Alleen zelf doen waar ze goed in zijn helpt Whoppah groeien

‘Als je wilt groeien, moet je alleen zelf doen waar je goed in bent’. Dat vindt ondernemer Evelien Bunnik. Daarom besteedt ze het logistieke proces van haar bedrijf Whoppah uit aan partners. Ze vertelt hoe ze deze keuze maakte en welke invloed dit heeft op het bedrijf.

Houvast bij bedrijfsgroei

Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.

Schrijf je direct in

Whoppah is een online marktplaats voor interieuritems. Bunnik startte het bedrijf samen met haar man in 2019. “We wilden verhuizen en onze spullen verkopen. En daarna nieuwe meubels kopen. Maar dan op een duurzame manier. Voor tweedehands kleding bestond het online platform Vinted. Voor meubels was Marktplaats er al maar dat richt zich niet op kunst en design. Zo ontstond het idee van Whoppah, waarbij we juist op dat gat in de markt inzetten.”

Puzzel

De ondernemer ziet haar werk als het leggen van een puzzel. “Ik moet alle onderdelen van het bedrijf kennen en weten hoe ze op elkaar aansluiten. En zorgen dat alle stukjes passen. Dit betekent dat de juiste mensen het werk moeten doen. Personeel aannemen dat ervaring heeft met de snelle groei van scale-ups helpt hierbij. Zo namen we kortgeleden de Chief Marketing Officer van Marktplaats aan.”

Leermomenten

“Zelf doen waar je goed in bent, betekent een andere partij zoeken voor de dingen waar je minder goed in bent. Dan kun je groeien omdat je sneller of goedkoper kunt ondernemen.” Zo bleek dat zelf het transport regelen geen goede keuze was voor Whoppah. 

Bunnik legt uit: “Toen we startten, regelden we het logistieke proces zelf. Voor onze zichtbaarheid was dit goed. Er reden zo’n 30 vrachtwagens rond met het Whoppah-logo. Ook leerden we veel over de valkuilen van transport. Meubels zijn vaak groot, breekbaar en niet makkelijk te verpakken. We ontdekten hoe we het afleveren  konden optimaliseren zodat de klant tevreden is. Maar de winstmarge stond hierdoor onder druk. Ook omdat het aantal klanten in andere landen in het begin nog niet voldoende was waardoor we de routes niet efficiënt  konden plannen. Dus kozen we voor het afstoten van de logistiek en bouwden we een softwareoplossing waar verschillende partners mee werken.

We moeten slimme keuzes maken zodat we de financiële middelen hebben voor groei

Test met logistieke partners

Het bedrijf deed tests met logistieke partners. “Ik denk steeds na over hoe we slimmer kunnen werken. Daarom testten we een half jaar hoe het proces via verschillende logistieke routes liep. Zo hebben we de verkoper zelf de meubels laten inpakken. Maar dit bleek lastig door de afwijkende vormen van de meubels. Denk aan een hoekbank. En we haalden een periode zelf meubels op bij de verkopers. Daarna pakten we ze in en gingen ze naar een logistieke partner. Maar dit waren teveel verschillende handelingen. Hieruit bleek dat het voor de kwaliteit en klanttevredenheid het beste was om de hele logistiek door gespecialiseerde bedrijven te laten doen.”

Evelien Bunnik

Mede-eigenaar online marktplaats Whoppah

Bunnink werkte als consultant en PR-adviseur voordat ze Whoppah oprichtte. Deze ervaring neemt ze mee in haar verantwoordelijkheid voor  productontwikkeling en marketing. Ze is dol op unieke interieuritems en in haar huis vindt je dan ook veel aankopen via Whoppah.

  • 2019
  • Nederland, België, Duitsland, Frankrijk
  • 30 medewerkers
Je moet de juiste mensen en partners kiezen

Kennis van knelpunten

“Door het hoge aantal bestellingen bij Whoppah willen grote logistieke partners graag  met ons samenwerken. Omdat we de logistieke knelpunten kennen en weten wat onze klanten willen,  gaan we goed voorbereid in gesprek met mogelijke partners.”

Afspraken evalueren

Bunnik zoekt bij de samenwerking regelmatig naar verbeteringen. “We hebben met onze logistieke partners een Service Level of Agreement (SLA) getekend. Hierin staat wat we wel en niet uitbesteden en welke afspraken we maken over  de levertijd, klachten, verzekering, et cetera. Onze logistiek manager controleert of de afspraken worden nagekomen, onderzoekt de klanttevredenheid en welke feedback klanten geven. Daarna bespreken we met een partner wat we kunnen verbeteren. Zo gaat het  leerproces steeds door. En zijn we echt ontevreden, dan zoeken we een andere partner.” 

Aandacht voor groei  

Whoppah richt zich vooral op groei en niet op winst. “Dat we een scale-up zijn, betekent dat we alle winst investeren in het bedrijf. We werken aan de hand van een financieel plan en monitoren dagelijks  waar we staan. We berekenen bijvoorbeeld per order en marketingactiviteit wat de winst of verlies ervan is. Op dit moment is Whoppah nog niet winstgevend, maar ons doel is om dit wel binnen twee jaar te worden.”