Wat is een planningsgesprek en hoe pak je het aan?
- Amber Kuipers
- How to
- 12 februari 2024
- 1 min
- Runnen en groeien
- Personeel
In een planningsgesprek stel je doelen op met je werknemer voor de komende periode. Dit gesprek is niet verplicht. Het is een aanvulling op een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek. Voorbeelden van doelen zijn de ontwikkeling van een nieuwe vaardigheid of het binnenhalen van een grote nieuwe klant. Met een nieuwe vaardigheid in je bedrijf kun je bijvoorbeeld inspelen op nieuwe kansen of efficiënter werken. Een grote nieuwe klant draagt bijvoorbeeld bij aan de omzet van je bedrijf. Lees in dit artikel hoe je een planningsgesprek aanpakt.
Word wijzer in personeelszaken
Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.
Wat is een planningsgesprek?
In een planningsgesprek formuleer je, samen met je werknemer, diens doelen voor het jaar. Een planningsgesprek houd je aan het begin van het jaar. Een planningsgesprek is onderdeel van de HR-gesprekscyclus . Â De gesprekscyclus bestaat uit een planningsgesprek, een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek.
Tijdens het functioneringsgesprek bespreek je de voortgang van de doelen die jullie hebben gesteld. Bij het beoordelingsgesprek beoordeel je of je werknemer deze doelen heeft behaald en wat voor gevolgen daar aan hangen, zoals bijvoorbeeld salarisverhoging.
Aanpak
1.   Zorg dat je werknemer diens en je kent.Â
2.   Vraag je werknemer van te voren zelf na te denken over doelen die bij de functie en jouw bedrijfsdoelen passen.Â
3.   Bespreek tijdens het gesprek het voorstel van je werknemer en maak samen de doelen definitief. Denk aan:
- Een aantal verkopen/diensten
- Een bepaalde vaardigheid die je werknemer wil of moet ontwikkelen. Bijvoorbeeld met een cursus of opleiding.Â
- Een bepaald project, zoals de opening van een winkel
4.   Maak de doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Wil je dat je werknemer een minimaal aantal producten of diensten verkoopt? Stel dan als doel: Werknemer verkoopt binnen X tijd X aantal producten.  Voorkom hierbij een te hoge werkdruk. Dat is een vorm van psychosociale en je bent verplicht dit te voorkomen.Â
Verslag voor personeelsdossier
Verwerk het planningsgesprek in je personeelsdossier. Zo kun je tijdens het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek terugkijken wat jij en je werknemer hebben afgesproken.Â
Personeelshandboek
Communiceer in je personeelshandboek hoe vaak en wanneer je een planningsgesprek voert en wat je daarin bespreekt. Zo voorkom je onduidelijkheid bij je personeel.Â
Â