Zoekmachineoptimalisatie (SEO): meer bezoek naar je site

Wil je hoger in Google of andere zoekmachines komen met jouw bedrijf? Zet dan zoekmachineoptimalisatie (SEO) in. Dat is een techniek die de vindbaarheid van je website vergroot. Met de juiste zoekwoorden in je teksten en een duidelijke website met relevante links, vinden zoekmachines je website sneller. En klanten dus ook.

Hulp bij klanten werven

Persoonlijk advies of hulp bij het vinden van klanten of opdrachten? Bel gratis het KVK Adviesteam om te sparren.

Bel 088 585 22 22

Vraag maar raak: klanten vinden en binden

Ben je op zoek naar advies, tips en inspiratie over klanten werven en opdrachten vinden? Kom 12 november naar KVK Groningen. Ga in gesprek met andere ondernemers en een KVK-adviseur en vraag maar raak! 
Meer informatie en aanmelden

Wat is SEO?

Zoekmachineoptimalisatie heet ook wel SEO (search engine optimisation). SEO houdt in dat je jouw website op de juiste manier aanpast zodat zoekmachines, zoals Google en Bing, de inhoud op jouw website beter begrijpen en vinden. Met optimalisatie is de kans dat je hoger in zoekmachines komt groter, wat de kans op nieuwe klanten ook vergroot.

Direct naar:

5 tips om te beginnen met SEO

6 valkuilen als je begint met SEO

SEO zelf doen of uitbesteden?

5 tips om te beginnen met SEO

Meerdere onderdelen beïnvloeden de online vindbaarheid van je website. SEO-expert Jordy Noll deelt de belangrijkste tips én valkuilen om gratis hoger te komen in zoekmachines.

1. Weet waar je klanten naar zoeken

Ontdek welke zoekwoorden je klanten gebruiken in zoekmachines om jouw product te vinden.

Doe een zoekwoordenonderzoek en let daarbij op het volgende:

  • Denk vanuit je klanten. Weet welke vragen ze over je product of dienst invoeren in de zoekmachine. Hier kom je achter door jezelf en je klanten de vraag te stellen: welke problemen lost mijn product of dienst op?
  • Noteer alle woorden waarvan jij denkt dat ze passen bij jouw bedrijf en bij wat jij doet.
  • Zoek online naar zoekwoorden die hierop lijken met een zoekwoordplanner zoals Google of Umbrellum.
  • Maak groepen van zoekwoorden die op elkaar lijken, inclusief synoniemen. Bepaal per groep welke zoekwoorden het belangrijkst zijn door te kijken op welke woorden het vaakst wordt gezocht (hoog zoekvolume) en welke woorden door andere websites het minst worden gebruikt (lage concurrentie).

2. Richt je website logisch in

Zorg dat je website een duidelijke opbouw heeft zodat je bezoeker zo snel mogelijk de gewenste informatie vindt. Denk aan je homepage, meerdere productpagina’s en een contactpagina. Je pakt dit op de volgende manier aan:

  • Geef elke zoekwoordengroep uit tip 1 een eigen pagina.
  • Geef je website een logische opbouw en structuur. Een voorbeeld: verkoop je meubels, gebruik in je menubalk dan alleen hoofdcategorieën, zoals ‘banken’ en ‘tafels’. Op de onderliggende pagina’s omschrijf je de categorieën preciezer en geef je informatie over ‘tweezitsbanken’ of ‘salontafels’.
  • Zorg dat alle pagina’s bereikbaar zijn via een andere pagina. Oftewel: zorg dat de bezoeker via een hyperlink op de pagina over ‘banken’ naar een volgende pagina over ‘tweezitsbanken’ kan doorklikken.
  • Vraag aan een bekende of klant of ze makkelijk alle informatie op je website kunnen vinden.

Jordy Noll

Freelance SEO-Specialist bij noll.im

Online marketing, SEO en het algoritme van Google houdt Jordy al sinds 2008 bezig. Na het doen van SEO bij verschillende bureau's, een groot online warenhuis en een bekend sportkledingmerk, is hij sinds 2017 gaan freelancen.
 

