Voorkom dat je nieuwe werknemer binnen een jaar vertrekt
- Esther Riphagen
- Achtergrond
- 13 september 2024
- Bijgewerkt 18 november 2024
- 2 min
- Runnen en groeien
- Personeel
Personeel binnengehaald, taak volbracht, zou je denken. Maar als je goed personeel in huis hebt, wil je dit ook graag houden. En de krappe arbeidsmarkt maakt dit lastig. Andere bedrijven bieden bijvoorbeeld betere financiële voorwaarden of benaderen je personeel proactief. Hoe zorg je dat je personeel toch bij je blijft?
Word wijzer in personeelszaken
Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.
“Van alle werknemers twijfelt de helft binnen het eerste jaar en een groot gedeelte daarvan solliciteert opnieuw bij een andere werkgever.” Dit vertelt Heleen Mes, oprichter van HXWork en expert op het gebied van werknemerservaring. “Als je na je start bij een nieuwe werkgever niet vindt waar je op af bent gekomen, dan ben je heel snel weer weg. Zorg daarom dat je vacaturetekst overeenkomt met de waarheid. Wees eerlijk over de bedrijfscultuur en de rol die iemand krijgt. Vaak vertrekken mensen snel omdat hun verwachting niet uitkomt of omdat ze niet goed zijn opgevangen .”
Op weg helpen
“Zorg voor een goede start. En kijk verder dan de eerste maand. Daarna worden werknemers al snel in het diepe gegooid”, merkt Mes op. “En dat is zonde. Als een werknemer niet meegenomen wordt in het bedrijf en de activiteiten, dan is de kans groter dat diegene bij een ander aanbod ineens vertrekt. Help je werknemer daarom het eerste half jaar op weg en vraag regelmatig hoe het gaat en of de functie is zoals diegene had verwacht. Wanneer nodig kun je dan nog zaken aanpassen.”
Spreek werknemer regelmatig
Ook als je werknemers al langer in dienst zijn, wil je weten of deze het nog naar de zin heeft. Judith le Fèvre, eigenaar van waterzuiveringsbedrijf Ferr-Tech, spreekt daarom iedere werknemer regelmatig. “Dit klinkt heel logisch, maar toch doet niet iedere werkgever dat. Terwijl dit positief is voor het werkplezier en de bedrijfscultuur. We vinden continu leren en ontwikkelen belangrijk. Dat hoort ook bij de groeifase van ons bedrijf als scale up. We vragen steeds naar de mening van medewerkers. Bijvoorbeeld via geplande gesprekken, de zogeheten dialoogsessies. Ook kunnen werknemers een idee of verbeterpunt indienen, dit noemen we een ‘Ferr-Tech Improvement Report’. We leren hiervan, ondernemen actie en delen dit weer met de medewerkers zodat zij weten dat we ook echt naar ze luisteren.”
Hier doe je het voor
“Laat een medewerker voelen waarmee jouw bedrijf het verschil wil maken. Zo houd je een medewerker betrokken bij je missie. En dus bij je bedrijf. Dit kan al heel simpel”, zegt Mes. “In een restaurant kun je je werknemers het nieuwe menu laten proeven. Verkoop je producten zoals fietsverlichting? Geef dan testers aan je personeel zodat ze weten hoe het product werkt.”
Bar op Zwarte Cross
Een goede onderlinge band stimuleren helpt ook om personeel aan je te binden. “Want het team en de directe collega’s van een werknemer zijn de belangrijkste factoren of iemand blijft of niet”, geeft Mes aan. Le Fèvre herkent dit en zet ook in op een open en vrije cultuur. “We doen veel leuke dingen met het team. Binnenkort runnen we bijvoorbeeld een bar op festival Zwarte Cross. Dit zorgt voor verbinding voor nu en herinneringen voor de toekomst.”
Van alle werknemers twijfelt de helft binnen het eerste jaar en een groot gedeelte daarvan solliciteert opnieuw
Let op deze valkuilen
Het binden van personeel aan je bedrijf kent ook valkuilen. Mes noemt er drie.
1. Het zomaar toewijzen van een buddy
Mes is fan van het toekennen van een buddy wanneer een werknemer nieuw is. Maar dit werkt alleen wanneer de gekozen werknemer dat ook graag wil doen. “Diegene moet het leuk vinden om een nieuwe collega te begeleiden, en hiervoor ook tijd krijgen.”
2. Geen ruimte geven voor fouten
“Personeel blijft langer wanneer het zich kan ontwikkelen. En bij werken en ontwikkelen hoort fouten maken”, stelt Mes. “Straf fouten niet af. Zorg dat fouten bijdragen aan de ontwikkeling en geef je werknemers het voordeel van de twijfel.” Kansen krijgen zorgt voor vertrouwen bij je werknemers. Geef waar nodig opbouwende feedback zodat ze leren wat ze kunnen verbeteren. Zo groeien ze mee met je bedrijf en je missie.
3. Medewerkers voelen zich niet gezien
Een van de redenen waarom medewerkers vertrekken, een burn-out krijgen of ziek worden, is volgens Mes een gebrek aan waardering. “Voorkom dat je personeel zich niet gezien voelt. Op persoonlijk kun je denken aan elkaar groeten op de gang en vragen hoe het bij iemand thuis gaat. Op zakelijk vlak is het belangrijk om complimenten te geven en een beloning.” Dit hoeft geen salarisverhoging te zijn, het gaat meestal om het gebaar.