De Non-Mailing-Indicator
- Bijgewerkt 22 oktober 2024
- 1 min
- Starten, Runnen en groeien
De Non Mailing Indicator (NMI) is een hulpmiddel waarmee je je contactgegevens beschermt. Zet je de NMI aan, dan mogen bedrijven je gegevens uit het Handelsregister niet meer gebruiken voor postreclame of verkoop aan de deur. Iedereen die bij KVK een uittreksel van je gegevens aanvraagt, ziet de NMI erop staan en moet rekening houden met je wensen.
Bedrijven gebruiken de informatie uit het Handelsregister om de gegevens van zakenpartners te controleren of om nieuwe klanten te vinden. Je kunt deze bedrijfsgegevens zelf ook gebruiken om nieuwe klanten te zoeken of te controleren met wie je zakendoet.
NMI Activeren
Via een formulier kun je de Non-Mailing-Indicator activeren of deactiveren.
Als je je inschrijft in het Handelsregister kun je direct de NMI aanzetten. Als je de NMI op een later tijdstip activeert, bijvoorbeeld enkele maanden na je inschrijving, dan zijn je gegevens al bij veel bedrijven en organisaties bekend en opgenomen in hun databestanden. Dat jij inmiddels geen fysieke post of bezoek aan de deur meer wilt, weten die organisaties dan niet. Tenzij deze ze regelmatig via KVK een update aanvragen. Voor het beste effect activeer je de NMI dus meteen bij je inschrijving in het Handelsregister.
Goed om te weten: je telefoonnummer dat in het Handelsregister staat is geen openbaar gegeven. Alleen organisaties die hiervoor toestemming hebben, zoals de Belastingdienst of notarissen, kunnen jouw telefoonnummer zien.
Nooit meer ongewenste post?
Het aanzetten van de NMI betekent dat anderen je adres minder goed kunnen vinden. Zo neemt Google bedrijven met een NMI niet op in Google Maps. De NMI garandeert niet dat er niemand meer aan je deur komt. Bedrijven en organisaties vinden adresgegevens namelijk ook op andere plekken, denk aan adresgidsen en websites. En bedrijven bereiken je natuurlijk ook via e-mail of telefoon. Ga daarom aan de slag met meer tips tegen ongewenste post, mail of telefoontjes.
Veelgestelde vragen
Bedrijven mogen je alleen commerciële e-mailberichten sturen als je vooraf toestemming hebt gegeven. Daarop geldt wel een uitzondering. Bedrijven mogen aan bestaande klanten (waaraan zij een product of dienst hebben verkocht), ongevraagde berichten sturen over soortgelijke diensten of producten. Dat mag zonder je toestemming.
Als je ongewenste digitale mailings ontvangt (spam), spreek dan de verzender hierop aan. Heeft dit geen effect, dan kun je een klacht indienen bij Autoriteit, Consument & Markt (ACM).
In de Handelsregisterwet staat dat KVK van elke ondernemer het telefoonnummer moet inschrijven. Het telefoonnummer is niet openbaar. Alleen KVK en organisaties die daar toestemming voor hebben, zoals de Belastingdienst of een notaris, kunnen je telefoonnummer zien en contact met je opnemen.Â
Heb je toch last van vervelende telefoontjes? Ga dan aan de slag met deze tips tegen ongewenste telefoontjes, post en e-mail.Â
De zakelijke vermelding van jouw gegevens op de Telefoongids & Gouden Gids kun je zelf verwijderen of wijzigigen op detelefoongids.nl. Je zoekt je eigen vermelding op detelefoongids.nl en klikt op je naam om de details te bekijken. Vervolgens klik je op 'Beheer gratis jouw bedrijfsgegevens'.
Voor een verzoek aan Google gebruik je dit formulier. Voor het verwijderen van gegevens bij overige websites gebruik je de voorbeeldbrieven van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En regel de zichtbaarheid van je social media via je instellingen.