Direct marketing en regelgeving

Zet je direct marketing in voor je bedrijf, bijvoorbeeld bij het benaderen van nieuwe klanten? Consumenten en bedrijven direct benaderen voor commerciële doeleinden mag alleen als je aan bepaalde regels voldoet. Het maakt daarbij niet uit of je gegevens die je hiervoor gebruikt via KVK, via een commerciële dataleverancier of via internet hebt verkregen.

Privacywetgeving AVG

De AVG beschermt het gebruik van persoonsgegevens en niet van bedrijfsgegevens. Onder persoonsgegevens valt informatie die tot een persoon te herleiden is. Niemand mag zomaar persoonsgegevens van een ander publiceren, bijvoorbeeld via internet. Bedrijven en instanties moeten zich aan de AVG te houden. Ook als je persoonsgegevens uit het Handelsregister gebruikt.

Zo hebben veel zzp’ers een bedrijf aan huis. Als het bedrijfsadres gelijk is aan het woonadres, dan is dat een persoonsgegeven. Dat adres mag je dan niet zomaar gebruiken.

Als een persoon klant is (geweest), dan mag je diegene wel benaderen voor soortgelijke producten en/of diensten. In andere gevallen moet je toestemming hebben gekregen of heb je een andere wettelijke grondslag nodig om dat adres te gebruiken. Iedereen kan toestemming weer intrekken.

Telefonische benadering

In de Telecommunicatiewet is ongevraagde telefonische verkoop aan consumenten en persoonlijke rechtsvormen zoals eenmanszaken, vof en maatschap verboden. Je mag alleen nog maar bellen op het moment dat de persoon vooraf toestemming heeft gegeven (opt-in), of als er sprake is van een klantrelatie. Telefonisch marktonderzoek is nog wel toegestaan. Hiervoor kun je je afmelden via een register. In het MOA Onderzoeksfilter staan personen die zich hebben afgemeld voor telefonisch marktonderzoek. 

Post of bezoek aan de deur

Je mag geen commerciële post sturen naar bedrijven die bij KVK hebben aangegeven daar geen prijs op te stellen. Deze ondernemers hebben de Non Mailing Indicator (NMI) geactiveerd. In onze bestanden is daarvoor een apart dataveld NMI opgenomen. Je kunt ook bestanden aanvragen waarbij de bedrijven met een NMI worden uitgesloten. Wij adviseren je om de NMI ook te raadplegen als je adresgegevens van derden (dus niet rechtstreeks KVK) betrekt. Verder moet je in commerciële post duidelijk aangeven hoe betrokkenen zich hiervoor kunnen afmelden. Dezelfde eisen gelden voor verkoop aan de deur.

E-mails en digitale berichten

Het ongevraagd versturen van digitale berichten met een commercieel doel is in Nederland verboden. Het gaat niet alleen om e-mail maar ook om berichten via telefoon, fora en social media. Dit is geregeld in de Telecommunicatiewet. Als je gegevens uit het Handelsregister wilt gebruiken voor e-mailmarketing moet je de betrokkenen vooraf om toestemming vragen. Je moet deze toestemming vastleggen en voor toezichthouders beschikbaar houden. Dit geldt overigens niet als iemand klant van je bedrijf is (geweest). Klanten kunnen de toestemming intrekken als zij geen digitale berichten meer willen ontvangen.