Zo gebruik je QR-codes verantwoord en veilig
- Frances Gallimore
- Bijgewerkt 3 maart 2023
- 1 min
- Runnen en groeien
- Marketing
QR-codes kun je op verschillende manieren inzetten. Laat je klanten bijvoorbeeld bestellen via een QR-code of verwijs ze door naar je website. Een QR-code is zo gemaakt, maar er zijn wel risico’s. Zo kun je klanten kwijtraken doordat ze slachtoffer worden van fraude, of omdat je QR-code plotseling niet meer werkt. Lees in dit artikel hoe je QR-codes veilig en effectief inzet.
Hulp bij klanten werven
Persoonlijk advies of hulp bij het vinden van klanten of opdrachten? Bel gratis het KVK Adviesteam om te sparren.
Met onderstaande tips check je of je QR-code nuttig, toegankelijk en veilig is.
Check of een QR-code het juiste middel is
Denk vooraf na over het doel, de doelgroep, de aantrekkelijkheid en het betaalmodel van je QR-code.
Doel
Stel vast of een QR-code het juiste middel is om je doel te bereiken. Als het je doel is om zoveel mogelijk bezoekers uit je winkel naar je website te leiden, kun je een QR-code op je winkeldeur plakken. Vraag jezelf af of dat de meeste bezoekers oplevert. Een link naar je website op het kassabonnetje levert misschien meer op.
Doelgroep
Beschrijf je doelgroep: voor wie zet je de QR-code in? Waar bevinden deze klanten zich en welke behoefte hebben ze? Met een QR-code op een poster op straat bereik je een andere doelgroep dan met een QR-code op het toilet van een club.
Aantrekkelijkheid
Maak het aantrekkelijk voor klanten om je QR-code te scannen. Vertel duidelijk wat het hen oplevert. “Scan de QR-code om onze website te bekijken” is niet voldoende. Vertel erbij welk voordeel het heeft, bijvoorbeeld: “Bezoek onze website voor actuele kortingsacties.”
Betaalmodel
Check of de QR-code onbeperkt geldig is en of er voor jou kosten aan verbonden zijn. Soms verloopt een code na een bepaalde periode en werkt dan niet meer. Soms zijn alleen de eerste paar scans gratis en moet je daarna per scan een bedrag betalen.
Maak je QR-code toegankelijk
Maak je QR-code toegankelijk voor alle apparaten en voor elke doelgroep. Wanneer een QR-code linkt naar een website die niet laadt op een mobiele telefoon, haakt je bezoeker af. Check daarom altijd:
- of je website leesbaar is op een mobiele telefoon of tablet. Houd er rekening mee dat QR-codes meestal vanaf een smartphone worden gescand.
- of het contrast tussen de QR-code en de achtergrond voldoende is. Bij te weinig contrast werkt de QR-code niet. Bij sommige kleurencombinaties is je QR-code niet zichtbaar voor mensen die kleurenblind zijn.
Controleer de veiligheid van je QR-code
Voorkom fraude met en let op het volgende:
- Plak QR-codes niet op plekken waar anderen er gemakkelijk een code overheen kunnen plakken. Security-expert Jeroen Klaver vertelt wat de risico’s zijn: “Fraudeurs kunnen jouw QR-codes misbruiken. Als je in je winkel of op je terras een QR-code hebt hangen, kan iemand daar een sticker met een andere code overheen plakken. Dan komen je klanten na het scannen op een onveilige online plek terecht. Controleer dus regelmatig of er geen sticker over jouw QR-code is geplakt."
- Scan je zelf een QR-code? Controleer altijd de link die je te zien krijgt. Klopt die niet met wat je verwacht? Klik dan niet door.