Blijf innoveren met slimme subsidieregelingen
- KVK Redactie
- Achtergrond
- 14 oktober 2024
- 2 min
- Runnen en groeien
- Geldzaken
In zeven jaar groeiden ze naar tien miljoen euro omzet per jaar: het Nederlands-Deense Labfresh. Een innovatief kledingmerk dat onderzoek en ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan. Om hun unieke producten te ontwikkelen, maakten ze gebruik van de MIT- en WBSO-regeling van RVO. Hoe pakten ze dat aan? En wat leverde het op? Medeoprichter Lotte Vink vertelt erover.
Houvast bij bedrijfsgroei
Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.
Eerst even wat cijfers en feiten. Labfresh ontstond in 2017 aan de keukentafel van Vink en haar man Kasper Brandi Petersen. Ze kwamen op het idee om kleding te maken die vlek-, geur- en kreukvrij is dankzij de slimme Freshcore-technologie. Hierbij wordt speciale technologie op stoffen toegepast zonder dat ze hun natuurlijke kenmerken verliezen. Dit helpt niet alleen om de kleding langer fris te houden, maar vermindert ook de ecologische voetafdruk door minder water en energie te verbruiken. Binnen een jaar wist Labfresh in 82 landen overhemden en t-shirts te verkopen. Inmiddels hebben ze eigen winkels in Amsterdam, Kopenhagen, en binnenkort ook in Leidschendam.
Slimme subsidies
Door niet voor fast fashion te kiezen, was Labfresh veel tijd kwijt aan onderzoek en ontwikkeling. Daarbij konden ze best een steuntje in de rug gebruiken. In 2018 en 2019 ontving het bedrijf onderzoekssubsidies via de MIT- en WSBO-regelingen om de innovatieve FreshCore-technologie verder te ontwikkelen. Vink en haar partner werden door een op deze regelingen gewezen. “Vervolgens kregen we een lijst waarop stond wat er nodig was voor de aanvraag. De inhoudelijke invulling van zo’n aanvraag hebben we zelf gedaan. Wat ons opviel is dat er best wel wat tijd in gaat zitten. Het voordeel daarvan is dat je goed moet nadenken over de vraag: hoe kunnen we deze subsidie het best gebruiken? Dat helpt je om kritisch na te denken over hoeveel uren je besteedt aan een bepaald proces. En om gestructureerder te werken. De MIT- en WBSO-regelingen hebben ons geholpen om via ‘trial and error’ tot de succesvolle producten te komen die we nu overal ter wereld verkopen.”
Wat zijn de MIT- en WBSO-regelingen?
Wil je als mkb'er aan de slag met innovatieprojecten? Dan is de Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren mogelijk iets voor je. De MIT stimuleert innovatie bij het midden- en kleinbedrijf (mkb) over regiogrenzen heen.
Bent je ondernemer en ga je aan Research & Development (R&D) doen? Of technisch-wetenschappelijk onderzoek uitvoeren? Dan ontvang je heel makkelijk belastingvoordeel vanuit de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk . Je dient zelf een WBSO-aanvraag in bij RVO. Is iets onduidelijk? Neem dan contact op met . Andersom stellen zij ook extra vragen als de aanvraag niet duidelijk of incompleet is.
Succesfactoren
Dit succes komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Een belangrijk onderdeel daarvan is een sterke teamprestatie, aldus Vink. “Waar ik het meest trots op ben is dat we nog nooit zo’n fijn team om ons heen hebben gehad. Dat komt ook door het type leiderschap dat we nu kunnen geven. In het begin was dat wat minder volwassen, maar daarin zijn we gegroeid.”
Externe partners
Partijen die ook bijdragen aan het succes van het team zijn externe partners. Zo ontwikkelt Labfresh producten samen met laboratoria in Zwitserland en Portugal. De rest van de productie vindt grotendeels plaats in Portugal, China en Noord-Macedonië. Ook voor financiering kijkt Vink naar buiten. “We hebben meerdere succesvolle crowdfundingscampagnes achter de rug. Daardoor zijn we het grootste modebedrijf in Europa dat door de community is gefinancierd.”
Lotte Vink
Medeoprichter Labfresh
Nadat ze Team Lead & Stylist was bij the CloakRoom begon ze Labfresh met haar man Kasper Brandi Petersen. Samen richten zij zich op het maken van vlek- en geurwerende kleding. Met hun innovatieve merk willen zij de mode-industrie minder vervuilend te maken door kleding te produceren die langer schoon en fris blijft.
- opgericht in 2017
- duurzaam
- onderzoeksubsidies
De MIT- en WBSO-regelingen hebben ons geholpen om tot succesvolle producten te komen
Innovatie stopt niet
Een bedrijf als Labfresh stopt natuurlijk niet met innoveren. Vink vertelt enthousiast over de vernieuwingen waar ze aan werken. “De technologieën die wij gebruikten op dag één, zijn niet meer de technologieën die wij nu gebruiken. Zo gebruiken we voor onze nieuwe collectie geen merinowol, maar seawool. Dat is een combinatie van gerecyclede plastic flessen en oesterschelpen.” Ook hebben ze net een nieuw product gelanceerd op het crowdfundingsplatform . “Het gaat om een ‘backpack’ met de kenmerken van een praktische rugtas, die je bijvoorbeeld voor kantoor kunt gebruiken. Het is niet een typisch Labfreshproduct, maar door het te introduceren op Kickstarter kunnen we kijken of genoeg klanten dit leuk vinden.”