Een felicitatie van de Koning, dit levert een award je op
- Esther Riphagen
- Achtergrond
- 27 juni 2024
- 2 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Zowel regionaal, landelijk als internationaal kun je als ondernemer aan diverse wedstrijden mee doen. Bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, werkgeverschap of bedrijfsveiligheid. Wat levert deelname of winst je op? Je ontdekt het in dit artikel.
Houvast bij bedrijfsgroei
Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.
Het meedoen aan een wedstrijd kan je bedrijf veel opleveren. Wat precies, hangt af van het type wedstrijd. In de basis kun je in ieder geval denken aan:
-
Zichtbaarheid voor je product of bedrijf
Deelname aan een wedstrijd zorgt voor zichtbaarheid omdat je bijvoorbeeld wordt vermeld op de website of tijdens een evenement. Word je goed beoordeeld of win je de wedstrijd? Dan is de kans op media-aandacht nog groter. -
Netwerk uitbreiden
Bij een wedstrijd kun je in contact komen met de jury, experts en/of andere deelnemers. Breid je netwerk uit zodat je je kennis kunt vergroten en mogelijke klanten kunt bereiken. Dit kan een gemeente of de rijksoverheid zijn maar ook andere ondernemers of consumenten. -
Erkenning
Door het winnen van een wedstrijd, geven experts aan dat je bedrijf of product ergens aan voldoet. Bijvoorbeeld aan het bieden van een gezonde bedrijfscultuur of het oplossen van een maatschappelijk probleem. De erkenning die de jury geeft, kan ervoor zorgen dat mogelijke klanten, partners of investeerders vertrouwen in je hebben en willen samenwerken. -
Feedback op je product of bedrijf
Experts geven hun mening, vaak inclusief verbeterpunten, over je product of bedrijf. Met deze kennis kan je je verbeteringen aanbrengen.
Wat volgde was een zee van media-aandacht, persoonlijke felicitaties van Koning Willem-Alexander, nieuwe klanten en prachtige partnerschappen.
(Somnox won met hun slaaprobot in 2020 de KVK Innovatie Top 100)
Zo weet je of je deelname succesvol is
Deelname aan een wedstrijd kost tijd. Tijd die je nodig hebt voor het inschrijven en eventueel ook voor de uitreiking of media-aandacht die volgt zoals interviews met de pers. Zorg daarom dat deelname aan een wedstrijd je ook echt iets oplevert. 5 tips.
-
Kies een wedstrijd die aansluit bij je bedrijfsdoelen
Doe alleen mee aan een wedstrijd als het thema ervan aansluit bij je bedrijfsdoelen. Ben je een duurzame ondernemer? Kies dan voor een duurzaamheidsaward. Is je klantenkring regionaal? Denk dan aan een lokale ondernemerswedstrijd via je provincie of gemeente. -
Verdiep je goed in de voorwaarden
Sommige wedstrijden hebben deelnemerseisen, zoals omzet, afzetmarkt of aantal. Voorkom dat je tijd steekt in je inschrijving terwijl je (nog) niet voldoet aan voorwaarden. -
Schrijf je pas in als je bedrijf er klaar voor is
Een eerste indruk blijft altijd achter. Zorg er daarom voor dat je je inschrijft als je bedrijf er ook echt klaar voor is. In sommige gevallen is het beter om een jaar te wachten. Bijvoorbeeld omdat je bezig bent met een nieuw product of een procesoptimalisatie. Neem bij twijfel contact op met de organisatie. -
Neem de inschrijving op in je marketingstrategie
Het deelnemen aan of winnen van een wedstrijd kan je bedrijf veel opleveren. Maar je wilt ook dat het daadwerkelijk oplevert wat jij wilt. Maak je inschrijving daarom onderdeel van je marketingstrategie en spits dit toe op je doel. Wil je bijvoorbeeld meer internationale klanten of zoek je nieuwe medewerkers? -
Bereid je inschrijving goed voor
Verzamelen alle informatie en documenten die je nodig hebt voor je inschrijving. Zorg dat je gegevens correct en duidelijk zijn. Vraag een collega of een vriend om je inschrijving te controleren.Vraag iemand die niet bekend is met je bedrijf, dan voorkom je tunnelvisie.