Te weinig personeel? Los het op zonder personeel
- Amber Kuipers
- Achtergrond
- 24 februari 2023
- 2 min
- Runnen en groeien
- Personeel
Je hebt vacatures uitgezet. Familie en vrienden hebben meegezocht, maar je vindt geen nieuwe medewerkers. Een zzp’er is te duur. Nog even en je moet sluiten, omdat je geen personeel hebt om je zaak te runnen. Of niet? Twee ondernemers uit de horeca en logistiek vertellen hoe zij dankzij techniek hetzelfde werk met minder personeel doen, zonder over te werken.
Word wijzer in personeelszaken
Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.
Een vorm van techniek is een robot. Robots vervangen of verkleinen het werk en ze lossen routineklusjes op. Grote investering? Een afruimrobot in een restaurant verdien je al in een jaar terug.
Horeca: robots in de bediening
Toen restaurant FoodExplore niet voldoende nieuwe medewerkers kon vinden na de coronacrisis, kocht eigenaar Deon Poon drie soorten robots. De robots ondersteunen het bestaande personeel. “Bij de receptie staat robot Bella. Zij begeleidt gasten naar hun tafel en zingt soms een verjaardagsliedje aan tafel. In de zalen staan drie andere robots, pudu’s genaamd. De pudu’s halen vaat op bij de tafels en zetten die op een werkkar. En we hebben twee Billy’s. Die halen de vuile vaat van de werkkarren op en brengen die naar de spoelkeuken.”
Poon vertelt dat klanten goed reageren op de robots. “In het begin reageerden onze gasten verrast op de robots die wij in het restaurant hadden. Inmiddels zijn we een jaar verder en zijn de meeste klanten eraan gewend.”
Investering
“Elke soort robot heeft een eigen prijskaartje, maar gemiddeld kost een robot voor in de horeca 10.000 euro. Je hebt naast stroomkosten bijna geen andere kosten meer, omdat een robot weinig onderhoud nodig heeft.”
Winst
“De robots hebben een lange levensduur, waardoor ze erg waardevol zijn. Een robot doet ongeveer evenveel werk als een halve fulltime werknemer. Ons doel is niet om geld te besparen van geld, maar om de beleving van de gasten te verbeteren. Ons personeel levert nu betere service. Door de aanwezigheid van de robots staan staan onze medewerkers nu sneller gasten te woord en hebben meer tijd om bijvoorbeeld het menu uit te leggen.”
Voorraadbeheer met drone
Logistiek bedrijf Schavemaker Logistics Solutions telt de voorraad met behulp van een drone. Logistiek manager Arnoud Paans vertelt dat het tellen van de voorraad een tijdrovend proces is. “In de logistiek bouw je voorraden op om leveringstekorten te verkopen. Ook vervang je de voorraad regelmatig, omdat het assortiment verandert. Daarom tellen medewerkers regelmatig de voorraad. Tijdens het tellen halen medewerkers steeds een pallet uit de stelling. Vanwege het huidige personeelstekort, wilden we medewerkers vrijmaken voor andere werkzaamheden. Daarom zijn we gaan onderzoeken of het tellen van voorraden geautomatiseerd kan worden. Onze softwareleverancier Arox Logistics IT ontwikkelt een drone die zelfstandig door het magazijn kan vliegen en zo de voorraad automatisch controleert.”
Investering
“Afhankelijk van de grootte van het magazijn kost een drone tussen de €2.500 en €5.000 per maand.
Winst
“We hebben door deze oplossing twee werknemers vrij kunnen spelen voor andere werkzaamheden. De investering is binnen twaalf maanden terugverdiend.
Waar begin je?
De aanschaf van robot kan spannend zijn. Het vraagt kennis, tijd en geld. Bovendien is het niet meteen duidelijk wat het je oplevert. Begin daarom met de volgende stappen.
- Breng je bedrijfsprocessen in kaart.
- Onderzoek welke werkzaamheden de meeste tijd kosten.
- Check met de Quickscan van MKB voor welke processen je een robot kunt inzetten.
- Denk na of je een fysieke of softwarerobot nodig hebt.
- Spar eens met een KVK-adviseur (088 585 22 22) of een branchevereniging over je opties.
- Laat je helpen door een student van Werkplaats Digitaal .
Financiering
Geen budget voor een drone of robot? Onderzoek je financiële mogelijkheden, sluit een zakelijke lening af of vraag subsidie aan. Ondernemers in Zuid-Holland in de retail en horeca kunnen een subsidie van minimaal €1.000 en maximaal € 2.500 via MKB aanvragen.
Wil je weten hoe anderen slim met bijvoorbeeld personeelstekort omgaan? Bekijk de videoserie Simmer Ondernemen.