  • Arnhem
  • 2017
  • linkedin.com/in/jordynoll
Goed werk leveren gaat veel gemakkelijker wanneer je iets doet wat je echt leuk vindt

3. Gebruik tekst, metadata en afbeeldingen 

Zoekmachines achterhalen waar je website over gaat via tekst, metadata en afbeeldingen. Laat de belangrijkste zoekwoorden (zie tip 1) daarom terugkomen in al deze onderdelen op je website. Dit doe je via je contentmanagementsysteem (CMS). Lees hieronder waarom deze onderdelen belangrijk zijn voor SEO.

  • Tekst: 
    Zoekmachines lezen de tekst op je website af. Zo bepalen ze welke websites aansluiten bij een zoekwoord. Bij tekst kun je denken aan informatie op de homepagina, productpagina’s, de paginatitels, blogs en de ‘over-ons’-pagina.
     
  • Paginatitel en metaomschrijving: 
    De paginatitel zie je niet op de pagina, maar staat wel in de tab van de browser. De paginatitel is meestal ook de klikbare link in je resultaat in de zoekmachine. De paginatitel heeft een grote invloed op welke zoekwoorden de pagina wordt gevonden.

    De metaomschrijving is een korte beschrijving van je website of pagina op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. Deze tekst zie je vaak onder de klikbare link in je zoekresultaat. De inhoud heeft niet direct invloed op de vindbaarheid, maar kan wel de gebruiker overtuigen om op jouw resultaat te klikken.
     
  • Afbeeldingen: 
    Afbeeldingen met een alt-tekst en titel maken je pagina beter vindbaar in zoekmachines. Alt-tekst staat voor alternatieve tekst. Het is de tekst die je invult bij een afbeelding. Verwerk je zoekwoord in de alt-tekst en ook in de afbeeldingstitel.

4. Voeg hyperlinks toe

Via links op verschillende pagina's van je website vinden je bezoekers andere nuttige pagina’s. Denk goed na over het gebruik van hyperlinks: te veel links maken je teksten onleesbaar. En links die niet nuttig zijn of inhoudelijk weinig te maken hebben met het onderwerp verlagen de betrouwbaarheid van je website.

Tips voor het gebruik van hyperlinks:

  • Link bij voorkeur naar pagina’s binnen je eigen website. Zo houd je je bezoeker ‘binnen’ je online winkel en vergroot je jouw verkoopkans.
  • Link je wel door naar andere websites, doe dat dan alleen naar websites die je vertrouwt. Je verwijst immers een mogelijke klant door. Voeg een hyperlink alleen toe als je de website ook in een adviesgesprek aan je klanten zou aanbevelen.
  • Zorg er voor dat de pagina waarnaar je linkt meer vertelt dan jouw pagina. Denk aan een link op de pagina ‘banken reinigen’ naar de leverancier van het aanbevolen schoonmaakproduct. Dit maakt de link relevant voor de lezer die naar deze informatie op zoek is.

5. Vraag om relevante hyperlinks

Zorg voor links van andere websites naar jouw website. Je kunt deze links verzamelen door bijvoorbeeld aan je ondernemersvereniging te vragen of ze je website op hun webpagina willen vermelden. Als andere relevante en kwalitatieve websites naar jouw website verwijzen, dan groeit het aantal bezoekers dat op je website komt.

Het is wel belangrijk dat het onderwerp van de linkende website aansluit bij de producten of diensten van jouw bedrijf. Een link van een designblog heeft bijvoorbeeld meer waarde voor een meubelshop dan een link van een autosite.

Zoekmachineoptimalisatie is in korte tijd erg populair geworden.

6 valkuilen als je begint met SEO

Er zijn volgens Jordy Noll ook onderdelen die een negatieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website:

1. Een trage website

Door een trage website haken mogelijke klanten af voordat ze je website hebben gezien. Controleer de snelheid van je website met bijvoorbeeld Google Pagespeed Tool of GT Metrix.

2. AI-gegenereerde content

Tegenwoordig is het erg gemakkelijk om teksten, afbeeldingen en zelfs video’s te genereren met AI (artificial intelligence). Het ’gevaar’ voor SEO zit in het feit dat deze gebaseerd zijn op andere content en eigenlijk dus nooit uniek zijn. Ben je van plan om AI te gebruiken om content te produceren? Zorg er dan voor dat het echt toegevoegde waarde biedt en doe het niet alleen voor SEO.

3. Een onveilige website

Waar je vroeger vooral ‘http’ zag voor een websiteadres, is dat nu ‘https’. De extra ‘s’ staat voor ‘secure’ en houdt in dat het surfen op je site veilig is voor de gebruiker. Zonder https vinden zoekmachines je site minder betrouwbaar. Veilig surfen regel je via Let’s Encrypt of Cloudflare. Je kunt ook je eigen hostingprovider vragen of ze een SSL-certificaat willen regelen.

4. Een website zonder mobiele versie

Check of je website goed werkt op een mobiele telefoon. Omdat de meeste gebruikers tegenwoordig websites bezoeken met hun mobiele telefoon, kijken zoekmachines vooral naar de mobiele versie van je website.

5. Betaalde links

Betaal anderen niet om hyperlinks naar jouw website op hun pagina’s te plaatsen. Dit gaat tegen Google’s richtlijnen in. Je kunt hiervoor een straf krijgen, zoals een lagere plaatsing in de zoekresultaten of verwijdering uit de zoekmachine.

6. Geen toegankelijke website

Je scoort beter in Google wanneer je website goed is ingericht. Je kunt de toegankelijkheid controleren met de digitale zelfscan. 

SEO zelf doen of uitbesteden?

Zelf beginnen met SEO is vaak wel prima te doen. Maar wil je het goed onderhouden of steeds beter gaan doen? Dan kost het veel tijd en kennis. Je kunt dan nadenken over het uitbesteden van SEO. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:
 

  • Een SEO-specialist aannemen
    Met een eigen SEO-specialist in dienst heb je altijd toegang tot de expertise. En er is altijd aandacht voor SEO. Het kan alleen wel lastig zijn om iemand te vinden met de juiste ervaring want er is veel concurrentie in de markt.
     

  • Uitbesteden aan een freelancer
    Het voordeel van een SEO-freelancer is dat je ze erg flexibel kunt inzetten. Ze hebben vaak veel kennis en kunnen zelfstandig werken. Aan de andere kant betaal je daar ook meer geld voor.
     

  • Uitbesteden aan een bureau
    Het voordeel van een SEO-bureau is dat ze altijd beschikbaar zijn en vaak veel werk kunnen doen in relatief korte tijd. Ook is het fijn als je meerdere diensten van (online) marketing bij het bureau afneemt. Daar komt wel bij dat je ook daar veel geld voor betaalt, vaak nog meer dan bij een freelancer.

Wat is het beste voor jouw situatie? Dit kan ook een combinatie zijn. Bijvoorbeeld een junior persoon als SEO-specialist in dienst, met een freelancer of bureau voor de complexere vraagstukken.

Kijk uit voor oplichters

Zoekmachineoptimalisatie is in korte tijd erg populair geworden. Omdat het zo specialistisch is, is het gevaar dat er ook mensen zijn die het op de verkeerde manier doen. Dit kan voor jou nadelig zijn. Let daarom bij het uitbesteden op de volgende punten:
 

  • Garanties voor resultaten
    Resultaten voor SEO zijn eigenlijk niet te garanderen. Je bent afhankelijk van het algoritme van de zoekmachine dat regelmatig verandert. Geeft iemand garanties voor de resultaten? Dan worden ze vaak gerealiseerd met technieken die niet zijn toegestaan. Het kan ervoor zorgen dat je website uit de zoekresultaten wordt verwijderd.
     

  • Snelle resultaten
    Zoekmachineoptimalisatie kost tijd. Alleen in hele specifieke gevallen zijn resultaten binnen enkele weken mogelijk. Vaker duurt het maanden of langer voordat de resultaten zichtbaar zijn.  Als een potentiële partner je wel snelle resultaten belooft, vraag dan door hoe degene dit van plan is te realiseren.
     

  • Spotgoedkope experts
    Goedkoop is duurkoop. Dat is ook zo bij SEO. Laat je daarom niet misleiden door experts door die je voor een spotprijs willen helpen. Dit gaat altijd ten koste van iets anders. Een goede SEO-freelancer kost bijvoorbeeld ergens tussen 60 en 130 euro per uur en bij een bureau liggen deze tarieven vaak ergens tussen 90 en 150 euro per uur.

Vraag bij het uitbesteden altijd naar de aanpak. Laat bijvoorbeeld een stappenplan opstellen en probeer een beeld te vormen van wat er allemaal gaat gebeuren. Twijfel je hierover? Zet dan een andere expert in voor een second opinion.

Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Lees andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina.