"Elke werknemer kan 50% eigenaar worden van een vestiging"

Doelen stellen en ze vervolgens halen. Daar zijn ze goed in bij Reset Training Company. Ondernemers Joery Jansen en Sjoerd Breedveld bouwden in korte tijd een succesvol bedrijf op in personal training & coaching. Maar daar stopte hun groeiambitie niet. Samen met een investeerder ontwikkelden zij een strategisch plan. Daarmee kunnen zij straks een stap terugzetten van de dagelijkse werkvloer, om andere collega’s te laten groeien in functie en verantwoordelijkheden. Benieuwd hoe ze dat doen?

Word wijzer in personeelszaken

Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.

naar de Personeelswijzer

Ze noemen zichzelf een sportboetiek gericht op ondernemers. En vermijden liever het woord sportschool. Vanuit hun achtergrond in de topsport gaan Jansen en Breedveld namelijk op een speciale manier te werk met hun cliënten en hun bedrijf. Daarin speelt ook psychologie een belangrijke rol. Jansen legt uit: “Wij willen ondernemers zo gezond mogelijk maken, in fysiek en mentaal opzicht. Zodat zij zelf hun bedrijf ook zo gezond mogelijk maken.” Ook als het aankomt op bedrijfsgroei kiezen zij hun eigen weg. “Voor ons geldt: delen is vermenigvuldigen. Winst is geen doel op zich.”

10 vestigingen over 10 jaar

De successen waar Jansen over spreekt vormen een onderdeel van een helder plan. “Over 10 jaar willen we 10 vestigingen hebben. En daar willen we geen managers van buiten neerzetten. Daarom hebben we samen met een investeerder een loyaliteitsprogramma voor medewerkers gemaakt. Daardoor heeft elk persoon die bij ons komt werken de kans om uiteindelijk 50% eigenaar te worden van een locatie die we samen opzetten. Als ze dat tenminste willen en hebben bewezen toe te zijn aan de volgende stap. Al die stappen staan in ons HR-handboek. Evenals de verantwoordelijkheden en beloningen die passen bij elke stap. Ik zeg altijd: ik betaal mensen graag meer. Dat betekent namelijk dat ze duidelijk bewezen hebben klaar te zijn voor het volgende niveau. Daar worden wij als bedrijf alleen maar beter van.”

Joery Jansen

Medeoprichter Reset Training Company

Joery Jansen coacht en traint voornamelijk ondernemers en hoogopgeleiden om het beste uit zichzelf te halen op fysiek en mentaal vlak. Samen met zijn compagnon heeft hij Reset Training Company opgericht.

  • Vught
  • 12 medewerkers
  • opgericht in 2019
Ik zeg altijd: ik betaal mensen graag meer

Franchiseformule

Zo weten nieuwe medewerkers meteen waar ze aan toe zijn bij Reset Training Company. En waar ze naartoe kunnen groeien. Vaak beginnen ze als assistent performance trainer. In die rol kunnen ze doorgroeien naar medior en senior niveaus. Als ze willen wacht er daarna een rol als operational manager op ze. Bereiken ze ook in deze rol het senior niveau? “Dan sta je op het niveau van een vestigingseigenaar,” legt Jansen uit, “en tegen die collega zeggen wij: als jij bij ons partner wilt worden, dan gaan wij in je investeren en zoeken we samen naar een geschikte locatie. Zo werkt onze franchiseformule.”

De juiste mix

Jansen en Breedveld zien genoeg toekomstige partners rondlopen onder hun huidige personeel. Dat is geen toeval. Alle medewerkers zijn van tevoren getest op hun ambitie om te groeien en te ontwikkelen. Maar als iedereen in je bedrijf wil groeien, hoe zorg je dan voor een gezonde mix van juniors en seniors? “Ook dit staat in ons HR-handboek. Stel, er is op een locatie een senior operational manager. Dan leidt deze de junior operational manager op. Die junior leidt dan weer de performance trainer op. Valt de senior operational manager weg omdat hij of zij een locatie gaat opzetten? Dan schuift iedereen door en wordt de performance trainer een junior operational manager. Dat doorschuiven van collega’s naar andere posities gebeurt bij ons meestal na zes maanden of langer.”

We willen dat de mensen die bij ons werken meedelen in de successen die wij creëren

Toekomstrollen

Reset Training Company heeft een heldere toekomstvisie die stap voor stap is vastgelegd in documenten als het HR-handboek. Maar wat betekent deze toekomst voor de oprichters, als ze minder nodig zijn op de werkvloer? “Zo ver is het nu nog niet. We kennen nog genoeg uitdagingen. Zoals moeilijke gesprekken voeren met gemeentes over locaties, en het bewaken van ons dna als we doorgroeien naar meerdere vestigingen. Maar op den duur gaan we onszelf de vraag stellen: waar worden wij gelukkig van? Ik word gelukkig van de gedachte om aan concepten te werken, de creatieve kant op te gaan binnen het bedrijf. Op termijn zie ik mezelf niet meer dagelijks voor een groep staan om les te geven. Ook Sjoerd wil daarin een stap terug doen, zodat onze operational managers de dagelijkse verantwoordelijkheid krijgen voor de members. Hij zal wel vaak op locaties aanwezig zijn voor teambegeleiding. Voor ons blijft het team namelijk op één staan!”