Personeelstekort in de horeca? 3 tips voor effectief werven
- Frances Gallimore
- How to
- 29 augustus 2022
- 3 min
- Runnen en groeien
- Personeel
Hoe je geschikt personeel vindt, verschilt per branche. In de serie 'Branchespecifiek personeel werven' bespreken we drie branches met personeelstekort en hoe je het beste aan personeel komt. In dit artikel: succesvol personeel werven in de horeca.
Word wijzer in personeelszaken
Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.
De horeca kampt met het hoogste aantal van alle branches: eind maart 2022 ging het om 112.000 openstaande banen. De coronacrisis zorgde voor een hoge van horecapersoneel. Hoe kom je als horecawerkgever aan medespelers op de werkvloer?
Drie wervingstips voor de horeca
Horecaondernemer Wouter Ammerlaan en cafémanager Omri Althuis geven tips voor het vinden van personeel in de horeca.
1. Benadruk aanvullende arbeidsvoorwaarden
De horeca heeft brede openingstijden waardoor personeel vaak tijdens werkuren eet. Is dit bij jouw zaak het geval? Dan moet je je houden aan de regels voor . Je bent verplicht om een werknemer een maaltijd te geven wanneer die voor 13.30 uur start en doorwerkt tot 20.00 uur of later.
“Maak van de verplichting een feestje, en voorzie je personeel van goede maaltijden waar ze blij van worden,” tipt werkgever Ammerlaan. Hij biedt zijn werknemers een wisselend weekmenu. “Personeel krijgt elke dag een gezonde maaltijd, doorbetaalde pauzes en een afsluitende borrel.” Werkt iemand fulltime, dan bespaart diegene dus vijf keer kosten voor avondeten. Wanneer je in je vacatures vermeldt dat werknemers elke dag lekker eten krijgen dat is bereid door een professionele kok, kan dit ervoor zorgen dat ze sneller bij jou solliciteren.
2. Zet je team in als visitekaartje
Tevreden personeel trekt nieuw personeel aan. Meerdere afwassers in de horecazaak van Ammerlaan zijn vrienden van elkaar. De een vertelde de ander hoe leuk het was om bij Ammerlaan te werken. Laat zowel online als offline aan de buitenwereld zien waarom werken in jouw zaak zo leuk is. Vraag aan je medewerkers of ze hieraan willen meewerken, door hun verhaal te delen met vrienden of op social media. Beloon werknemers eventueel met een cadeaubon voor je restaurant wanneer werknemers iemand werven.
Op de campagnesite ‘Kom werken in de horeca’ vind je een gratis met socialmediaposts, posters en andere middelen om je vacatures snel met je netwerk te delen.
3. Bied horecatrainingen aan
Scholing is een van de belangrijkste voor werknemers. Omri Althuis, cafémanager bij De Beierd en De Gist, begon tien jaar geleden als afwasser. Sindsdien volgde hij meerdere trainingen die ertoe hebben geleid dat hij nu manager is. “Doorgroeimogelijkheden zijn voor mij doorslaggevend. Het volgen van een training is altijd leuk en leerzaam. Het zorgt ervoor dat je je gasten een nog betere beleving kunt geven. En het bindt je personeel aan je bedrijf omdat je in ze investeert. Daarom regel ik nu als manager verschillende trainingen voor het personeel.”
Welke trainingen of cursussen je je werknemers aanbiedt is afhankelijk van het onderliggende doel. Wil je dat je personeel zich vakinhoudelijk onderscheidt? Bied dan bijvoorbeeld een cursus aan waarin medewerkers leren hoe ze het juiste wijnadvies geven. Of een training over allergenen, waardoor ze gasten met dieetwensen altijd het juiste antwoord geven. Andere geschikte trainingen zijn bijvoorbeeld bier- of koffietrainingen of een cursus hygiëne en veiligheid.
Via de kun je gratis of met korting branchespecifieke trainingen volgen.
Zzp’ers inhuren of openingstijden inkorten
Een groot probleem in de horeca is de combinatie van lage en tijdelijke contracten (waaronder seizoenscontracten), waardoor het voor personeel aantrekkelijker wordt om ergens anders naar vaster werk te zoeken. Door het hoge personeelstekort zien werknemers hun kans om hier voordeel uit te halen: veel horecapersoneel begint voor en laat zich als zzp'er inhuren. Als zzp'er kunnen ze namelijk hogere uurlonen eisen en onderhandelen over hun werktijden.
Een zzp’er inhuren is volgens Robèr Willemsen, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN), niet voor elke horecaondernemer een gouden oplossing. “Je moet als ondernemer aan je winstmarge denken. Een andere optie is je openingstijden inkorten, zodat je minder personeel nodig hebt en de werkdruk voor je bestaande team niet oploopt.” Maak de afweging wat voor jouw situatie het beste is, en spar eventueel met je accountant.
Personeelstekort? Bekijk de tips
Personeel vinden in een krappe arbeidsmarkt is een uitdaging. Toch zien experts en ondernemers mogelijkheden, zoals werven via Open Hiring of het vinden van buitenlands personeel. Leer van hun ervaring en tips.
Maatwerk arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden gaan verder dan het uurloon, ook secundaire arbeidsvoorwaarden spelen een grote rol, stelt Willemsen. “De ene medewerker heeft behoefte aan een (door de werkgever betaalde) opleiding, terwijl voor een andere medewerker een extra vrije dag belangrijker is. Veel jongere medewerkers willen juist flexibiliteit en hoeven geen vast contract. Maar dat is niet voor iedereen van toepassing, want vakkrachten en fulltime medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn. Dan hoort zekerheid bieden bij goed werkgeverschap.” Ga daarom het gesprek aan met je werknemers en zet in op maatwerk afspraken, adviseert Willemsen.
Horecaondernemers aan het woord
Personeelskrapte raakt ook ondernemers Martin Dieleman van Tof Koekie in Rosmalen en Rob van de Velde van De IJzeren Man in Vught. Ze bedachten slimme oplossingen. Dieleman nam een medewerker uit onverwachte hoek in dienst en Van de Velde veranderde zijn bedrijfsproces. In onderstaande video delen ze hun verhaal en geven ze tips.