Checklist: starten met sponsoring

Met sponsoring kun je nieuwe klanten aantrekken of je omzet verhogen. Je sponsort bijvoorbeeld een voetbalclub in ruil voor een grote advertentie bij een belangrijke wedstrijd. Maar als jouw doelgroep niet geïnteresseerd is in sport, dan levert deze advertentie je niet het gewenste resultaat op. In de checklist lees je waar je nog meer op kunt letten.  

KVK Innovatie Top 100 Event

Ontdek in één dag wat je moet doen om door te groeien met je bedrijf. Leer van andere ondernemers op 16 november in Rotterdam Ahoy.

Meld je direct aan

Wat is sponsoring? 

Met sponsoring investeer je geld of andere middelen in een project, programma of persoon. Denk aan het leveren van kleding voor een lokale modeshow, het betalen van de locatiehuur van een regionale debatclub of je personeel laten werken tijdens een landelijk kunstevenement. De partij die jij sponsort doet daar altijd iets voor terug, want zonder tegenprestatie is het een gift. Een tegenprestatie is bijvoorbeeld zichtbaarheid van jouw bedrijf via een advertentie of socialmediabericht, of je logo op werkkleding. 

Checklist: starten met sponsoring 

Zorg dat je weet wat sponsoring inhoudt voordat je eraan begint. Je bent voorbereid als je alle punten in onderstaande checklist kunt afvinken:

1. Ik heb geld voor sponsoring 

Sponsoring kost je geld. Bepaal daarom welk bedrag je wilt besteden aan sponsoring. Bedenk ook of je dit eenmalig wilt doen, of een langere periode, bijvoorbeeld een kwartaal of een jaar. 

2. Ik heb tijd voor sponsoring 

Effectief sponsoren kost je tijd. Je moet samen met de gesponsorde partij bedenken hoe de sponsoring eruit ziet en dit organiseren. Hoeveel tijd je kwijt bent hangt af van de afspraken die je maakt, bijvoorbeeld of je zelf reclamemateriaal aanlevert of dat de gesponsorde partij dit regelt. Stel vast hoeveel tijd je bijvoorbeeld per maand of jaar over hebt voor sponsoring. 

3. Ik weet wat mijn sponsordoel is 

De meest voorkomende sponsordoelen zijn nieuwe klanten aantrekken of de omzet verhogen. Wil je meer naamsbekendheid bij een specifieke doelgroep, je imago versterken of de loyaliteit van je klanten verhogen? Zet sponsoring dan in als onderdeel van je marketingstrategie. Je vergroot hiermee je zakelijke netwerk. Maak je sponsordoel zo concreet mogelijk, bijvoorbeeld: ik wil met sponsoring 100 nieuwe klanten werven in zes maanden. Als je lokale of goede doelen sponsort draagt dit ook bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

4. Ik weet waar mijn doelgroep is 

Om je sponsordoel te behalen, moet je weten op welke plekken je doelgroep zit. Is je doelgroep op zaterdag bij de lokale voetbalclub, op de website van de regionale nieuwssite of bij een landelijk cultureel evenement? Als je op de juiste plek aanwezig bent, word je zichtbaarder voor je doelgroep en dat is weer goed voor je omzet. Ontdek in 5 stappen waar je doelgroep zich bevindt

5. Het sponsordoel sluit aan bij mijn visie en missie  

Zorg dat het sponsordoel past bij de visie en missie van je bedrijf. Verkoop je duurzame kleding? Sponsor dan een evenement over duurzame mode in plaats van massaproductie. Ben je eigenaar van een speelgoedwinkel, dan sluit het sponsoren van jeugdactiviteiten beter aan dan bijvoorbeeld een evenement voor studenten. 

6. Alle afspraken staan in een sponsorcontract 

In een sponsorcontract leg je samen met de gesponsorde partij afspraken vast.

Denk hierbij aan afspraken over:  

  • Tegenprestaties, zoals je bedrijfsnaam in socialmediaberichten of je bedrijfslogo in het programmaboekje van een theatergezelschap.

  • Kosten voor de sponsoring en eventueel reclamemateriaal.

  • Resultaten, zoals het aantal bezoekers op je website of het aantal aankopen na een gesponsord evenement. 

  • Duur van de samenwerkperiode, bijvoorbeeld een kwartaal of jaar. 

  • Taakverdeling, zoals reclamemateriaal ontwerpen, drukken of ophangen. 

  • De start- en einddatum van de sponsoring. 

7. Ik houd de resultaten tussendoor bij 

Plan evaluatiemomenten in en bespreek de resultaten van de geleverde prestaties. Heb je als doel om 100 nieuwe klanten te werven binnen zes maanden? Meet dan na drie maanden of je minimaal 50 nieuwe klanten hebt binnengehaald via de gesponsorde partij. Is dit niet het geval? Stuur dan bij. Overleg welke mogelijkheden er zijn om het doel toch te behalen, zoals een nieuwsbrief versturen voor meer zichtbaarheid.

Champagne bij de voetbalclub

Theo Vrolijk is, samen met vijf vrienden, eigenaar van Brut & Bubbels. Hij verzorgt champagnepresentaties en proeverijen. Brut & Bubbels ontstond uit een groep vrienden die elkaar veertig jaar geleden op het voetbalveld voor het eerst tegenkwamen. Daarom paste het bij hen om een sponsorcontract af te sluiten met hun oude voetbalclub. De voetbalclub plaatste een reclamebord van Brut & Bubbels langs het hoofdveld. 

Vrolijk licht toe: “Als tegenprestatie schenken wij bij iedere nieuwjaarsreceptie van de club onze champagne, organiseren we regelmatig een champagneproeverij en leveren we champagne bij kampioenschappen van selectie-elftallen. Door de sponsoring hebben we nieuwe klanten gekregen." 

Zakelijke sponsoring aftrekbaar 

Wanneer je als ondernemer sponsort in ruil voor publiciteit, dan kun je  de sponsorkosten 100% aftrekken van de belasting.. Sponsoring vindt dan plaats vanuit een zakelijk oogpunt. Hierbij verwerk je  ook de btw als voorbelasting  in je aangifte omzetbelasting. De gesponsorde schrijft een factuur uit aan jouw bedrijf en over deze sponsorbijdragen wordt btw geheven.  

Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Kijk naar andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina