60 procent van het werknemerstalent wordt niet benut
- Esther Riphagen
- Achtergrond
- 30 september 2024
- Bijgewerkt 18 november 2024
- 3 min
- Runnen en groeien
- Personeel
Toen Wim Joosten als directeur instapte bij educatief bedrijf Jegro, stond het bedrijf er niet goed voor. De omzet daalde fors, het assortiment was verouderd, klanten en medewerkers waren ontevreden. Toch kreeg Joosten dit bedrijf weer op de rails samen met dezelfde werknemers. Hoe deed hij dit?
Houvast bij bedrijfsgroei
Je bedrijf groeit. Daar horen verplichte en belangrijke taken bij. Ontdek via het KVK Groeiprogramma hoe je dit regelt.
De meest gehoorde klacht onder werknemers is volgens Joosten dat hun talent niet gezien of benut wordt. Hij gokt dat maar 40% van de werknemerstalenten ook echt worden ingezet. “En dat is zonde voor het bedrijf en de werknemer.” Joosten heeft ervaring bij verschillende bedrijven en in verschillende rollen: als ondernemers, directeur en adviseur. Zijn belangrijkste inzicht: “Een bedrijf groeit als jij en je werknemers samen die extra stap willen en kunnen zetten. Maar daarvoor moet je hen wel vrijheid geven.”
Ontevreden werknemers
Het bedrijf Jegro was verliesgevend en het productaanbod was verouderd. Zowel klanten als het personeel waren ontevreden. Joosten haakte aan als directeur en focuste zich op de ontwikkeling van de werknemers. “Vanuit mijn ondernemerservaring wist ik dat de productiviteit hoger is wanneer werknemers tevreden zijn. En werknemers worden blij als ze mogen doen wat ze leuk vinden en als ze kunnen leren. Daarom gaf ik het personeel dat er al werkte de ruimte en het vertrouwen voor groei. Dit zorgde voor zelfvertrouwen en initiatief waardoor het productaanbod en de service verbeterde.” Het resultaat? Meer internationale verkoop, nieuwe klanten en meer omzet.
Drie motto’s voor groei
Deze drie motto’s van Joosten zorgen voor groei van je werknemers en je bedrijf.
- Elk initiatief is goed, ongeacht de uitkomst. Als iemand met een idee komt vanuit een goede invalshoek, zoek dit dan altijd verder uit. Wijs een idee niet meteen af en waardeer elke suggestie. Zo stimuleer je dat werknemers initiatief blijven tonen.
- Zonder creativiteit ben je kansloos. Stimuleer creativiteit en maak hier tijd voor vrij. Als je niet investeert in ontwikkeling van je bedrijf en/of personeel, dan zal je bedrijf niet beter worden of zich kunnen onderscheiden. Besteed daarom tijd aan brainstorms en ideeën, ook al weet je niet of het direct iets oplevert.
- Richt je op kwaliteit in plaats van efficiency. Een idee of verbetering moet wel iets opleveren, maar zorg dat klantwaarde belangrijker is dan efficiency.
De ruimte geven
Geef je personeel de ruimte voor ontwikkeling. Dat is dus waar Joosten op hamert. “Anders zal je bedrijf falen.” Maar hoe geef je werknemers de ruimte? “Verdiep je in wie er bij je werkt. Toon echt interesse en vraag waar iemand blij van wordt. Wat iemand doet in zijn vrije tijd. En betrek vervolgens iedereen bij alle bedrijfsactiviteiten, ook als die niet bij diens rol horen. Zo ontdekte ik dat een verkoopmedewerker een onderwijsachtergrond had. Ik benoemde haar tot hoofd Educatie en gaf haar de verantwoordelijkheid voor het leiden van deze afdeling.”
Meer dan 100% omzetstijging per jaar en internationale groei van Ferr-Tech
Het hoofd Productie had interesse in het proces voorafgaand aan de productie: de productontwikkeling. “Deze werknemer werd toen ook productontwikkelaar en mocht elk jaar een productidee pitchen en een prototype maken.”
Naast tijd besteden aan ontwikkeling moet het gewone werk wel doorgaan. Joosten tipt: “Laat werknemers taken met elkaar uitwisselen. En kijk kritisch welke taken echt bijdragen aan klanttevredenheid. Is dat bij een taak of project niet het geval? Schrap dit dan. Of vraag werknemers welke werkzaamheid zij zelf denken dat eigenlijk onnodig is.”
Formeel en informeel bijsturen
Bij kleine bedrijven wordt ontwikkeling niet altijd vastgelegd. “Je kunt natuurlijk een Persoonlijk ontwikkelingsplan maken, maar ik merk dat bij bedrijven tot vijfentwintig medewerkers de meeste gesprekken op de werkvloer plaats vinden. Geef daarom al bij het sollicitatiegesprek aan dat het bedrijf werkt vanuit een open cultuur. Ik ben zelf open over mijn privéleven, waardoor werknemers ook de ruimte voelen om vragen te stellen of problemen te delen. Zo ontdek je snel wensen voor groei of juist verveling bij een werknemer.” Afspraken evalueer je in een functioneringsgesprek zodat je beiden weet of de ontwikkeling gaat zoals gehoopt.
Verantwoordelijkheid
Betrek je werknemers bij het verhogen van de klanttevredenheid. “Neem werknemers mee naar de klant of organiseer brainstormsessies met hen. Als je personeel de klant leert kennen en weet wat die ervaart bij het gebruik van je dienst of product, dan kunnen ze met ideeën of verbeteringen komen. Zo organiseerde ik regelmatig brainstorms samen met klanten en leerkrachten, waarna de werknemers zelf bepaalden welke verbetering zij gingen uitwerken. Ze hoefden hier geen kennis over te hebben. Belangrijk was dat het idee bijdraagt aan de klanttevredenheid en dat de werknemer verantwoordelijkheid nam over de uitvoering. Hoe diegene dat deed, dat mocht hij zelf bepalen. Zo ontstaat er zelfvertrouwen.”
Waardeer het wanneer werknemer kritisch zijn op je werk of bedrijf. Juist dan wordt je bedrijf beter
Fouten bestaan niet
Voor groei is feedback geven en krijgen nodig. Dat vindt Joosten. “Laat werknemers elkaar feedback geven en elkaars werk aanscherpen. Dit betekent dat een werknemer verder moet kijken dan zijn eigen taakje en zo leert van andere functies en afdelingen. Het voordeel is dat je zo feedback vanuit verschillende functies ophaalt en je de betrokkenheid intern verhoogd. Geef wel aan dat feedback bijdraagt aan de bedrijfsgroei, dat dit veilig moet gebeuren. En dat fouten niet bestaan wanneer iemand het met de juiste motivatie doet. In dat geval bestaan er alleen leermomenten.”
Joosten geeft aan dat hijzelf en andere directeuren, leidinggevende of ondernemers ook feedback moeten ontvangen. “Waardeer het wanneer werknemer kritisch zijn op je werk of bedrijf. Juist dan kan je bedrijf beter worden.”