Zo krijg je trouwe klanten: 6 manieren
- Laura van Dijk
- De basis
- Bijgewerkt 19 juli 2023
- 2 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Hoe meer trouwe klanten je hebt, hoe minder tijd en geld je hoeft te besteden aan het werven van nieuwe klanten. Vaste klanten kopen immers sneller iets bij je dan nieuwe klanten. Hoe maak je van nieuwe klanten ook trouwe klanten? Ontdek zes manieren om klanten aan je te binden.
Hulp bij klanten werven
Persoonlijk advies of hulp bij het vinden van klanten of opdrachten? Bel gratis het KVK Adviesteam om te sparren.
Klantenbinding, of klantretentie, betekent dat je klanten behoudt. Ze kopen een product of dienst nog eens bij jou in plaats van bij de concurrent. Denk bijvoorbeeld aan een klant die al tien jaar naar dezelfde kapper gaat, elke zaterdag een lekkerbekje bij dezelfde vishandel haalt of iemand die al 25 jaar dezelfde boekhouder heeft. Kwaliteit, bereikbaarheid en persoonlijk contact zijn belangrijke basiselementen om trouwe klanten te krijgen. De onderstaande zes manieren helpen ook bij klantenbinding.
Ga snel naar een van de opties:
• Spaar- en loyaliteitsprogramma
• CRM
• E-mailmarketing
• Nieuwsbrieven
• Social media
• Abonnementsvorm
Spaar- en loyaliteitsprogramma
Met een spaar- en loyaliteitsprogramma beloon je klanten die terugkomen, bijvoorbeeld met korting of extra’s alleen voor leden. Denk aan een stempelkaart van een koffietent of een lidmaatschap bij een theater. Spaaracties zorgen ervoor dat klanten eerder bij jou kopen dan bij je concurrent.
CRM
Met Customer Relationship Management, oftewel CRM, bewaar je informatie over je klanten en je relatie met hen. Een CRM-systeem is bijvoorbeeld een (Excel)document of een online programma. Hierin sla je informatie over je klanten op, zoals hun e-mailadressen en bestellingen. Ook kun je belangrijke details bijhouden over jullie gesprekken en afspraken, zoals voorkeuren voor bepaalde producten of vragen die klanten aan je stellen.
Met deze informatie kun je je dienstverlening beter op hun wensen en voorkeuren afstemmen. Hierdoor krijgen je klanten het gevoel dat ze bij jou de juiste service en persoonlijke aandacht krijgen. Door een prettige klantbeleving zijn ze eerder geneigd om de volgende keer weer bij jou te kopen. Daarnaast biedt CRM je de mogelijkheid om aan e-mailmarketing te doen (zie volgende alinea).
Als je persoonsgegevens verwerkt, moet je aantonen dat je dit doet volgens de privacywetgeving, ofwel AVG. Dit doe je onder meer door een verwerkingsregister te maken, waarin je aangeeft welke persoonsgegevens je gebruikt en waarom je deze gebruikt.
E-mailmarketing
Met e-mailmarketing verstuur je e-mailberichten aan je klant. Denk bijvoorbeeld aan een herinnering voor een afspraak, een nieuwsbrief met afgeprijsde artikelen, een uitnodiging voor een klanttevredenheidsonderzoek, bestelbevestigingen, ‘er-zit-nog-iets-in-je-winkelmand'-reminders of een felicitatiemail op verjaardagen. Hiermee bouw je een klantrelatie op of zorg je voor meer verkoop.
E-mailmarketing vraagt om tijd en aandacht. Ten eerste omdat je moet voldoen aan wet- en regelgeving rondom privacy. Ten tweede, omdat je wil dat je e-mail goed leesbaar is en op het goede moment bij de juiste persoon aankomt.
Nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn een vorm van e-mailmarketing. In een nieuwsbrief houd je klanten op de hoogte van ontwikkelingen in je bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld iets schrijven over hoe duurzaam je product wordt gemaakt, of tips geven of kennis delen over een onderwerp waar je klanten zich mee bezighouden. Met een nieuwsbrief kun je ook verkoop stimuleren door bijvoorbeeld korting te geven of klanten te informeren over nieuwe producten.
Social media
Via social media praat je direct met (mogelijke) klanten of kom je voorbij op hun tijdlijn. Je laat zien wie je bent, wat je bedrijf doet en welk resultaat je dienst of product geeft. Klanten kunnen je volgen en contact met je opnemen. Dit zorgt voor direct contact met je (mogelijke) klant.
Kies het socialmediakanaal uit waar je klanten zitten. Het kost tijd om te posten, te reageren en een grote hoeveelheid volgers op te bouwen. Als je weinig tijd hebt, kun je het beste op één kanaal actief zijn die je dan netjes kan bijhouden.
Abonnementsvorm
Je product of dienst aanbieden in de vorm van een abonnement. Dat betekent dat je klanten een periode kopen waarin ze gebruik van je dient of product mogen maken. Er zijn verschillende bedrijfsmodellen. Denk aan een jaarabonnement op jouw software, maar ook aan fysieke producten zoals elke week verse bloemen of iedere maand een fles wijn. Het voordeel is dat je een relatie met je klant aangaat doordat je herhaaldelijk contactmomenten hebt.
Video: Trouwe klanten krijg je zo
In de onderstaande video vertellen ondernemers Puck van Hulaaloop (een abonnement op het huren van duurzame babykleding) en Martijn (installatiebedrijf Verspeek) wat zij doen om klanten aan zich te binden. Van persoonlijk contact en blije medewerkers tot uitgebreide nazorg en service.