Persbericht

Nederland maakt zich op voor Kerst, cosmeticabranche groeit sterk

KVK Cijfers en Trends: Datadinsdag

Het aantal ondernemingen dat parfums en cosmetica maakt, is de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld. Eind 2019 telde Nederland er 281, nu zijn het er al 537. Dit blijkt uit cijfers van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK).

In absolute aantallen voeren Noord-Holland (171) en Zuid-Holland (107) de lijst aan, in de top-3 procentuele stijgers sinds eind 2019 staan Utrecht en Flevoland bovenaan. Zij noteren een stijging van respectievelijk ruim 200% (van 12 naar 37) en bijna 200% (van 8 naar 22). Op een gedeelde derde plaats staan Zuid-Holland, Noord-Holland, Overijssel en Limburg, alle vier met een stijging van bijna 100%.

 

Specialisatie
De stijging is deels toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen die zich specialiseren, bijvoorbeeld in vegan of zogenoemde inclusieve producten, zoals foundations voor elke huidskleur of haarproducten voor verschillende texturen.


Marjolein van Oostrum, operationeel manager bij brancheorganisatie de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV): “Consumenten zijn steeds meer op zoek naar natuurlijke en biologische schoonheids- en cosmeticaproducten. Testen op dieren gebeurt al een hele tijd niet meer, vegan is iets waar veel op gezocht wordt, een deel van de groei komt hieruit voort. Je moet je er als onderneming ook wel mee bezig houden, mensen vinden natuurlijk en duurzamer belangrijk. Maar ook de prijs speelt nog steeds een grote rol.”


Herkent Van Oostrum de groeicijfers? “Dat de branche aan het groeien is, is zeker. Of het zoveel gegroeid is kan ik niet zeggen, bedrijven komen vaak iets later bij ons, als ze al even op de markt zijn. We zien wel dat er heel veel nieuwe merken zijn, niet alleen bij schoonheidsspecialisten maar ook bij de drogist. Het zijn vaak ondernemers die zich op een niche richten.”
 
Influencers invloedrijk
Andere bewegingen op de cosmeticamarkt zijn de ‘microtrends’ en affordable luxury. Van Oostrum: “De invloed van sociale media en microtrends groeit. Er zijn heel veel tiktokfilmpjes van mensen die wat aanbrengen en consumenten willen dat nadoen. De trend van affordable luxury is ook onmiskenbaar: je kunt jezelf betaalbaar verwennen met cosmetica, een geur of een ander product. Consumenten geven de voorkeur aan dagelijkse luxe-ervaringen boven grote uitgaven.”


Influencers zijn heel belangrijk voor de branche, geeft Van Oostrum aan, want de doelgroep zit op social media. Maar niet alles is betrouwbaar: “Er zijn influencers die slechte cosmetica of namaakartikelen aanprijzen. Daarvan weet je niet of wetgeving en regels zijn gevolgd en soms leiden die producten tot allergische reacties of zijn ze op lange termijn schadelijk voor je gezondheid.  Er komen gelukkig wel steeds meer regels voor influencers en een aantal merken werkt alleen nog maar met gecertificeerde influencers. Maar het blijft uitkijken, we adviseren iedereen om zich goed te informeren over het product dat ze willen aanschaffen.”
 
Geheime ingrediënten
KVK-ondernemersadviseur Astrid Ponsioen spreekt regelmatig mensen die willen ondernemen in de cosmeticabranche. “Ik sprak eens een vrouw die in haar keuken huidcrèmes maakte volgens een oud Indisch familierecept. Ondertussen werd daar ook gewoon gekookt. De crème zou geneeskrachtig zijn, wat ze ook wilde vermelden, maar de ingrediënten wilde ze geheimhouden. Ze maakte dit al jaren voor eigen gebruik, dat is natuurlijk prima. Maar wil je dit op de markt brengen, dan moeten er toch wel veel regels gevolgd worden.”


Ponsioen geeft een aantal tips voor starters: “Als je cosmetica wilt maken of importeren, verdiep je dan goed in die regels en de eisen. Het kan zijn dat de veiligheidseisen in de EU strenger zijn dan ergens anders. Als importeur, producent of distributeur ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van het product.”


Ga je zelf maken en wil je verkopen, let er dan op dat je bij het ontwerpen, maken en testen de richtlijnen volgt die voor dat product gelden, zegt Ponsioen. “Wat voor jou een fijn product is en goed werkt, kan voor anderen negatieve resultaten hebben of zelfs schade toebrengen. En maak niet alleen een mooie verpakking, maar zorg ook voor de juiste informatie op het etiket.”
 
Voor iedereen
Van Oostrum heeft tot slot een leuk weetje voor mensen die beweren nóóit cosmetica te gebruiken: “Cosmetica is meer dan alleen make-up, het gaat om alle producten voor persoonlijke verzorging. Dus ook zonnebrandcrèmes, tandpasta, deodorant, shampoo en zeep. Veel mannen zeggen ‘ik gebruik geen cosmetica’, maar gelukkig poetsen ze meestal wel hun tanden of gebruiken ze deodorant.”


En tot slot: “Cosmetica zijn overigens ook leuk om cadeau te geven deze feestmaand!”