag toen op ‘bootstrapping’, waarbij je zo min mogelijk geld leent van buitenaf. Puur om de regie te houden in eigen bedrijf. We hebben toen vooral zelf geïnvesteerd in Faqta. Dan heb je het over veel tijd, zo’n 70.000 euro van je eigen spaargeld, en jezelf vier jaar geen loon uitkeren.
B: Bepaal wat je bedrijf nodig heeft
Na de opstartfase haalde Faqta ook externe investeringen op. Eerst van angel investors en daarna van een grote uitgever. Waar dit geld naartoe ging? “Naast dat je natuurlijk personeel aanneemt dat je goed wilt huisvesten, moet je ook je product verder ontwikkelen. Daar is veel vakkennis voor nodig. Zo moesten we flink investeren in externe auteurs en contentleveranciers voor ons platform. Dat draait trouwens op veel software. Daarom hebben wij een eigen ontwikkelteam in dienst en betalen we maandelijks voor softwarelicenties. En dan wil je je product natuurlijk op de juiste manier onder de aandacht brengen van zo’n 200.000 leerkrachten verspreid over bijna 6.500 basisscholen. Daarom is marketing altijd al erg belangrijk geweest voor ons.”
C: Conversie en kostenbeheer zijn belangrijk
Voor een vernieuwend bedrijf als Faqta zijn investeringen hard nodig. Maar hoe zorg je dat daar genoeg inkomsten tegenover staan? Volgens Binkhuysen moet je daarvoor je uitgaven scherp in de gaten houden. “Zorg dat je vanaf dag één bezig bent met de financiële kant van je bedrijf. En dat je door boekhoudsoftware goed zicht en grip krijgt op je kosten. Wat betreft de ROI kijken wij naar de adoptie van ons product op scholen. Daar komt onze omzet vandaan. In de beginjaren wil je daarin zeker 50% per jaar groeien. Wat je qua marketing in de gaten wilt houden is je conversiepercentage. Daarvoor kijk je naar hoeveel marketingeuro’s nodig zijn om een nieuwe klant te werven. Als die verhouding niet in orde is moet je meteen iets veranderen aan je strategie om geen geld over de balk te gooien.” De resultaten liegen er niet om. Faqta heeft net een nieuwe investeerder aangetrokken en is op dit moment winstgevend. Maar dat is niet per se het uitgangspunt. ”Een paar jaar geleden maakten we als bedrijf een flinke dip mee door corona. Dat zorgde voor een behoorlijke deuk in onze ROI. Ons doel is nu om er jaarlijks voor te zorgen dat onze kosten en opbrengsten minimaal in evenwicht zijn (break-even), zodat we niet afhankelijk zijn van extern geld.”