Stimuleren en verbinden

KVK biedt houvast aan ondernemers, zodat ze kansen kunnen benutten en uitdagingen het hoofd kunnen bieden. Dat doen we in samenwerking met (publieke) stakeholders, ieder vanuit een eigen rol in het ecosysteem. We helpen stakeholders om ondernemers gericht en klantgedreven te ondersteunen.   

Ondernemers hebben behoefte aan een overzichtelijker systeem van dienstverlening. Ze staan soms voor lastige vraagstukken en dilemma’s. Starten, internationaal groeien, innoveren, reorganiseren, een crisis het hoofd bieden: het zijn uitdagingen waar specifieke kennis voor nodig is die ondernemers niet altijd in huis hebben. Hun zoektocht naar de juiste informatie leidt ze vaak langs vele loketten en instanties. Ook de signalering over relevante wet- en regelgeving komt niet altijd bij de ondernemer terecht. Hierdoor blijven voor veel ondernemers kansen liggen of komen ze in de problemen omdat ze niet aan huidige wetgeving voldoen.  

Betere samenwerking nodig in het ecosysteem  

Om dit op te lossen willen KVK en partners in het ecosysteem de samenwerking tussen stakeholders verbeteren. We werken toe naar een situatie van warme doorverwijzing tussen instanties, zodat ondernemers niet hoeven misgrijpen of van het kastje naar de muur gestuurd worden. Door onderling betere verbinding te leggen, duidelijkheid te scheppen over ieders rol en versnippering tegen te gaan, kunnen ondernemers door de bomen het bos weer zien. 

Dit doet KVK door samen met andere stakeholders activiteiten te organiseren en informatie te delen over o.a. toekomstbestendigheid, groeivermogen, financiering, internationaal ondernemen, starten en duurzaam ondernemen. Ook helpen we ondernemers en stakeholders met nuttige informatie over (regionale) economische ontwikkelingen en ondernemersdata gebaseerd op het Handelsregister en andere databronnen.  

Samen met partners creëert KVK daarmee samenhang in het ecosysteem, zodat ondernemers geholpen worden door proactieve, persoonlijke en integrale dienstverlening, ongeacht hun locatie of vraaggebied. De dienstverlening is gepersonaliseerd en sluit aan op de specifieke behoeften van elke ondernemer.

Werkwijze KVK

Hoe we ondernemers helpen? Het KVK adviesteam beantwoordt individuele ondernemersvragen en verwijst ondernemers warm door naar de juiste instanties met hun vraagstukken. Onze relatiemanagers nemen een proactieve rol in en initiëren de verbinding met en tussen (regionale) stakeholders.  Op die manier wil KVK ondernemers helpen vanuit een naadloos geïntegreerd landschap van publieke dienstverleners: efficiënt, via de kortste route en vanuit menselijke maat met de juiste kennis. Doel is dat ondernemers weten hiermee wat ze wel en niet moeten doen om weloverwogen keuzes te maken en met vertrouwen beslissingen te nemen.  

Wettelijke taken 

KVK voert haar wettelijke taken op het gebied van voorlichting, registreren, regiostimulering, innovatiestimulering en de ondernemerspleinen met steeds betere samenhang uit. We zetten ons in voor betere afstemming en verbinding tussen instanties; landelijk en in de regio. Vanuit die samenhang stimuleren we economische groei, duurzaam en innovatief ondernemerschap en samenwerking binnen de keten.   

Concrete initiatieven 

Dit doen KVK en partners bijvoorbeeld om de dienstverlening te bevorderen:  

Contact 

Zie je kansen om samen met KVK en andere stakeholders ondernemers verder te helpen? Onze relatiemanagers gaan graag met je in gesprek en brengen je in contact met de juiste personen of teams: regio@kvk.nl

Blijf op de hoogte 

Werk je bij een overheidsorganisatie en wil je op de hoogte blijven van belangrijk nieuws, ons aanbod voor stakeholders en wat er nog meer bij KVK speelt? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief voor overheden en non-profitorganisaties.